برگزاری کارگاه تخصصی ویرایش متون کودکانه


برگزاری کارگاه تخصصی ویرایش متون کودکانه

کارگاه تخصصی ویرایش متون کودکانه به همت انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با محوریت ویرایش کتاب‌های کودکان به شیوه تئوری و عملی برگزار خواهد شد.

برگزاری کارگاه تخصصی ویرایش متون کودکانه
امیر نوید، مسئول کمیسیون آموزش انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از برگزاری کارگاه تخصصی ویرایش متون کودکانه خبر داد و گفت: ویرایش کتاب‌های کودکان امروز برخلاف دهه‌های قبل به خوبی در میان ناشران و فعالان این حوزه جا افتاده، این در حالی است که در گذشته بسیاری از کتاب‌ها مشکلات ویرایشی داشتند.

وی ادامه داد: اهمیت ویرایش برای ادبیات کودکان مضاعف می‌شود زیرا کودکان در سن زبان‌آموزی هستند و ادبیات و زبان تاثیری بر همه وجوه شخصیتی آن‌ها می‌گذارد، بزرگ‌ترها وقتی حین مطالعه متن با مشکلی مواجه می‌شوند، معمولا مشکل خود را با اتکاء به تجربه، استفاده از تخیل، پرسیدن و مرور دوباره متن، برطرف می‌کنند.

نوید با بیان اینکه اما این موضوع درباره بچه‌ها صدق نمی‌کند، عنوان کرد: آن‌ها ممکن است به‌دلیل ویرایش نادرست از مطالعه کتاب دلسرد شوند، باید بدانیم که عرصه ادبیات کودک جای تجربه اندوزی در حوزه ویرایش نیست و لازم است ویراستار حوزه کودک دوره‌هایی بگذارند که کارگاهی و تعاملی باشد.

وی تاکید کرد: در این زمینه یک کار ابتکاری طراحی شده تا شرکت‌کنندگان کارگاه همه روی متن خام کار کنند و در کارگاه زیر نظر استاد، متن را به‌صورت گروهی ویرایش کنند و تلفیق تئوری و عمل کار به صورت کارگاهی انجام شود.

نوید با بیان اینکه ویرایش امر مکانیکی نیست و فرمولی برای رسیدن به آن وجود ندارد، گفت: ویرایش به خلاقیت نیاز دارد، از سوی دیگر وجود استادان باتجربه آشنا با ویرایش و کلاس‌داری می‌تواند کمک کند، ویرایش کتاب در روند بهینه کردن اثر لازم است و اگر باور داشته باشیم که اثر بدون ویرایش کم فروغ است، باید آن را جدی بگیریم.

وی همچنین به کمبود ویراستار متخصص متون کودک اشاره کرد و افزود: امروز با ویراستار متحصص حوزه کودک و نوجوان کمتر روبروییم، همکاران در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان با کمبود ویراستاران متخصص روبه‌رو هستند و در انجمن تلاش داریم در این روند به آن‌ها کمک کنیم.

نوید با بیان اینکه انجمن در این راه قدم گذاشته زیرا وظیفه ذاتی انجمن حکم می‌کند در فرآیند بهینه تولید کتاب کودک اقدام کنیم، تاکید کرد: از مواردی که در روند تولید کتاب موثر است ویراستاری متون کتاب کودک و نوجوان است، اکنون مراکز متعددی نسبت به انجام برگزاری کلاس‌های ویراستاری اقدام کرده‌اند، اما کمتر به تخصص و بیشتر به جنبه‌های تئوری پرداخته شده است.

به گفته وی، در دوره‌های آموزشی ویرایش کمتر به حوزه کودک و نوجوان پرداخته شده اما در این دوره همه تمرکز به بخش کودک و نوجوان است، همچنین فراگیران این دوره پس از حضور در این دوره علاوه بر صدور گواهینامه به همکاران ناشران معرفی می‌شوند که این کار منفعت دوسویه برای ناشران و ویراستاران است، زیرا از سوی دیگر برای فراگیرانی که می‌خواهند در کار ویرایش حضور داشته باشند، بازار کار ایجاد می‌کند.

نوید با بیان اینکه این کارگاه مهرماه امسال برگزار خواهد شد، توضیح داد: درمهرماه بخش نظری و بعد از آن پذیرفته‌شدگان وارد بخش دوم که عملی است، خواهند شد، جلسات نظری 20 جلسه است و شامل آشنایی با ارکان ادبیات کودک و آشنایی با مبانی ویرایش است، همچنین 20 جلسه عملی ویرایش است که شامل ادبیات داستانی، ترجمه، شعر، متون تصویردار، متون دو رگه و متون غیرتخیلی می‌شود.

وی با اشاره به مخاطبان این کارگاه، گفت: مخاطبان کارگاه ویرایش متون کودکانه ویراستاران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات کودک هستند که زیر نظر استادانی چون محمد گودرزی دهریزی، محسن هجری، سودابه شکرالله‌زاده، مریم جلالی، شهین نعمت‌زاده، علیرضا کرمانی، علی‌اصغر سیدآبادی، فریدون عموزاده خلیلی، آتوسا صالحی، سحر ترهنده، مهدی ضرغامیان و شهرام رجب‌زاده آموزش خواهند دید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر