مسجدی برقرار در قلب بازار که با طرح «حسن» نوجوانان را جذب کرده است


مسجدی برقرار در قلب بازار که با طرح «حسن» نوجوانان را جذب کرده است

مسجد پاچنار از مساجد فعال در قلب بازار تهران است، این مسجد با برنامه‌های منحصربه‌فردی همچون طرح «حسن» ویژه آشنایی دانش‌آموزان با کسب و کار بازار، سه‌شنبه‌های مهدوی و رسیدگی به محرومان توانسته منشا برکات بسیار شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجدِ «پاچنار» از مساجدِ قدیمیِ بازار و محله پاچنار است. این مسجد فعالیت های منحصربه‌فردی برای کودکان و نوجوانان دارد همچنین در امور خیریه و دستگیری از اقشار محروم اقصی نقاط کشور هم فعالیت های گسترده ای انجام می دهد.

حجت الاسلام «حسن خداشاهی» در گفت و گو خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های مسجد پاچنار واقع در بازار تهران، اظهار کرد: مسجدِ پاچنار مسجدی است که توسط مردم اداره می‌ شود و در فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی مسجد، مردم مشارکت دارند، از همان ابتدا سعی بر این بوده که این مسجد به یک پایگاه مردمی تبدیل شود، به همین جهت تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های مسجد با محور خدمت به مردم طراحی و اجرا می شود. از طرفی این مسجد با وجود اینکه در منطقه بازار واقع است ولی جذب نوجوانان یکی از رویکردهای مسجد است و در همین راستا اردوهای دانش آموزی با برگزاری دوره های آموزشی یکی از برنامه های این مسجد است.

امام جماعت مسجد پاچنار در بازار تهران با اشاره به اجرای طرح «حسن» در این مسجد گفت: این طرح برای پسران ۱۰ تا ۱۶ سال اجرا می شود و بر اساس این طرح برنامه های ورزشی،قرآن کریم، اردویی و تفریحی برای مخاطبان برگزار می شود تا اوقات فراغت سالم و مفرحی برای آنها رقم بخورد. نام این طرح بر اساس فرمایش حضرت امیر المومنین(ع) به امام حسن(ع) در زمینه و استعداد پذیرش جوانان انتخاب شده است. از آنجا که در اطراف مسجد پاچنار مدرسه وجود ندارد از کسبه خواستیم، فرزندان خود را هشت صبح که به محل کار می‌آیند، با خود بیاورند و به مسجد پاچنار بسپارند و ساعت پنج بعدازظهر به وقت رفتن به منزل، با خود ببرید.



مسجدی برقرار در قلب بازار که با طرح «حسن» نوجوانان را جذب کرده است

امام جماعت مسجد پاچنار افزود: همچنین در قالب این طرح، نوجوانان با گردش در بازار با شغل‌های مختلف آشنا می‌شوند و ما آنها را به بازدید از کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و دامداری‌های اطراف تهران می برییم تا اطلاعاتشان به مقوله شغل و آینده شغلی افزایش یابد.

مرکز نیکوکاری کریم اهل بیت(ع)

حجت الاسلام خداشاهی با بیان اینکه مسجد به همه کسانی که احساس نیاز دارند کمک رسانی می کند، تاکید کرد: مرکز نیکوکاری کریم اهل بیت(ع) تحتِ نظر کمیته امام خمینی(ره) منطقه بازار است و به نیازمندان وام اعطا می‌ کند، برخی از نیازمندان از شهر یا از مکان های دور به بازار می آیند، اما مسجد دست آنها را خالی برنمی گرداند، ۱۲۰ خانواده نیازمند هم تحت پوشش مسجد هستند که سعی شده در بحث معیشتی و کمک های مومنانه به آنها خدمت رسانی صورت گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه، کانکس تهیه و به مناطق زلزله زده ارسال شد و در سیل سیستان و بلوچستان هم لوازم بهداشتی، پتو و اقلام دیگر از طریق کمک‌های مردمی در مسجد جمع‌آوری و به این مناطق ارسال کردیم.

امام جماعت مسجد پاچنار افزود: به همت خیران کمک های مالی را در مسجد جمع آوری و به مناطق محروم نیز اعزام می کنیم، به طور مثال در جنوب کرمان و سبزوار نیز تعدادی از اقشار بی بضاعت را شناسایی و به آنها نیز کمک رسانی کردیم. ضمن اینکه در مناسبت های مختلف همچون عیدسعید قربان هفت راس گوسفند قربانی و توزیع نمودیم و 500 اطعام غدیر نیز توزیع شد.

مسجدی برقرار در قلب بازار که با طرح «حسن» نوجوانان را جذب کرده است

پرداخت هزینه سفر در راه ماندگان

وی ابراز کرد: همچنین با برخی اماکن، مثلِ ترمینال‌جنوب، ارتباط برقرار کردیم تا کسانی که به عنوان «مسافر در راه مانده» و یا کسی که پول برگشت بلیط برگشت به شهرش را ندارد، با هماهنگی مسجد سوار اتوبوس کنیم، تا به مقصدش برگردد و ما کرایه او را حساب ‌کنیم. علاوه بر آن، با هماهنگی با یکی از داروخانه ها، کسانی که با نسخه به مسجد مراجعه می‌کنند و کمک میخواهند، داروهایشان را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می دهیم. سپس ما با داروخانه تصفیه حساب و با این کار زمینه را برای کمک به نیازمندان واقعی فراهم می کنیم.

حجت الاسلام خداشاهی اجرای طرح «سه شنبه های مهدوی» را یکی از طرح های مورد توجه در این مسجد معرفی کرد و گفت: این برنامه با استقبال اهالی بازار روبه رو بوده است، چراکه مسجد پاچنار در یکی از ورودی‌های مهم بازار تهران واقع است. در این طرح که با همکاری اهالی و بازاریان انجام می شود، پرچمی رنگی طراحی نموده ایم که بر یک روی آن عبارت «سه‌شنبه‌های مهدوی» و روی دیگر آن دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» نوشته شده است.

مسجدی برقرار در قلب بازار که با طرح «حسن» نوجوانان را جذب کرده است

وی ادامه داد:این پرچم‌ها را هر سه‌شنبه ساعت شش صبح به کمک بسیجیان و جوانان مسجد در طول بازار و سر در مغازه ها نصب می‌ کنیم و وقتی بازاریان وارد بازار می‌شوند، با دیدن این صحنه متوجه می‌شوند که امروز سه‌شنبه و روز زیارت و عرض ارادت به امام زمان(عجّ) است. این برنامه آنقدر در نظر بازاریان جذاب بود که پیشنهاد دادند که برای سایر مناسبت‌ها هم پرچمی طراحی و در آن روزها نصب شود.

مسجدی برقرار در قلب بازار که با طرح «حسن» نوجوانان را جذب کرده است

آشنایی با احکام معامله

حجت الاسلام خداشاهی از برگزاری مجدد کلاس های آموزشی احکام داد و ستد در آینده در این مسجد خبر داد و تصریح کرد: این کلاس یکی از ضرورت هایی است که باید برای نمازگزاران این مسجد که اکثریت آنها از بازاریان هستند،برگزار شود، از همین رو در روزهای دوشنبه کلاسی با عنوان احکام و آداب معاملات را قبل از کرونا برگزار می کردیم که به دلیل شرایط کرونایی تعطیل شد و اکنون درصدد از سرگیری این دوره ها هستیم.

امام جماعت مسجد پاچنار بازار نصب یادمان های شهدا، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و ایستگاه های صلواتی را از دیگر برنامه های این مسجد برشمرد و خاطرنشان کرد: برای جذب بیشتر مخاطب به این مسجد بنا داریم که رادیو بازار را راه اندازی و مردم را با اخبار و معاملات اقتصادی آشنا کنیم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا