5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی


آکنه یک بیماری التهابی پوستی فوق العاده رایج اسـت کـه اغلب افراد را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. چه گهگاهی جوش داشته باشید و چه جوش‌های‌ بزرگ را تجربه کنید، احتمالاً فکر کرده اید کـه چه کاری می توانید انجام دهید تا از ظاهر شدن ان...

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

آکنه یک بیماری التهابی پوستی فوق العاده رایج اسـت کـه اغلب افراد را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. چه گهگاهی جوش داشته باشید و چه جوش‌های‌ بزرگ را تجربه کنید، احتمالاً فکر کرده اید کـه چه کاری می توانید انجام دهید تا از ظاهر شدن ان برآمدگی‌های‌ قرمز «و گاهی دردناک» پیش گیری کنید.

تعداد زیادی از عوامل می توانند بـه منبع قابل اعتماد در ایجاد آکنه کمک کنند، از جمله هورمون ها، ژنتیک، محیط، محصولات پوستی، داروها، و برخی شرایط سلامتی. آنچه میخورید نیز ممکن اسـت نقش داشته باشد. بهترین درمان برای آکنه بـه تعدادی از عوامل فردی بستگی دارد و گاهی اوقات نیاز بـه همکاری با یک متخصص مراقبت های‌ بهداشتی مانند یک متخصص پوست دارد.

با این حال، با یک جستجوی سریع در اینترنت، راه‌های‌ پیشنهادی زیادی برای درمان آکنه خود خواهید یافت، کـه تعداد زیادی از انها توسط علم پشتیبانی نمی شوند. با این مقاله از مجله تفریحی تالاب 5 افسانه آکنه را کـه در نهایت می‌توانیم پشت سر بگذاریم، تجزیه می کند.

بیشتر بخوانید: آکنه در هر سنی می‌تواند ظهور کند ؟

آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس یا آکنه یک بیماری پوستی اسـت کـه با جوش های‌ سرسیاه، جوش های‌ سر سفید، التهاب، بثورات، قرمزی پوست و گاهی اوقات ضایعات عمیق مشخص می شود. بر اساس شدت ان طبقه بندی می شود :

آکنه خفیف: ضایعات غیر التهابی، ضایعات التهابی اندک یا هردو

آکنه متوسط: ضایعات التهابی بیشتر، ندول های‌ گاه بـه گاه – ضایعات سخت و دردناک، یا هردو، و زخم خفیف

آکنه شدید: ضایعات التهابی گسترده، ندول ها، یا هردو، و زخم، آکنه متوسط ​​مداوم کـه با درمان پس از 6 ماه التیام نیافته اسـت، یا هر آکنه ای کـه باعث ناراحتی روانی جدی شود.

آکنه طبق معمولً در قسمت‌هایی ازبدن شـما کـه غدد چربی دارند، غدد ریز تولیدکننده چربی هستند کـه تحت تأثیر هورمون‌ها هستند، ایجاد میشود. این ها روی صورت، پشت، سینه، گردن و بازوهای شـما وجود دارند. موارد شدید آکنه می تواند منجر بـه تغییر شکل، زخم دائمی پوست و ناراحتی شدید عاطفی شود کـه می تواند منجر بـه افسردگی و کناره گیری از موقعیت های‌ اجتماعی شود.

اگر چه این بیماری در طول سال‌های‌ نوجوانی شایع‌تر اسـت، اما میتواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد، و برخی حتی ممکن اسـت ان را در تمام زندگی خود تجربه کنند.

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

عواملی کـه منجر بـه آکنه می شوند پیچیده و چند عاملی هستند. استعداد ژنتیکی، نوسانات هورمونی کـه منجر بـه تولید بیش از حد سبوم یا چربی از غدد سباسه می شود، التهاب، هیپرکراتینه شدن فولیکولی و کلونیزاسیون باکتریایی می تواند باعث آکنه شود.

هیپرکراتینه شدن فولیکولی – یا ریزش غیرطبیعی سلول‌های‌ پوست غدد چربی و بخش بالایی فولیکول‌های‌ مو در نزدیکی منافذ – یکی از دلایل اصلی درنظر گرفته می شود. این سلول های‌ پوستی منافذ را می بندند و چیزی را تشکیل می دهند کـه از نظر دکتری بـه ان میکروکومدون میگویند.

پروپیونی باکتریوم آکنه «P. acnes» یک باکتری اسـت کـه بـه طور معمول روی پوست شـما رشد می کند. در افراد مبتلا بـه آکنه، بـه طور غیر طبیعی رشد می کند، کـه منجر بـه التهاب، آسیب پوست، هیپرکراتینه شدن فولیکولی و تغییر سبوم می شود.

هورمون ها همچنین نقش مهمی در ایجاد آکنه دارند، بـه همین دلیل اسـت کـه اغلب بـه ان “آکنه هورمونی” میگویند. بـه طور معمول در دوران نوجوانی بـه دلیل افزایش سطح هورمون های‌ جنسی در دوران بلوغ، صرف نظر از جنسیت، رخ می دهد. زنان همچنین آکنه های‌ مربوط بـه نوسانات هورمونی را در دوران بارداری، پیش از یائسگی و هنگام استفاده از بازرسی بارداری هورمونی در آینده تجربه می کنند .

تصور می شود کـه التهاب و رژیم غذایی نیز نقش دارند، اگر چه برخی استدلال میکنند کـه رژیم غذایی اهمیت کمتری دارد. با این حال، شواهد قوی وجوددارد مبنی بر این کـه برخی تغییرات رژیم غذایی تفاوت قابل توجهی در درمان آکنه ایجاد می کند. آکنه همچنین می تواند در اثر مصرف برخی داروها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی شغلی ایجاد شود. با این حال، این نوع آکنه با آکنه ولگاریس متفاوت اسـت.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی آکنه یا جوش با طب سوزنی و طب چینی

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی

افسانه شماره 1: فقط نوجوانان دچار آکنه می شوند

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

اگر آکنه بزرگسالان را تجربه میکنید، تنها نیستید. آکنه با تغییر هورمون ها بـه وجود می‌آید. برخی هورمون ها باعث افزایش سبوم «چربی غدد پوست» و همچنین افزایش رشد سلول های‌ پوست می شوند. این دو عامل، در ترکیب با تجمع سلول‌های‌ قدیمی پوست، باعث ایجاد آکنه می شوند.

برای تعداد زیادی از افراد، آکنه در دوران بلوغ بـه اوج خود می‌رسد، اما می تواند در دوران بزرگسالی ادامه یابد، زمانی کـه در محاوره بـه عنوان منبع معتبر آکنه پایدار شناخته می شود. عده ای از افراد آکنه دیررس یا آکنه ای دارند کـه بعد از 25 سالگی شروع می شود، اگر چه ممکن اسـت کمتر رایج باشد.

عده ای از تحقیقات منبع معتبر تخمین میزند کـه 50 درصد از افراد 20 تا 29 ساله، 35 درصد از افراد 30 تا 39 ساله، 26 درصد از افراد 40 تا 49 ساله و 15 درصد از افراد 50 ساله و بالاتر آکنه را تجربه میکنند.

آکنه بزرگسالان می تواند بـه هورمون های‌ منبع قابل اعتماد و اختلالات غدد درون ریز، ژنتیک، استرس، استفاده از لوازم آرایشی، مصرف تنباکو، رژیم غذایی، و برخی داروها و سایر عوامل مرتبط باشد. درمان آکنه نوجوانان و بزرگسالان بسته بـه شدت و علت مشکوک متفاوت اسـت. این ایده خوبی اسـت کـه با یک متخصص مراقبت های‌ بهداشتی کار کنید تا بهترین درمان را برای شـما تعیین کند.

افسانه شماره 2: شکلات برای پوست شما مضر است

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

نفس اسانی بکشید، زیرا احتمالاً وادار نیستید شکلات را برای جلوگیری از آکنه کنار بگذارید. تحقیقات در مورد این کـه آیا شکلات باعث ایجاد یا بدتر شدن آکنه می شود، در بهترین حالت، متناقض اسـت. یک مطالعه کوچک روی دانشجویان نشان داد کـه مصرف شکلات نسبت بـه مصرف دانه های‌ ژله ای ارتباط بیشتری با آکنه دارد، اما این ثابت نمی‌کند کـه شکلات باعث آکنه می شود.

یک مطالعه بسیار کوچک و قدیمی دیگر در بین 14 مرد بالغ جوان کـه بـه عنوان “مستعد آکنه” توصیف شده بود، نشان داد کـه مصرف قرص های‌ کاکائو با آکنه کمی بدتر همراه اسـت. اما این مطالعه شواهد کافی برای نتیجه گیری ما نیز نیست. این بـه ویژه درست اسـت زیرا سایر تحقیقات منبع معتبر هیچ ارتباطی بین مصرف شکلات یا محصولات حاوی کاکائو و ایجاد آکنه نشان نداده اسـت.

برای یک چیز، از آنجایی کـه شکلات حاوی موادی مانند شکر و شیر اسـت کـه ممکن اسـت در برخی افراد بـه بیماری‌های‌ پوستی کمک کند، تشخیص این کـه آیا شکلات مقصر واقعی اسـت یا خیر، دشوار اسـت.

علاوه بر این، بیشتر مطالعاتی کـه ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه را بـه طور کلی محاسبه می کنند، کوچک هستند و محققان نمی توانند محیط شرکت‌کنندگان را نظارت کنند، مانند سایر غذاهایی کـه می خورند، داروهایی کـه مصرف می کنند یا رفتارهایی کـه می توانند در بروز آکنه نقش داشته باشند. با این حال، یک منبع معتبر تحقیقاتی نشان داده اسـت کـه افرادی کـه از رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های‌ تصفیه شده و قندهای افزوده استفاده می کنند، نسبت بـه کسانی کـه رژیم غذایی ندارند، بیشتر در معرض آکنه هستند.

تحقیقات قدیمی‌تر نشان می دهد کـه غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا «GI» – کـه باعث میشوند قندخون شـما بـه سرعت بعد از خوردن انها افزایش یابد – میتوانند بـه آکنه کمک کنند. اما اکثر مطالعات در مورد نقش GI در ایجاد آکنه کوچک هستند و یافته ها با منبع مورد اعتماد متناقض هستند.

همچنین بـه نظر میرسد یک منبع قابل اعتماد بین رژیم های‌ غذایی سرشار از قند و التهاب وجوددارد. از آنجایی کـه آکنه یک بیماری التهابی اسـت، ممکن اسـت مصرف زیاد شکلات «ودر نتیجه شکر» تعداد جوش‌های‌ شـما را افزایش دهد. بـه طور کلی، تحقیقات از این فرضیه کـه خود شکلات باعث ایجاد آکنه می شود، پشتیبانی نمی‌کند. اما اگر فکر می‌کنید بعد از خوردن شکلات متوجه افزایش آکنه شده اید، شکلات تلخ را تغییر دهید کـه نسبت بـه شکلات شیری یا شکلات سفید قند افزوده کمتری دارد.

افسانه شماره 3: لبنیات مقصر آکنه هستند

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

مدت‌هاست کـه در مورد این کـه آیا خوردن لبنیات باعث ایجاد آکنه میشود بحث‌هایی وجود داشته اسـت و تحقیقات هنوز در حال ظهور اسـت. پیشنهاد شده اسـت کـه انواع خاصی از لبنیات ممکن اسـت بـه آکنه کمک کنند. این احتمالاً بـه دلیل افزایش ترشح انسولین و سطوح IGF-1 لبنیات اسـت کـه میتواند منجر بـه افزایش سطح هورمون‌های‌ آندروژن و تولید سبوم شود.

تعداد زیادی از مطالعات مشاهده ای رابطه بین آکنه و انواع لبنیات از جمله شیر با محتوای چربی مختلف، پنیر و بستنی را بررسی کرده اند. این مطالعات نتایج متناقضی را بـه همراه داشته اسـت.

یک بررسی مطالعه مشاهده‌ای نشان داد کـه نوشیدن یک لیوان شیر در روز با افزایش آکنه مرتبط اسـت، اما نوشیدن 2 تا 6 لیوان اینطور نیست. این یافته ها این سوال را مطرح می کند کـه آیا افزایش آکنه بـه دلیل لبنیات اسـت یا بـه دلیل چیز دیگری اسـت کـه افرادی کـه شیر کمتر مینوشند ممکن اسـت مصرف کنند. این تجزیه و تحلیل همچنین ارتباط بین شیر بدون چربی و آکنه را نشان داد، اما بین شیر کامل و آکنه ارتباط وجود ندارد.

متاآنالیز دیگری از مطالعات مشاهده‌ای نشان می دهد کـه بین آکنه و انواع شیر، اما نه پنیر یا ماست، رابطه وجوددارد. توجه بـه این نکته مهم اسـت کـه اگر چه مطالعات مشاهده‌ای یک همبستگی را نشان می دهند، اما داده‌های‌ کافی یا نوع مناسبی برای نشان دادن رابطه علت و معلولی وجود ندارد.

تعداد زیادی از مطالعات روی لبنیات و آکنه بـه یادآوری انچه کـه خورده‌اند – کـه میتواند روشی ناقص برای جمع‌آوری داده‌ها باشد – و بر محاسبه‌های‌ ذهنی از شدت آکنه متکی اسـت.

بنابر این، در حالی کـه لبنیات ممکن اسـت برای برخی افراد مشکل ساز باشد، این پیوند آن قدر ساده نیست کـه مردم اغلب ان را تصور می کنند. ما بـه تحقیقات باکیفیت بیشتری در مورد رابطه بالفعل بین لبنیات و آکنه احتیاج داریم. اگر اغلب متوجه شدید کـه آکنه شـما یک یا دو روز پس از مصرف شیر یا شکلات بدتر می شود، ممکن اسـت بخواهید با یک متخصص تغذیه کار کنید تا یکی از ان غذاها را برای مدت محدودی از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا آکنه شـما التیام می‌یابد یا خیر.

افسانه شماره 4: خوردن غذاهای چرب می تواند باعث آکنه شود

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

اگر آکنه در نتیجه تولید بیش از حد روغن در غدد چربی باشد، پس خوردن غذا های چرب باید آکنه را افزایش دهد. این بـه این سادگی نیست، اما افسانه همان‌ گونه ادامه دارد. دریک نظرسنجی از افراد مبتلا بـه آکنه، 71٪ گفتند کـه فکر می کنند غذا های چرب و سرخ شده باعث آکنه می شوند. حقیقت این اسـت کـه هیچ تحقیقی انجام نشده اسـت کـه نشان دهد غذا های چرب یا سرخ شده باعث ایجاد آکنه یا بدتر شدن ان می شود.

غذا بـه خودی خود بـه ندرت عامل ایجاد آکنه اسـت، اما عده ای از غذاها ممکن اسـت پویایی های‌ اساسی مانند مشکلات قندخون، التهاب، یا عدم تعادل روده را تقویت کنند کـه آکنه را در سطح عمیق تری هدایت می کند. رژیم‌هایی کـه شامل مقدار زیادی غذا های سرخ‌شده یا چرب میشوند، با التهاب منبع قابل اعتماد مرتبط هستند، کـه ممکن اسـت منبع قابل اعتماد بـه آکنه کمک کند. با این حال، خوردن گاه بـه گاه همبرگر و سیب زمینی سرخ شده احتمالا منجر بـه بروز بیماری نمیشود.

اگر غذا های سرخ شده بخش بزرگی از رژیم غذایی شـما هستند، ممکن اسـت ناخواسته آن ها را بـه جای چربی های‌ سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید. این چربی های‌ سالم با منبع قابل اعتماد کمتر التهاب مرتبط هستند، بـه این معنی کـه بـه طور بالفعل می توانند بـه کاهش آکنه کمک کنند. احتمالاً بهتر اسـت روی افزودن غذا های مغذی بـه رژیم غذایی خود تمرکز کنید تا تلاش برای حذف کامل غذا های مورد علاقه.

اگر غذا های چرب رابا دست میخورید و سپس صورت خودرا لمس می‌کنید، روغن حاصل از غذا ممکن اسـت منافذ شـما را مسدود کند و بـه آکنه کمک کند. قبل از دست زدن بـه صورت حتماً دست های‌ خودرا بشویید.

افسانه شماره 5: برای داشتن پوستی شفاف گلوتن را حذف کنید

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

اگر چه اینترنت ممکن اسـت سعی کند شـما را در غیر این صورت متقاعد کند، اما بعید اسـت کـه مصرف بدون گلوتن منجر بـه شفافیت پوست برای اکثر افراد شود. بیماری سلیاک، یک بیماری خودایمنی کـه نیازمند پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن اسـت، با افزایش خطر ابتلا بـه برخی بیماری‌های‌ پوستی مانند اگزما مرتبط اسـت. اما تحقیقات ارتباط قوی بین بیماری سلیاک و آکنه را نشان نداده اسـت.

علاوه بر این، هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد کـه بین گلوتن و آکنه ارتباط وجوددارد یا این کـه ترک گلوتن باعث از بین رفتن آکنه در افراد بدون بیماری سلیاک می شود. پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن اسـت دشوار باشد، و انجام غیر ضروری ان می تواند استرس را افزایش دهد. از آنجایی کـه استرس ممکن اسـت منبع مورد اعتماد بـه آکنه مرتبط باشد، این ممکن اسـت در واقع آکنه را بدتر کند.

محدودیت‌های‌ رژیم غذایی طولانی‌مدت و غیراستراتژیک می تواند منجر بـه استرس و کمبود مواد مغذی شود کـه میتواند آکنه را بدتر کند. بـه علاوه، پرهیز از گلوتن بدون دلیل دکتری می تواند منجر بـه کمبود مواد مغذی منبع مطمئن، افکار وسواسی در مورد غذا و اختلالات خوردن مانند ارتورکسیا عصبی شود.

بنابر این، اگر میخواهید پوستی شفاف داشته باشید، رژیم‌های‌ غذایی مد روز را کنار بگذارید و روی ایجاد یک الگوی غذایی متعادل تمرکز کنید کـه شامل تمام غذاها و گروه‌های‌ غذایی مورد علاقه شـما باشد.

بیشتر بخوانید: درمان و کاهش آکنه ها در دوران بارداری

بهترین نکات رژیم غذایی برای کنترل آکنه

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

اگر آکنه دارید، تنها نیستید. آکنه ولگاریس – کـه طبق معمولً بـه عنوان آکنه شناخته می شود – تا 80% از افراد را در سنین 11 تا 30 سالگی تحت تأثیر قرار می دهد. آکنه، بـه ویژه آکنه بزرگسالان، اغلب بـه عنوان آکنه هورمونی شناخته می شود. هورمون ها بـه همراه تعداد زیادی از عوامل دیگر از جمله باکتریها، نابهنجاری های‌ سلولی پوست، ژنتیک و سطح استرس در پیشرفت ان نقش دارند.

اگر چه این بیماری طبق معمولً با دارو درمان می شود، عوامل سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی شـما، می توانند نقش مهمی در بازرسی و کاهش علائم داشته باشند. تحقیقات نشان داده اسـت کـه تغییر برخی عادات غذایی می تواند بـه طور قابل توجهی علائم آکنه را کاهش دهد. موارد زیر مبتنی بر شواهد ترین راه ها برای نظارت آکنه از طریق رژیم غذایی شـما هستند.

کنترل بهینه قند خون

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

اجتناب از نوسانات قندخون با پیروی از یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین برای بازرسی آکنه، یکی از نظریه هایی اسـت کـه در دنیای علم شتاب گرفته اسـت. شاخص گلیسمی «GI» معیاری اسـت کـه نشان می دهد یک غذا چقدر آهسته یا سریع سطح قندخون شـما را افزایش می دهد. انتخاب مواد غذایی با GI بالا، مانند نوشابه، نان سفید، آب نبات، غلات شیرین و بستنی، باعث نوسانات شدید قندخون می شود و می تواند آکنه را تشدید کند.

خوردن غذا های شیرین باعث افزایش سطح انسولین می شود، هورمونی کـه قند را از خون شـما خارج می کند و بـه سلول های‌ شـما منتقل می کند، جایی کـه می‌توان از ان برای انرژی استفاده کرد. این باعث تحریک ترشح هورمون های‌ دیگر مانند فاکتور رشد شبه انسولین 1 «IGF-1» می شود. این افزایش هورمون ها منجر بـه هیپرکراتینه شدن و تولید بیش از حد سبوم می شود کـه می تواند آکنه را بدتر کند.

عده ای از مطالعات التیام قابل توجهی را در آکنه در افرادی کـه از رژیم غذایی با GI پایین و پروتئین بالا پیروی می کنند نشان داده اند. علاوه بر این، اگر چه آکنه در جمعیت های‌ غربی بـه دنبال رژیم های‌ غذایی با GI بالا و مملو از غذا های شیرین شایع اسـت، این وضعیت بـه ندرت در جمعیت هایی کـه از رژیم های‌ غذایی سنتی استفاده می کنند کـه شامل قندهای تصفیه شده یا غذا های فرآوری شده نمی‌شود، رخ می دهد.

بنابر این، حذف غذاها و نوشیدنی های‌ شیرین، و همچنین کربوهیدرات های‌ تصفیه شده، مانند ماکارونی سفید، شیرینی ها و نان سفید، ممکن اسـت علائم آکنه را التیام بخشد.

سعی کنید لبنیات و پروتئین آب پنیر را حذف کنید

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

فرض بر این اسـت کـه شیر و محصولات لبنی ترشح انسولین و تولید هورمون‌هایی مانند IGF-1 را افزایش می دهند کـه بـه عنوان عامل اصلی در ایجاد آکنه شناخته شده اسـت. بررسی 14 مطالعه کـه شامل 78529 کودک و بزرگسال 7 تا 30 ساله بود، نشان داد کـه مصرف هرگونه محصولات لبنی، از جمله شیر، پنیر و ماست – بدون درنظر گرفتن دفعات یا مقدار – با خطر بیشتر آکنه مرتبط اسـت.

بررسی دیگری از 9 مطالعه روی 71819 نفر نشان داد افرادی کـه شیر می‌نوشیدند 16 درصد بیشتر از افرادی کـه شیر نمی‌نوشیدند در معرض آکنه بودند. بـه طور مشابه، تحقیقات نشان می دهد کـه مصرف پروتئین آب پنیر – یک پروتئین مشتق شده از شیر – ممکن اسـت با آکنه مرتبط باشد. یک مطالعه 2 ماهه روی 30 نفر 18 تا 45 ساله مشاهده کرد کـه استفاده از پروتئین آب پنیر با شروع آکنه مرتبط اسـت.

بیشتر غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی بخورید

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی و ضد التهابی یکی از بهترین راه ها برای درمان و پیشگیری از آکنه بـه طور طبیعی اسـت. با توجه بـه این کـه التهاب باعث آکنه می شود، انتخاب غذاهایی کـه التهاب را کاهش می دهند بسیار مهم اسـت. انتخاب منابع چربی ضدالتهابی امگا 3؛ مانند ماهی چرب و دانه های‌ چیا، بـه جای منابع چربی بالفعل التهابی غنی از امگا 6 مانند روغن کانولا و سویا ممکن اسـت علائم آکنه را کاهش دهد.

پر کردن بشقاب خود با سبزیجات و میوه های‌ رنگارنگ راه دیگری برای مهار التهاب و کاهش علائم آکنه اسـت. این غذاها آنتی اکسیدان های‌ ضد التهابی و سایر مواد مغذی حیاتی حمایت کننده از پوست، مانند ویتامین C را بـه بدن شـما می‌رسانند. با توجه بـه این کـه آکنه ارتباط نزدیکی با رژیم های‌ غذایی غربی با غذا های فرآوری شده بالا دارد، انتخاب غذا های کامل و محدود کردن یا اجتناب از محصولات بسیار تصفیه شده هنگام تلاش برای درمان آکنه از طریق رژیم غذایی مهم اسـت.

بیشتر بخوانید: آکنه منافذ بسته شده غدد چربی

غذاهایی که باید بخورید و اجتناب کنید

تحقیقات نشان می دهد کـه غذا های تصفیه شده، محصولات لبنی و مواد غذایی و نوشیدنی های‌ شیرین ممکن اسـت با ایجاد آکنه همراه بوده و علائم ان را بدتر کنند. بنابر این، بهتر اسـت غذا های کامل و مغذی مصرف کنید.

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

غذاها و نوشیدنی ها برای لذت بردن

سبزیجات: کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ، فلفل، کدو سبز، گل کلم، هویج، چغندر و غیره.

میوه ها: انواع توت ها، گریپ فروت، پرتقال، سیب، گیلاس، موز، گلابی، انگور، هلو و غیره.

غلات کامل و سبزیجات نشاسته ای: سیب زمینی شیرین، کینوآ، کدو حلوایی، برنج قهوه ای، جو دوسر، گندم سیاه و غیره.

چربی های‌ سالم: تخم مرغ کامل، روغن زیتون، آووکادو، آجیل، دانه ها، کره آجیل، روغن نارگیل و غیره.

جای گزین های‌ لبنیات گیاهی: شیر بادام هندی، شیر بادام، شیر نارگیل، ماست نارگیل و غیره.

پروتئین باکیفیت بالا: ماهی قزل آلا، توفو، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، صدف و غیره.

حبوبات: نخود، لوبیا سیاه، عدس، لوبیا چشم بلبلی و غیره.

گیاهان و ادویه های‌ ضد التهاب: زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه، جعفری، سیر، زنجبیل، کاین و غیره.

نوشیدنی های‌ شیرین نشده: آب، آب گازدار، چای سبز، چای هیبیسکوس، آب لیمو و غیره.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید اجتناب کرد

از محصولات لبنی، غذا های تصفیه شده و غذاها و نوشیدنی های‌ با قند بالا باید اجتناب شود:

شیر و لبنیات: شیر، پنیر، ماست و غیره.

غذا های بسیار فرآوری شده: فست فود، وعده های‌ غذایی منجمد، میله های‌ غذایی، غلات شیرین، چیپس، وعده های‌ غذایی مایکروویو، نان سفید و غیره.

شیرینی ها و نوشیدنی های‌ شیرین: آب نبات، کیک، نوشابه، کلوچه، شکر سفره، نوشیدنی های‌ انرژی زا، نوشیدنی های‌ ورزشی شیرین، آبمیوه و غیره.

آیا مکمل ها می توانند به درمان آکنه کمک کنند؟

تحقیقات نشان می دهد کـه مکمل رژیم غذایی با ویتامین ها، موادمعدنی و سایر ترکیبات ممکن اسـت آکنه را کاهش دهد.

5 افسانه در مورد آکنه و رژیم غذایی + بهترین نکات رژیم غذایی

آکنه با سطوح پایین ویتامین D مرتبط است

مطالعات سطوح پایین ویتامین D رابا آکنه مرتبط میدانند. محققان بر این باورند کـه بـه دلیل خواص ضد التهابی قوی این ویتامین، کمبود این ماده مغذی ممکن اسـت علائم آکنه را بدتر کند. یک مطالعه بر روی 80 فرد مبتلا بـه آکنه و 80 فرد سالم نشان داد کـه کمبود ویتامین D در تقریباً 50٪ از افراد مبتلا بـه این بیماری در مقایسه با تنها 23٪ در گروه نظارت مشاهده شد.

کمبود ویتامین D همچنین با شدت آکنه مرتبط بودو یک مطالعه پیگیری نشان داد کـه مکمل 1000 IU در روز ویتامین D بـه مدت 2 ماه بـه طور قابل توجهی ضایعات آکنه را در افرادی کـه کمبود این ماده مغذی داشتند التیام می بخشد. دکتر شـما می تواند تعیین کند کـه آیا کمبود ویتامین D دارید یا خیر و دوز مکمل مناسب را توصیه می کند.

چای سبز ممکن است ضایعات آکنه را کاهش دهد

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های‌ قوی اسـت و نشان داده شده اسـت کـه دارای اثرات ضد التهابی قوی اسـت. تحقیقات نشان می دهد کـه مصرف مکمل چای سبز ممکن اسـت برای افراد مبتلا بـه آکنه مفید باشد. مطالعه ای روی 80 زن مبتلا بـه آکنه متوسط ​​تا شدید نشان داد کـه آنهایی کـه 1500 میلی گرم عصاره چای سبز را بـه مدت 4 هفته مکمل مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما، کاهش قابل توجهی در ضایعات آکنه داشتند.

عصاره چای سبز بـه طور گسترده ای در معرض اسـت، اما قبل از امتحان یک مکمل جدید برای درمان آکنه، حتماً با ارائه دهنده مراقبت های‌ بهداشتی خود صحبت کنید.

مکمل های دیگری که ممکن است کمک کند

علاوه بر ویتامین D و عصاره چای سبز، مکمل های‌ زیر ممکن اسـت بـه کاهش علائم آکنه کمک کنند:

1. روغن ماهی. برخی شواهد نشان می دهد کـه مکمل روغن ماهی غنی از امگا 3 ممکن اسـت شدت آکنه را در برخی افراد کاهش دهد. با این حال، نتایج متفاوت اسـت و برخی افراد علائم بدتر را تجربه می کنند.

2. ویتامین های‌ گروه B. مکمل های‌ ویتامین B ممکن اسـت برای عده ای از افراد مبتلا بـه آکنه مفید باشد. با این حال، تزریق دوز بالای B12 ممکن اسـت باعث ایجاد آکنه در برخی افراد شود.

3. فلز روی. مکمل‌های‌ روی خوراکی در چندین مطالعه نشان داده‌اند کـه شدت آکنه را التیام می‌بخشند و روی نقش مهمی در حفظ سلامت پوست ایفا میکند.

4. وایتکس. Vitex agnus-castus، همچنین بـه عنوان chasteberry شناخته می شود، ممکن اسـت آکنه را قبل از قاعدگی بـه دلیل توانایی ان در تأثیرگذاری بر برخی هورمون ها، از جمله استروژن، کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز اسـت.

5. زرشک. Berberis vulgaris L. «زرشک» دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی اسـت. بر اساس برخی مطالعات، مکمل عصاره زرشک ممکن اسـت بـه طور قابل توجهی ضایعات آکنه را کاهش دهد.

6. پروبیوتیک ها. برخی تحقیقات نشان می دهد کـه پروبیوتیک ها ممکن اسـت التهاب پوست و سایر علائم آکنه را کاهش دهند، اما مطالعات بیشتری برای تعیین موثرترین سویه ها مورد نیاز اسـت.

7. CBD. کانابیدیول «CBD» دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی اسـت ودر یک مطالعه لوله آزمایشی مشخص شد کـه التهاب را کاهش می دهد و تولید سبوم را در سلول های‌ پوست انسان تنظیم می کند.

در پایان

آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی اسـت کـه افراد زیادی را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند بر سلامت عاطفی شـما تاثیر بگذارد. درکنار درمان های‌ سنتی آکنه، مانند داروها، رژیم غذایی می تواند بـه عنوان یک راه جای گزین و طبیعی برای کمک بـه بازرسی این وضعیت استفاده شود.

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، حذف لبنیات و محدود کردن قندهای افزوده شده، اقدامات مبتنی بر شواهد اسـت کـه ممکن اسـت علائم آکنه را التیام بخشد. مصرف برخی مکمل ها مانند ویتامین D و عصاره چای سبز، خواب کافی، ترک سیگار و کاهش استرس از دیگر راه های‌ سالم برای مبارزه با این بیماری اسـت. امتحان کردن چند نکته از نکات ذکر شده دراین مقاله ممکن اسـت بـه التیام قابل توجهی در علائم آکنه و سلامت کلی شـما منجر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زیبایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری