فضای مناسب اجرای تعزیه در شیراز ایجاد شود


فضای مناسب اجرای تعزیه در شیراز ایجاد شود

شیراز- پیشکسوت هنر تعزیه شیراز از متولیان امر خواست که فضای مناسبی برای اجرای تعزیه و سایر هنرهای آیینی در این شهر ایجاد شود.

علی رضا حیدر پورفرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هنر تعزیه افزود: تعزیه هنری است که آن را به عنوان مادر همه هنرها می‌شناسند و اگر اجرای تعزیه درست انجام شود مردم این هنر را دوست دارند.

وی در مورد ماندگاری این هنر افزود: باید برای این هنر آینده سازی شود که آیندگان نیز بتوانند آن را ببینند.

این هنرمند تعزیه در مورد مشکلات تعزیه در شیراز بیان کرد: اولین مشکل نداشتن یک مکان است. در حال حاضر مسئولان شورای شهر شیراز و شهرداری شیراز قبول کرده اند که یک مکان در حوالی میدان کوزه گری احداث شود که در این مکان جدا از هنر تعزیه، هنرهای آئینی هم اجرا خواهد شد.

وی افزود: اگر آموزش تعزیه درست باشد جوانان با این هنر بیشتر آشنا می‌شوند.

فضای مناسب اجرای تعزیه در شیراز ایجاد شود

حیدر پور فرد ادامه داد: ما بیشتراز ۱۰۰ نوع نسخه تعزیه داریم که شامل تعزیه حسین فهمیده، شهادت مولا علی (ع) تولد، مراسم عید غدیر و مراسم ازدواجشان وعید مبعث، ماه محرم، ماه رمضان و… می‌شود.

هنرمندان تعزیه بیمه شوند

وی با اشاره به سایر مشکلات اجرای تعزیه در شیراز نیز بیان کرد: دولت اگر بخواهد این هنر ماندگارشود باید برای این هنرمندان حقوق و بیمه در نظر بگیرد.

این محقق هنرهای آئینی شیراز بیان کرد: شیراز خاستگاه تعزیه است.

وی با اشاره به اینکه خودش نسل پنجم تعزیه محسوب می‌شود، افزود: آرشیو من شامل لباس‌ها و متن‌هایی هست که به دوران صفویه بر می‌گردد.

فضای مناسب اجرای تعزیه در شیراز ایجاد شود

حیدر پور با اشاره به برنامه‌هایی که در ایام محرم در شیراز داشته است، گفت: تعزیه و بخش زیادی ازآیین‌ها را با همکاری ارگان‌های مختلف در ماه محرم اجرا کردیم. از جمله اداره فرهنگ ارشاد اسلامی واداره میراث فرهنگی وشهرداری وسازمان بسیج هنرمندان با ما همکاری کردند. غیر ازاجرایی که در کنار حرم سید علاالدین حسین به مدت ۱۳ شب اجرا داشتیم، حدود ۲۰ اجرا در ماه محرم نقاط مختلف شهر شیراز نیز انجام شد که شامل اجرای سیوند، سوگواری استانی شهرک گلستان پیاده روی سلامت و… است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


من میترسم