حلقه مفقوده پرورش


حلقه مفقوده پرورش

به خود و دانش‌آموزان بیاموزیم که بشر دارای کرامت و منزلت است و برای او می‌بایست ارزشی افزون قائل شد؛ کما اینکه یهودی نیز و زرتستی نیز و سایر ادیان کریم هستند؛ ایه شریفه (و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر ...) سیاق ایه اشاره به آدم است نه به ادیان.

مهدی اکبری کرمانشاهی- درختی دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد

ضرورتی که می‌بایست بیش از پیش جامعه معلمی و متصدیان تعلیم و تربیت به آن بپردازند، موضوع پرورش که حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت امروز جامعه می‌باشد و می‌طلبد دست‌اندرکاران این مقوله را سر لوحه اقدامات پیش رو قرار داده و ذکر نکاتی که امید است امعان‌نظر خوانندگان این سطور قرار گیرد.

۱) - از آنجا که در آستانه بازگشایی مدارس می‌باشیم متولیان مدارس، خاصه مقطع ابتدایی تلاش وافر در جهت تعلیم نظم (رعایت نظم و قوانین و مقررات) با همان لحن و ادبیات کودکانه به دانش‌اموزان منتقل نمایند.

۲) - نکته اساسی‌تر که در طلیعه اشاره گشت و موید آن بیتی از حافظ شیراز می‌باشد؛ بر حذر نمودن دانش‌اموزان از دشمنی و عداوت.

۳-) تمرین دادن ایشان به اینکه تو فقط نیستی ( حس دگرپذیری)

۴-) عادت دادن ایشان به اینکه آماده شوند که تو تنها نیستی همه ذی حقند، همه حق دارند

۵-) دشمنی و عداوت را در دلش نکاریم: درختی دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد

شروع این ادبیات در دوره دبستان می‌باشد. خطابه‌خوانی اثری ندارد کما اینکه در دانشگاه‌ها آب در هاون کوبیدن است. متاسفانه عداوت بر دیگری چالشی در دانشگاه است.

۶-) به خود و دانش‌آموزان بیاموزیم که بشر دارای کرامت و منزلت است و برای او می‌بایست ارزشی افزون قائل شد؛ کما اینکه یهودی نیز و زرتستی نیز و سایر ادیان کریم هستند؛ ایه شریفه (و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر ...) سیاق ایه اشاره به آدم است نه به ادیان. کما اینکه وقف بر غیرمسلمان، چون یهودی، زرتشتی و مسیحی طبق فتوای بزرگان عمل صحیح و درست می‌باشد. لذاست که می‌بایست کوشید در همان اعوان کودکی دانش‌آموز و دوره نوجوانی ایشان ادبیات دوستی و احترام متقابل و حس دیگرپذیری را تقویت نماییم. زیرا جامعه خوب نشأت از همین مطالب ریز و مغفول بوده و در همین جا جمله زیبا و حکیمانه از امام موسی صدر تقدیم می‌دارد که فرمودند:
دین درست را از میوه‌اش باید شناخت، نه از صحبت تریبون‌دارانش، وقتی افراد بی‌نظم منظم شدند، فقر کم شد، دزدی کم شد، بی‌اخلاقی کم شد، آن وقت می‌گوییم دین این جامعه درست است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت