سایه جنگ داخلی بر سر آمریکا


سایه جنگ داخلی بر سر آمریکا

در پی بالا گرفتن حملات لفظی بین دو حزب اصلی آمریکا، رسانه‌های مختلف به بررسی احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا پرداختند.

به گزارش فارس، با تندتر شدن آتش حملات لفظی میان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور، برخی رسانه‌ها به بررسی جنگ داخلی قریب‌الوقوع در این کشور پرداختند.

بایدن در سخنرانی عصر پنجشنبه به وقت محلی گفت، رئیس جمهور سابق آمریکا و نزدیکان و هوادارانش که آن‌ها را جمهوری‌خواهان حامی شعار «آمریکا را دوباره به عظمت برگردان» توصیف کرد، «ارائه دهنده نوعی از افراط‌گرایی هستند که اساس جمهوری ما را تهدید می‌کنند».

رئیس جمهور آمریکا حین سخنرانی در پارک ملی تاریخی فیلادلفیا، در حالی که زمینه‌ای از نور قرمز پشت سرش قرار داشت، علیه این بخش از جمهوری‌خواهان گفت: «آن‌ها اکنون که صحبت می‌کنم در تلاش هستند تا ایالتی پس از ایالت دیگر، قدرت تصمیم‌گیری درباره انتخابات در آمریکا را به هواداران متعصب و رفقای خودشان محول کنند و به منکران انتخابات قدرت بدهند تا دموکراسی را تضعیف کنند».

در مقابل، ترامپ روز گذشته (شنبه) برای اولین بار بعد از تفتیش اف‌بی‌آی از ویلای او در ایالت فلوریدا در تجمع هوادارانش گفت: «ما از خود در برابر تلاش‌های دروغین مخالفان دموکرات خود دفاع خواهیم کرد». وی با بیان اینکه بایدن دشمن واقعی کشور آمریکا است، اظهار داشت: «بایدن معتقد است که شعار ما یعنی آمریکا را دوباره عظیم کنیم، امنیت کشورمان را تهدید می‌کند».

شبح جنگ داخلی در آمریکا

«ولنتین بوگدانوف» مجری شبکه روسی «روسیا ۱» روز شنبه در گزارشی تصویری به جدال‌های لفظی ترامپ و بایدن پرداخته و گفت: «بایدن به فیلادلفیا رفت تا از دموکراسی در برابر کسانی که با دموکرات‌ها مخالف هستند دفاع کند. بایدن در میان مردم آمریکا به دنبال دشمنان آن‌ها می‌گردد».

این مجری روس گفت:‌ «شبح جنگ داخلی در آمریکا که توسط بایدن احضار شده است، دیگران را هم به وحشت انداخته است». در ادامه این گزارش تصویری، اظهارات «تاکر کارلسون» مجری شبکه فاکس نیوز درباره سخنرانی بایدن پخش می‌شود که در آن می‌گوید: «لازم نیز جزو رأی‌دهندگان به ترامپ باشید تا چنین سخنرانی را به منزله نقطه عطفی در تاریخ آمریکا ببینید».

روسیا ۱ همچنین با انتشار عکس روی جلد چاپ روز شنبه نشریه «اکونومیست» با عنوان درشت «ایالات نامتحده آمریکا» می‌افزاید: «به نظر می‌رسد شعار تفرقه بینداز و حکومت کن، تنها دستورالعمل باقی‌مانده در زرادخانه دموکرات‌ها است که در تمام جنبه‌ها شکست خورده‌اند. فعلاً کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا است اما همه چیز حاکی از این است که او ماه ژانویه (دی ماه) جایگزین نانسی پلوسی به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواهد شد»

در ادامه این گزارش خبری «ایوگِنی پوپوف» برنامه‌ساز معروف این شبکه روسی درباره مقاله نشریه اکونومیست می‌گوید: «ایالات نامتحده آمریکا! این مقاله به فروپاشی کامل جامعه آمریکا می‌پردازد. بسیار عالی! این مقاله یک روز بعد از سخنرانی بایدن با عنوان "مبارزه برای روح آمریکایی‌ها" منتشر شد که با پس‌زمینه‌ای سرخ رنگ ایراد شد و نشان‌گر این بود که جنگی خونین در راه است. تمام سخنرانی در فضایی وحشتناک و زشت برگزار شد و گمان می‌کنم تیم [ولودیمیر] زلنسکی مسئول طراحی دکور آن بودند!».

پوپوف با انتشار تصویری از بایدن با سبیل «آدولف هیتلر» رهبر آلمان در جنگ جهانی دوم که توسط کاربران فضای مجازی منتشر شده است گفت: «در اینترنت بایدن را با هیتلر مقایسه کرده‌اند و او را پیشوای جدید متصور شده‌اند. از شوخی بگذریم، به محض اینکه میکروفون بایدن روشن شد، او بلافاصله ترامپ و حامیان جمهوری‌خواه او را تندرو، دشمنان کشور و دموکراسی و کسانی توصیف کرد که قرار است علیه هژمون آمریکا انقلاب کنند و ششم ژانویه دیگری به راه بیندازند».

این مجری روس افزود: «طبق گفته‌های بایدن، "تمام جمهوری‌خواهان حامی ترامپ، هرج و مرج و شرارت را انتخاب کرده‌اند و به جای نور حقیقت در سایه دروغ زندگی می‌کنند. در حال حاضر آمریکا در برهه‌ای به سر می‌برد که آینده این کشور را تعریف خواهد کرد و اگر ترامپ پیروز شود، آمریکا دچار فروپاشی می‌شود"».

مجری آمریکایی: جنگ داخلی شروع شده است

«تیفانی کراس» مجری شبکه آمریکایی «اِم‌اِس‌اِن‌بی‌سی» در ویژه برنامه‌ای با موضوع بررسی احتمال به راه افتادن جنگ داخلی در آمریکا توسط ترامپ و هوادارانش گفت: «این روزها این‌طور احساس نمی‌شود که در آستانه جنگ داخلی قرار داریم بلکه چنین جنگی در حال حاضر شروع شده است».

مجری این رسانه نزدیک به حزب دموکرات اظهاراتی از «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه نزدیک به ترامپ پخش کرد که می‌گفت اگر ترامپ دستگیر شود خشونت رخ خواهد داد. او همچنین کلیپی از اظهارات «استیو بَنون» مشاور سابق ترامپ بخش کرد که می‌گفت، جنبش «آمریکا را به عظمت برگردان»، «تهدیدی برای کشور آمریکا است».

کراس گفت: «بنابراین طرفداران ترامپ همین حالا در حال استفاده از زبان خشونت هستند. آن‌ها اف‌بی‌آی، وزارت دادگستری و خود کشور را تهدید می‌کنند و این کارها را در دفاع از رهبر عزیزشان انجام می‌دهند. اکنون مسئله، چیزی فراتر از تهدید است. لفاظی‌های آن‌ها به خشونت واقعی تبدیل شده است و احتمالاً اتفاقات بیشتری نیز در راه است و لازم نیست یادآوری کنم که چگونه اوباش حامی شعار آمریکا را به عظمت برگردان، برای عوض کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، در تاریخ ششم ژانویه به کنگره یورش بردند».

این مجری آمریکایی با اشاره به اینکه نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که پاییز امسال برگزار می‌شود از حامیان ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ هستند، متذکر شد که ممکن است آن‌ها به عوض کردن نتیجه رویه‌های انتخاباتی آینده آمریکا کمک کنند.

تمرکز بر تخریب حزبی به‌جای رسیدگی به چالش‌ها

وبگاه رسانه آمریکایی «بلومبرگ» روز شنبه در یادداشتی تحت عنوان «بایدن نمی‌تواند ببیند چرا آمریکا به دردسر افتاده» نوشته است: «سخنرانی روز پنجشنبه رئیس جمهور از جمله اجراهای متداول او با هیاهوی تکراری و تشدیدهای نمایشی و فاقد محتوا بود اما دستکم خلاصه بود. اگر بخواهیم منصف باشیم او خطوطی از حملات به مخالفانش را تعدیل کرده بود و برای مثال آن‌ها را "نیمه فاشسیت" توصیف کرد و "همه جمهوری‌خواهان" را دشمنان دموکراسی ندانست و انگشت اتهام را فقط به سمت جمهوری‌خواهان حامی شعار آمریکا را به عظمت برگردان گرفت. اگر منظور بایدن کسانی باشد که در انتخابات ۲۰۲۴ ترامپ را به او ترجیح می‌دهد، نیمی از آمریکا را خطاب قرار داده است».

در این یادداشت به قلم «کلایو کروک» آمده است:‌ «بیشتر مردم آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه با این حرف بایدن موافق هستند که پروژه آمریکا در حال خارج شدن از ریل است. مشکل اینجا است که هیچکس در عالم سیاست نه بایدن و نه ترامپ و نه هواداران آن‌ها به اندازه‌ای که در پی در هم کوبیدن یکدیگر هستند به فکر احیای دولت دموکراتیک توافقی نیستند. برای دموکرات‌ها بهترین دارایی انتخاباتی نه بایدن بلکه ترامپ است و بهترین دارایی جمهوری‌خواهان نیز نه ترامپ، بلکه بایدن است».

وی توضیح می‌دهد: «تمام انرژی سیاست آمریکا در حال حاضر از نه اهداف رقابتی و جاه‌طلبی، بلکه از تنفر از طرف مقابل سرچشمه می‌گیرد. در نتیجه تمام چک و بالانس‌های مربوط به سازش با وجود اختلافات، تحت حمله قرار گرفته‌اند. رویه فعلی در آمریکا نوع متداولی از سیاست نیست و به طور واقعی به فاجعه منجر می‌شود».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید