اربعین؛ همبستگی و وحدت مؤمنانه ادیان الهی


اربعین؛ همبستگی و وحدت مؤمنانه ادیان الهی

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به همبستگی و وحدت مؤمنانه ادیان الهی در مراسم اربعین، گفت: پیاده‌روی های زیادی در جهان انجام می‌شود اما پیاده‌روی اربعین فاصله زیادی با این پیاده‌روی‌ها دارد و آن سازندگی که در مراسم اربعین است .

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، امروز چهارشنبه (9 شهریورماه) در مراسم افتتاحیه همایش «سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی» که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، برگزار شد، به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: رهبری انقلاب، اربعین را زمینه ساز تمدن اسلامی، بستر فضائل اخلاقی و یک فرهنگ و جریان بزرگ فرهنگی می دانند که می‌تواند برای جوامع انسانی فرهنگ‌سازی کند.
وی با بیان اینکه اربعین را امام حسین(ع) بوجود آورد و دل‌ها را متوجه و جذب کرد تا انسان ها کیلومترها راه را پیاده‌روی کنند، گفت: اربعین حرکتی است که به تدریج مرزها را در می‌نوردد و انسان‌های بیشتری را در دایره صفا، پاکی، ایثارگری و مظلومیت امام حسین(ع) وارد می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در ادامه ویژگی‌ها و عناصر اربعین را برشمرد و خاطرنشان کرد: اربعین دارای عناصر و ویژگی‌هایی است، از جمله اینکه اربعین تکریم و سپاس از مقام و جایگاه انسان کامل، گرامیداشت مقام ایثار و شهادت، احترام به فداکاری‌های خاندان نبوت، همبستگی و وحدت مؤمنانه ادیان الهی، خدمت عاشقانه و میزبانی ملتمسانه، حرکت معنویت محور و رفتار شایسته صالحان، سفر عارفانه و پویا به اقتضای عقاید و رفتار و سنت و در نهایت اربعین قدردانی از میهمانان امام حسین(ع) است.
وی به برنامه‌های پیاده‌روی زیادی که در جهان وجود دارد، اشاره کرد و پیاده‌روی اربعین را متفاوت ازسایر پیاده‌روی‌ها دانست و گفت: آن سازندگی که در پیاده‌روی اربعین وجود دارد، در سایر پیاده‌روی‌هایی که در جهان انجام می‌شود، وجود ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان دیدگاه نویسندگان غربی درباره تمدن، اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود به اربعین و مسئله تمدنی این رویداد عظیم اشاره فرموده‌اند.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: نویسندگان غربی درحقیقت یک نگاه مادی‌گرا به تمدن دارند که اربعین با چنین نگاهی فاصله زیادی دارد. این تمدنی که غربی‌ها بنا دارند به ذهن مردم و جامعه القاء کنند، تمدن نیست، بلکه تمدن را می‌توانیم در حرکت اربعین مشاهده کنیم که از ظرفیت عظیم و فراوانی برخوردار است و این ظرفیت‌ ریشه در اعتقادات الهی و رفتارهای بندگان خدا دارد.
وی با بیان اینکه در برنامه‌های تمدنی اسلام به چند نکته مهم می توان توجه کرد، افزود: اولین مسئله مهم عقل‌محوری و تعقل گرائی در اسلام است که در آیات و روایات بسیاری به آن اشاره شده است. مسئله دوم، عدالت‌گرایی است که به نوعی اساس دین است، همچنین توجه به علم و علم‌گرایی، جامعه‌نگری، جهان‌گرایی و اخلاق گرایی از دیگر مسائلی است که در تمدن بسیار نقش‌آفرین هستند.
وی در ادامه مشورت پیامبر اکرم(ص) با یاران خود در اتفاقات مهم مانند جنگ احزاب را یادآور شد و گفت: در نهایت این جنگ با پیروزی مسلمانان پایان یافت و پیروزی در این جنگ مرهون فداکاری امام علی(ع) و طرح عملیاتی حفر خندق سلمان بود، به واقع این مقاومت‌ها و ایثارها بود که تمدن‌ساز و تاثیرگذار شدند.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اربعین راه خود را پیدا کرده است و پیش‌ می رود، خواستار همکاری و ایفای نقش همه دست اندرکاران در ادامه این مسیر شد و افزود: کمیته آموزشی-فرهنگی اربعین یکی از ۱۷ کمیته‌ ی ستاد مرکزی اربعین است که در بعثه مقام معظم رهبری قرار دارد و اقدامات خوبی هم در آن برنامه ریزی و انجام داده است.
وی همچنین به اتفاقات اخیر در عراق و بسته شدن مرزها اشاره کرد و گفت: از نزدیک به ۱۱ هزار و ۴۰۰ زائری که در عراق داشتیم ۵۰۰ نفر در سیدمحمد و تعداد دیگری هم در سامرا بودند که روز گذشته این زائران بازگشتند. همچنین پروازهای زائران ایرانی از عتبات هم انجام شده و با بازگشایی مرزها تردد در قالب خروج از عراق انجام شده و از ایران هم انجام خواهد شد.
گفتنی است سلسله نشست‌های اربعین شناسی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه( ۹ و ۱۰ شهریور ماه) ، در دو نوبت صبح و عصر در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان