تحول در نگارش تاریخ شفاهی دفاع مقدس با نقش آفرینی مردم


تحول در نگارش تاریخ شفاهی دفاع مقدس با نقش آفرینی مردم

خرم‌آباد- رئیس حوزه هنری لرستان گفت: اگر قرار باشد سرگذشت و تاریخ ملت و فراز و نشیب‌های آن نگارش شود؛ باز این ملت هستند که باید پای کار باشند و تحولی در این عرصه رقم بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سامان سپهوند در همایش «همیار شهید» با اشاره به نقش و جایگاه حضور مردم در عرصه فرهنگ و هنر و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی و لزوم توجه و بازنگری در این حوزه اظهار داشت: تجربه نشان داده در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب هر کجا مردم پای کار باشند تغییرات مثبت و سازنده‌ای را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه چهل سال از انقلاب و سی و چند سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته اما هنوز آنگونه که شایسته است در حوزه تاریخ شفاهی کار نشده و گاهی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با بودجه‌های قابل ملاحظه هم نتوانسته اند حق مطلب را به خوبی در زمینه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس بیان کنند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به اینکه یکی از این دستگاه‌ها نیز حوزه هنری است، افزود: شهدای بسیاری هستند که عکس، زندگی‌نامه و سرگذشت‌نامه‌ای از آن‌ها موجود نیست و از پدران، مادران و فرزندان آن‌ها بی‌خبر هستیم.

سپهوند با بیان اینکه در حوزه تاریخ شفاهی برای مردم نقش تعیین نشده است، ادامه داد: برای نگارش خاطرات شهدا و تاریخ انقلاب باید به مردم رجوع شود و از آنان خواسته شود در این عرصه وارد شوند و خاطرات و رشادت هاب پدران، فرزندان، برادران و همسران خود نگارش کنند.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی پدیده‌ای همواره مبتنی بر حضور و ایفای نقش توده‌های مردم و ملت بوده و هر جریانی و فراز و نشیبی که در این چهل سال اتفاق افتاده مردم در آن نقش داشته‌اند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به اینکه در دوران انقلاب مردم موجب پیروزی انقلاب شده‌اند، افزود: زمانی که گروه‌ها و گروهک‌ها در جای جای ایران به منظور جداسازی بخشی از خاک ایران ورود کردند، حضور مردم و توده‌های مردمی مانع هر گونه توطئه ای شد.

سپهوند با اشاره به نقش مردم در دوران دفاع مقدس افزود: در دوران جنگ تحمیلی، وقتی کار به دست نیروهای مردمی افتاد عملیاتی چون فتح‌المبین، بیت‌المقدس رقم زده شد، بعد از جنگ نیز هر زمان که فتنه‌ای رقم خورده توده‌های مردم با حضورشان آن فتنه را خنثی کردند.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر قرار باشد سرگذشت و تاریخ این ملت و فراز و نشیب‌های آن نگارش شود؛ باز این ملت هستند، که باید پای کار باشند وتحولی در این عرصه رقم بزنند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای استان در سال جاری افزود: حوزه هنری لرستان برنامه ریزی درجهت برگزاری کارگاه‌ها ودوره های آموزشی تاریخ شفاهی را در دستورکار قرار داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این دوره‌ها شاهد تالیفات خوبی در حوزه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس داشته باشیم.

رئیس حوزه هنری لرستان افزود: برگزاری این کارگاه‌ها تداوم خواهد داشت و امیدوارم تا پایان سال که موعد برگزاری کنگره ۶۵۴۴ شهید استان لرستان است تا جایی که در توان داریم خاطرات شهدای استان را بنویسیم.

سپهوند از پژوهشگران و فعالان حوزه تاریخ شفاهی شرکت کننده در این مراسم خواست تا در زمینه ثبت خاطرات شهدا و ایثارگران همت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر