آماری از کتاب‌های کمک‌آموزشی!


آماری از کتاب‌های کمک‌آموزشی!

تعداد عناوین و میانگین قیمت کتاب‌های کمک‌آموزشی با افزایش روبه‌رو بوده اما شمارگان کتاب در این بخش با کاهش بیشتری همراه بوده است.

آماری از کتاب‌های کمک‌آموزشی!

به گزارش ایران اکونومیست، عناوین کتاب‌های منتشر شده در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰، ۵۲ درصد افزایش داشته است که به نظر می‌رسد این افزایش ناشی از عواملی همچون فروکش کردن همه‌گیری بیماری کرونا در نیمه دوم سال گذشته و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادیبهشت ۱۴۰۱ پس از وقفه‌ای دو ساله است.

این افزایش ۵۲ درصدی در تعداد عناوین، در تمامی شاخص‌های آماری تأثیر داشته است؛ جز میانگین شمارگان کتاب.

در حالی که در بسیاری از کشورها، کتاب‌های کمک‌آموزشی اهمیت زیادی در آمارها و شاخص‌های نشر ندارد یا حتا جزو آمار نشر کتاب محسوب نمی‌شود، این بخش در کشور ایران معمولا اهمیت بسیاری در چرخه اقتصادی ناشران و حتی شاخص‌های نشر دارد.

طبق آمار و اطلاعات اعلام شده در کتاب «آینه نشر ایران» در بهار ۱۴۰۱، هزار و ۸۴۱ عنوان کتاب کمک آموزشی منتشر شده که این رقم نسبت به بهار سال گذشته، یعنی هزار و ۶۶۹ عنوان کتاب با افزایش ۱۰ درصدی مواجه بوده است.

بر اساس این اطلاعات، شمارگان کل کتاب‌های کمک آموزشی یک میلیون و ۸۲۸ هزار و ۵۹۰ نسخه بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۱۵۹ هزر و ۸۵۷ نسخه اعلام شده است، بنابر این در این بخش شاهد کاهش ۱۵ درصدی میانگین شمارگان کتاب‌ها هستیم. البته میانگین شمارگان کتاب کاهش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد که بر اساس این کتاب رقم‌های اعلامی در بهار ۱۴۰۱، میانگین شمارگان ۹۹۸ جلد بود در حالی که این تعداد در سال ۱۴۰۰، هزار و ۳۰۶ جلد اعلام شده است.

هرچند میانگین قیمت یک‌جلد کتاب کمک آموزشی با افزایش ۴۸ درصدی همراه بوده است؛ میانگین عدد اعلام شده در بهار امسال، ۱۱۲۱ هزار ریال و در بهار سال گذشته ۷۵۶ هزار ریال بوده است.

آماری از کتاب‌های کمک‌آموزشی!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرسش‌هایی درباره عملیات موشکی ایران؛ جنگ‌افزارها و رهگیری