اجازه راه اندازی سازمان‌های توسعه و سرمایه گذاری به دانشگاه‌ها داده شد


اجازه راه اندازی سازمان‌های توسعه و سرمایه گذاری به دانشگاه‌ها داده شد

معاون فناوری وزارت علوم گفت: روسای پارک‌ها، پارکبان نیستند و وظیفه آن‌ها این است که بخش خصوصی را وارد حوزه توسعه فناوری کند.

علی خیرالدین در مراسم تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر این پارک را از پارک‌های نوپای کشور دانست که مجوز آن در خرداد سال ۱۴۰۰ از سوی شورای گسترش صادر شد.

وی دانشگاه امیرکبیر را جز دانشگاه‌های پیشرو در حوزه همکاری با صنعت و جامعه توصیف کرد و یادآور شد: اساسنامه پارک این دانشگاه نهایی نشده و امیدواریم با پیگیری رییس جدید این پارک ا، ساسنامه به وزارت علوم برای ارائه به شورای گسترش و تایید نهایی و ابلاغ، ارسال شود.

خیرالدین با اشاره به دستاورد‌های دانشگاه امیرکبیر در حوزه‌های مختلف، چون هوافضا و ساخت پلتفرم هواپیمای ۷۲ نفره اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک دانشگاه امیرکبیر، دانش بنیان هستند که این تعداد باید اضافه شود.

معاون فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه برنامه‌های آتی این پارک باید علاوه بر کیفی بودن، کمی نیز شود، بیان کرد: به عنوان نمونه پارک دانشگاه تهران جذب ۲ هزار واحد فناور و دانش بنیان را هدفگذاری کرد. این عدد هر چند عدد بزرگی است، ولی یک هدف به شمار می‌رود و پارک دانشگاه امیرکبیر نیز باید به این سمت حرکت کند.

خیرالدین با اشاره به ایجاد پردیس‌های علم و فناوری مشترک در دانشگاه‌ها یادآور شد: روسای پارک‌ها، پارکبان نیستند و وظیفه آن‌ها این است که بخش خصوصی را وارد حوزه توسعه فناوری کند و با به کارگیری پتانسیل‌های بکر، پردیس‌های مشترک تاسیس کنند.

معاون وزیر فضا‌های استفاده نشده دانشگاه‌های آزاد و پیام نور را از جمله این پتانسیل‌های غیر استفاده ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع فضا در دانشگاه پیام نور و ۲۲ میلیون متر مربع در دانشگاه آزاد فضای بلا استفاده وجود دارد در حالی که در پارک‌های علم و فناوری فضای کافی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارند.

وی ابراز امیدواری کرد که پارک امیرکبیر در این زمینه اقدام کند و گفت: پیشنهاد می‌شود پارک دانشگاه امیرکبیر با همکاری یکی از پژوهشکده‌ها اقدام به راه اندازی پردیس‌های مشترک کند.

معاون فناوری وزارت علوم اظهار کرد: طبق ماده ۱۴ قانون جهش تولید دانش بنیان به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده شده است سازمان‌های توسعه و سرمایه گذاری راه اندازی کنند.

خیرالدین، با تاکید بر اینکه تشکیلات پارک‌ها باید مورد توجه قرار گیر، یادآور شد: اینکه پارک‌ها ذیل ریاست دانشگاه باشند یا معاونت پژوهش و فناوری در اختیار دانشگاه‌ها است، ولی انتظار داریم پارک‌ها در حد معاون دانشگاه‌ها دیده شوند.

معاون وزیر علوم با اشاره به پهنه‌های نوآوری افزود: ایجاد چنین پهنه‌هایی در اطراف دانشکاه امیرکبیر با توجه به زیست بوم آن شدنی است.

وی اضافه کرد: ما در ابتدا اقدام به راه اندازی ۵ منطقه ویژه کردیم، ولی با شکست خوردن این طرح شورای عتف اعلام کرد به جای این مناطق اقدام به راه اندازی نواحی نوآوری شود که برای راه اندازی این نواحی نیاز به مجوز کمیسیون ماده ۵ است.

وی با اشاره یه تدوین دو آیین نامه قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: یکی از آن آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین است که طبق آن اجازه استخدام ۳۰۰ نیرو برای پارک‌ها داده شده و کارمندان پارک مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند. دومین آیین نامه قانون جهش، دانش بنیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی