کدام خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه است؟


کدام خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه است؟

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به ورود عبارت "طب ایرانی" به درخت‌واره دانش پزشکی جهانی، درعین حال توضیحاتی درباره نحوه پوشش بیمه‌ای خدمات طب سنتی ارائه کرد.

کدام خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه است؟

دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با اشاره به اینکه در حال حاضر دفتر طب ایرانی و مکمل زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت، وظیفه تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی طب سنتی را به عهده دارد، گفت: نگاهی به روند تغییرات ساختار ستادی در این حوزه نشان می‌دهد معاونت طب سنتی ایرانی متاسفانه در سال ۱۳۹۵ به یک دفتر تنزل یافت. این در حالی است که بر اساس گزارش تحلیلی سایمگو به‌عنوان یک پایگاه اینترنتی معتبر در تحلیل علم‌سنجی وضعیت انتشار مقالات بر حسب حوزه‌های مختلف دانش، ایران با تولید ۵۰۵ مقاله مرتبط با حوزه طب مکمل و جایگزین، برای دومین سال متوالی در رتبه چهارم تولید دانش این حوزه در سال۲۰۲۱ بعد از کشورهای چین، امریکا و هند ایستاد.

ورود عبارت "طب ایرانی" به درخت‌واره دانش پزشکی جهانی

وی افزود: در سال گذشته با نگارش دو سند مهم Benchmark طب سنتی ایرانی در حوزه آموزش و درمان از سوی سازمان جهانی بهداشت موافقت اولیه انجام شد. دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت چندین سال تلاش خود برای افزودن طب ایرانی به سر عنوان‌های موضوعی پزشکی (Mesh) را آغاز و مکاتبات لازم را هدایت و ارسال مستندات لازم را پیگیری کرد که سرانجام این فرایند به وارد شدن عبارت طب ایرانی Persian Medicine در این درخت‌واره دانش پزشکی در سال ۲۰۲۲ منجر شد.

او تاکید کرد: با توجه به تکلیف قانونی وزارت بهداشت بر اساس برنامه ششم توسعه مبنی بر ادغام خدمات طب سنتی ایران در نظام سلامت، علاوه بر سلامتکده‌های طب سنتی که در سطح دوم ارائه خدمات، پیش از این راه‌اندازی شدند، در سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه اضافه شدن بخش طب ایرانی به درمانگاه و همچنین کلینیک‌های ویژه ابلاغ شد که می‌تواند موجب توسعه خدمات طب ایرانی در سطح کشور شود. در حال حاضر مشاوره طب ایرانی به ندرت در برخی از بیمارستان‌ها به خصوص در بیماران کرونایی ارائه می‌شود اما به اندازه کافی گسترش نیافته است. در این راستا "توصیه‌های پیشگیرانه و درمان‌های کمک کننده طب ایرانی در کووید۱۹" توسط زیر کمیته طب ایرانی و زیر نظر ستاد مقابله با کرونا تدوین و در سال ۱۴۰۰ از طرف معاونت درمان ابلاغ شد.

برقراری پوشش بیمه‌ای ویزیت متخصصین طب سنتی ایرانی

حسینی یکتا با اشاره به اینکه تاکنون استاندارد ۶ خدمت (حجامت تر، حجامت خشک (بادکش)، فصد، حقنه، زالودرمانی، بخور و انکباب) از خدمات طب ایرانی از طرف معاونت درمان ابلاغ شده است، تصریح کرد: بیشتر خدمات درمانی طب ایرانی و طب سوزنی در لیست تعرفه درمانی قرار گرفته‌اند. همچنین در سال ۱۴۰۱ ویزیت متخصصین طب سنتی ایرانی نیز تحت پوشش دائم بیمه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نحوه پوشش بیمه‌ای خدمات حوزه طب سنتی، بیان کرد: در حال حاضر پس از انجام پژوهشی درباره هزینه اثربخشی مشاوره سبک زندگی توسط متخصصین طب ایرانی در سه بیماری شایع (ناباروری، دیابت هایپر لیپیدمی و کبدچرب)، فقط ویزیت متخصص طب ایرانی تحت پوشش دائمی بیمه قرار گرفته است و با توجه به ابلاغ شش خدمت طب ایرانی از جمله حجامت، بادکش و فصد تقاضای خرید راهبردی این خدمات انجام شده اما پوشش بیمه این خدمات منوط به انجام پژوهش هزینه اثربخشی شده که طرح پژوهشی آن در موسسه ملی تحقیقات سلامت در حال تدوین است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج