برگزاری نمایشگاه در سئول مصداقی از تعارض منافع


برگزاری نمایشگاه در سئول مصداقی از تعارض منافع

سید جعفر تشکری هاشمی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران

سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس تصویب نامه ای در تیر ماه سال ۱۳۸۳ تشکیل شد. این سازمان به عنوان یک نهاد مدیریتی در حوزه صادرات غیر نفتی است که نقش سیاست گذاری، هماهنگی، نظارت و راهبری را در این حوزه مهم به عهده دارد. کمک به توسعه بنگاه های تجاری و تنظیم مقررات مربوطه از مهم ترین وظایف این سازمان است. توسه صادرات غیرنفتی به عنوان تاکید مداوم رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجه به تولید و ارتقای کیفی تولیدات کشور قائدتاً بایستی سرفصل موضوعات این سازمان باشد. به همت تولیدکنندگان کشور عزیزمان طی سال های اخیر رشد نسبتاً خوبی در عرصه های مختلف را شاهد بوده ایم که همه تولیدکنندگان انتظار حمایت در عرضه کالا و خدمات خود را خواستارند.

برگزاری نمایشگاه در سئول مصداقی از تعارض منافع

بدون شک یکی از مهم ترین لوازم و عناصر اقدام برای مشتری یابی خارجی و عرضه مناسب کالا و خدمات نمایشگاه ها هستند. متاسفانه نوعی تصدی گری را طی سال های گذشته در صنعت نمایشگاهی شاهد بوده ایم. سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران که باید به عنوان سیاست گذاران، ناظران و هادیان این عرصه در کل کشور نقش ایفا کنند، خود به برگزارکننده نمایشگاه بدل شده و به دلیل استقرار در مرکز نمایشگاهی مستقر در خیابان سئول عملاً در حوزه نمایشگاهی شاهد تعارض منافع جدی هستیم که از دولت انقلابی سیزدهم انتظار می رود راه گذشته را طی نکند.

در حوزه مطالبات مردمی در شهر تهران گلایه ها و اعتراضات مکرر مردمی از ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه ها در سطح شهر را شاهد هستیم. حال آنکه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا با جایابی مناسب تلاش شده است تا برگزاری نمایشگاه ها معضلات شهری را رقم نزنند. در بسیاری از کشورهای دنیا عملاً مسئولیت انتخاب محل برگزاری و کلیه امور مرتبط با نمایشگاه ها با مدیریت شهری است. بر اساس همین تفکر نیز سال های قبل با استانداردهای بین المللی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب ساخته و آماده شد. شاید برپایی نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۵ که به منظور انتقال سریع نمایشگاه مربوطه با استفاده از سالن های چادری مهیای آن نمایشگاه شد به دلیل زمان کوتاه آماده سازی با اشکالاتی مواجه شد که گرچه در همان زمان و به فوریت رفع شد اما این امر دستآویزی شد برای تخریب این نمایشگاه توسط رقیب جدی آن. کوتاهی فاحش مدیریت شهری گذشته نیز مانع رشد و تکمیل فازهای تکمیلی آن شد.

شایان ذکر است که همزمان با بارندگی بی سابقه اخیر که متاسفانه موجب آبگرفتگی و سیل در بسیاری از نقاط کشور از جمله امامزاده داوود شد، نمایشگاه بین المللی صنعت به بهترین شکل ممکن در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار شد.

شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید اهتمام جدی برای انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب داشته و در این راستا از هیچ کمکی به مجموعه شهرداری تهران دریغ نخواهد کرد و به واسطه وظیفه ذاتی در دفاع از حقوق شهروندان با تکمیل فازها و ساخت سالن های جدید که با بخش خصوصی در حال پیگیری است به هیچ وجه اجازه برگزاری نمایشگاهی را در سئول طی سال آتی نخواهد داد.

سرمایه هنگفت که طی سال های گذشته از بیت المال در شهر آفتاب صرف و کار استانداردی که آغاز شده است باید به نهایت خود برسد و هم اکنون انگیزه و پیگیری لازم در مجموعه شهر آفتاب برای به ثمر نشاندن زحمات گذشته وجود دارد.

در این اثنا پیش از این نیز تذکراتی درخصوص برگزاری برخی نمایشگاه های پر مخاطب توسط بخش هایی از شهرداری تهران در محدوده های مختلف شهری مثل پارک گفتگو، هتل المپیک و ... داده شده است که تکرار موارد مشابه حتماً با تذکرات، پیگیری و اقدامات قانونی شورای شهر مواجه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا