جنگ داخلی علیه شگفتی احتمالی ایران / آیا تیم ملی ایران دو تکه شده است؟


جنگ داخلی علیه شگفتی احتمالی ایران / آیا تیم ملی ایران دو تکه شده است؟

امیدهای ایران برای خلق شگفتی در جام جهانی با درگیری داخلی تهدید می‌شود.

به گزارش "ورزش سه" مایکل چرچ نویسنده رویترز در هنگ‌کنگ در مقاله‌ای به بررسی وضعیت فوتبال ایران و شرایط تیم ملی در آستانه جام جهانی تحت تاثیر حضور مجدد مهدی تاج بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال و مقایسه آن با شرایط تیم ملی پیش از جام جهانی 98 فرانسه پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید؛

ایران امیدوار است که 24 سال پس از پیروزی به یاد ماندنی بر ایالات متحده - رقیب ژئوپلیتیکی چندین دهه این کشور - در فرانسه، این بار در جام جهانی نوامبر امسال در قطر تاریخ برایش تکرار شود.

در حالی که تیم‌های ملی دو کشور برای رقابت دوباره در جام جهانی و دولت‌هایشان برای احیای پیمان هسته‌ای 2015 آماده می‌شوند، آمادگی‌های طرف ایرانی توسط یک تیم مجزا به خاطر جنگ بر سر هدایت آن به آشوب کشیده شده است.

انتخاب دوباره مهدی تاج در روز سه‌شنبه به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران، این انتظار را بالا برده که دراگان اسکوچیچ در حالی که کمتر از سه ماه تا شروع جام جهانی باقی مانده، شغل خود را در این تیم از دست بدهد.

رسانه های ورزشی ایران گزارش داده اند که کارلوس کی‌روش سرمربی سابق رئال مادرید که در بازی های جام جهانی 2014 برزیل و چهار سال پیش در روسیه توسط تاج برای هدایت ایران به خدمت گرفته شد، گزینه‌ای جدی برای جانشینی اسکوچیچ محسوب می شود.

بر اساس گزارش رسانه ها، امیر قلعه نویی و جواد نکونام، بازیکنان سابق تیم ملی نیز توسط طرفداران جایگزینی یک مربی ایرانی به جای سرمربی کروات - به ویژه سیاستمدارانی که مشتاق دیدن یک مربی داخلی برای مقابله با آمریکا هستند - مطرح شده‌اند، در حالی که رختکن تیم بین طرفداران اسکوچیچ و بازیکنانی که می خواهند او از هدایت تیم ملی کنار برود، دو تکه شده است.

اسکوچیچ علی‌رغم اینکه ایران را در مسابقات مقدماتی آسیا برای رسیدن به ششمین جام جهانی این کشور هدایت کرد و تنها دو بار در هجده بازی حضورش روی نیمکت ایران، تیمش شکست خورد، پس از اینکه ماه گذشته برای مدت کوتاهی از قدرت کنار رفت، با آینده نامشخصی روبرو شده است.

اسکوچیچ بلافاصله به درخواست برای واکنش پاسخ نداد، اما او در یک پست اینستاگرامی در ماه ژوئیه گفت که در برابر توهین ها و فشارهای داخل فوتبال ایران ایستادگی کرده تا ثابت کند توانایی راهیابی این کشور به مرحله نهایی جام جهانی را دارد.

این ماجرا انعکاسی از صعود ایران به جام جهانی 98 فرانسه است، زمانی که ایرانی ها در شش ماه منتهی به دیدار مورد انتظارشان در مرحله گروهی با آمریکایی ها سه مربی را پشت سر گذاشتند.

بادو ویرای برزیلی که برای اولین بار در دو دهه گذشته به جام جهانی راه یافته بود، بلافاصله پس از قرعه کشی در مارسی از کار کنار گذاشته شد و تومیسلاو ایویچ کهنه کار کروات جایگزین او شد.

اما ایویچ، قهرمان لیگ یوگسلاوی، فرانسه، هلند، بلژیک و پرتغال، هفته‌ها قبل از اعزام این تیم به فرانسه برکنار شد تا جلال طالبی ایرانی جانشین او شود.

طالبی، که تجربه مربیگری اش شامل کار در سنگاپور، امارات متحده عربی و اندونزی بود، از استعداد یا اعتبار ایویچ برخوردار نبود، اما در هرصورت تیم را به پیروزی 2-1 مقابل تیم آمریکا رساند که در تهران جشن گرفته شد.

علی‌رغم این موفقیت، تیم ایران با حضور علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری - بازیکنانی که امروز هم در ایران و هم در سراسر آسیا اسطوره باقی مانده‌اند - و با انتظارات بالای پیش از مسابقات در پایان مرحله گروهی از این رقابت‌ها کنار رفت.

محمد خاکپور که در ترکیب ثابت ایران در بازی معروف برابر امریکا در شهر لیون حاضر بود در این باره گفته:"بازی با آمریکا واقعا مهم بود زیرا اولین برد فوتبال ایران در جام جهانی بود. اما متأسفانه بعد از آن بازی مسئولان ما اشتباه کردند، زیرا مسابقات برای آنها تمام شد. برای آنها جام جهانی همان بازی بود و آنها به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردند. آن تیم پتانسیل صعود به دور دوم و تاریخ سازی بیشتر را داشت."

تیم کنونی ایران، به سردستگی دو مهاجم مقیم اروپا، مهدی طارمی و سردار آزمون، همچنان می‌تواند در گروهی که انگلیس و ولز نیز در آن حضور دارند، معجزه خلق کند. این کشور در پنج دوره قبلی جام جهانی هرگز به دور حذفی صعود نکرده است، اما آشفتگی پشت پرده خطری فزاینده برای امیدهای ایران به جهت ارائه یک نمایش قدرتمند مانند جام جهانی روسیه در سال 2018 محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج