عذرخواهی پلیس انگلیس پس از 70 سال به دلیل نژادپرستی


عذرخواهی پلیس انگلیس پس از 70 سال به دلیل نژادپرستی

پلیس انگلیس از خانواده فردی که ۷۰ سال پیش اعدام شده بود به دلیل نژادپرستی علیه او عذرخواهی کرد.

پلیس انگلیس از خانواده مردی به نام «محمود متان» که ۷۰ سال پیش در شرایطی سخت اعدام شد، به دلیل رفتار نامناسب ماموران قضایی عذرخواهی کرد.

به گزارش گاردین، محمود متان، با تابعیت سومالیایی انگلیسی و پدر سه فرزند، در سپتامبر ۱۹۵۲ در سن ۲۸ سالگی به دلیل محکوم شدن به قتل لیلی ولپرت در فروشگاه لباس کاردیف به دار آویخته شد.

البته متان تا آخرین لحظه خود را بی‌گناه می‌دانست.

با آنکه در آن زمان خانواده او تلاش بسیار کردند، پرونده‌اش در سال ۱۹۹۸ در ارجاع کمیسیون بررسی پرونده جنایی بود که در دادگاه تجدید نظر لغو شد.

«جرمی وان» رئیس پلیس ولز جنوبی، هم در این باره گفت: «این مورد در زمان خودش جز نژادپرستی و تعصب در سراسر جامعه، و همچنین در سیستم عدالت کیفری رایج بود.»

نژادپرستی از سالیان دور در جامعه غربی و به طور خاص در آمریکا و اروپا رواج داشته است.

به تازگی نیز در خرداد ماه سال جاری معترضان فرانسوی پیش از انتخابات پارلمانی این کشور، تظاهراتی را در پاریس برگزار کردند که گفته می‌شد در اعتراض به نژادپرستی برگزار شده است.

از طرفی با افزایش روزافزون خشونت‌های نژادی در جامعه آمریکا بسیاری بر این باورند تا زمانی که رنگ و بوی نژادپرستی در جامعه آمریکا به مشام می‌رسد این کشور نمی‌تواند با سیاست‌های نمایشی ادعایی در زمینه تامین ساختار‌های یک جامعه متمدن داشته باشد.

انجمن مطالعات حقوق بشر چین در نگاهی پژوهشی به اوضاع این روز‌های آمریکا در مقاله‌ای اعلام کرد جامعه آمریکا علی رغم نقش بسیار مهم اقلیت‌ها و رنگین پوستان در توسعه اقتصادی این کشور و ترفیع نظام سرمایه داری هنوز به آنان به چشم شهروندان درجه یک خود نگاه نمی‌کند.

این مقاله در پایان نیز می‌نویسد تمامی حوادث مربوط به تبعیض نژادی در این کشور سیاه پوستان و اقلیت‌های قومی هستند که قربانی صف اول این خشونت‌ها محسوب می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !