دولت آلمان در آستانه فروپاشی با بیش بینی پائیز داغ اعتراضات


دولت آلمان در آستانه فروپاشی با بیش بینی پائیز داغ اعتراضات

نهاد ضد جاسوسی آلمان پیش بینی برگزاری اعتراضات گسترده به افزایش هزینه‌های زندگی و انرژی را در این کشور اروپایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اداره امنیت فدرال آلمان (BfV) و نهاد ضد جاسوسی این کشور نسبت به برگزاری دور جدید اعتراضات در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: نیروهای مختلف چپ و راست در این کشور ممکن است تظاهرات گسترده‌ای را در شهرها علیه افزایش هزینه‌های زندگی برگزار کنند.

این نهادهای اطلاعاتی آلمانی پیش بینی کرده اند که سناریوهایی مشابه تظاهرات گسترده ۳ سپتامبر در پراگ که حداقل ۷۰ هزار نفر در آن خواهان استعفای دولت بودند، در آلمان نیز ممکن است تکرار شود.

روزنامه آلمانی دی ولت خاطرنشان کرد که چندین حزب راست و چپ واقعاً در حال آماده شدن برای برگزاری تظاهرات بزرگ در پاییز امسال هستند و اعتراضاتی را با شعار «پاییز داغ» تدارک دیده اند.

حتی گفته شده مخالفان دولت ائتلافی فعلی ظاهراً برای فروپاشی احتمالی دولت آماده می‌شوند و «فریدریش مرز»، رئیس حزب مخالف ادعا کرده که آماده جایگزینی با «اولاف شولتز» صدراعظم فعلی آلمان با شعر کاهش مالیات‌ها و حل بحران کمبود برق و انرژی است.

روز گذشته جمهوری چک با اعتراضات بی سابقه علیه وضعیت اقتصادی این کشور همراه بود. چک و آلمان و سایر کشورهای اروپایی با افزایش قیمت گاز و برق دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا خط گاز نورد استریم روسیه به دلیل تحریم‌های غرب علیه این کشور با کاهش پمپاژ گاز روبروست.

روز شنبه، ده‌ها هزار نفر از مردم جمهوری چک در اعتراض به افزایش قیمت‌های گاز و برق در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک تجمع کردند و علیه دولت «پِتر فیالا»، نخست‌وزیر این کشور شعار سر دادند.

بنا بر اعلام شبکه «Czech TV»، پلیس تخمین زده که نزدیک به ۷۰ هزار نفر در تجمع شرکت کردند، درحالی‌که سازماندهندگان ِاین تجمع اعتراضی می‌گویند بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این تجمع حضور داشتند. تظاهرکنندگان از دولت لیبرال-محافظه‌کارِ فیالا خواستند که افزایش جهشی قیمتها را کنترل کند و اگر نمی‌تواند، از قدرت کناره‌گیری کند. مردم معترض تهدید کردند اگر دولت تا ۲۵ سپتامبر (۲۱ روز دیگر) استعفا ندهد، تظاهرات همچنان ادامه خواهد داشت و اقدامات قهری در پیش خواهند گرفت.

معترضان همچنین از دولت خواستند که بی‌طرفی نظامیِ جمهوری چک در جنگ اوکراین را اعلام کند. اتحادیه اروپا را دور بزند و گفت‌وگوهای مستقیم با روسیه درباره واردات گاز را آغاز کند.

تظاهرکنندگان در اعتراض به حمایت دولت از ارتش اوکراین شعار دادند که «این جنگ ما نیست، ما نمی‌خواهیم به خاطر اوکراین یخ بزنیم و از گرسنگی بمیریم». جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا و سازمان ناتو است.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و کشورهای اروپایی به منظور توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن اعمال تحریم‌های شدید علیه مسکو، در شش ماه گذشته جنگ، انواع سلاح و تسلیحات را برای ارتش اوکراین ارسال کرده‌اند.

علاوه بر هجوم مهاجران اوکراینی به کشورهای اروپایی و هزینه‌های بالای ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین، افزایش قیمت‌های برق و گاز از دیگری پیامدهای تداوم جنگ اوکراین برای مردم اروپاست.

قیمت گاز در اروپا سیر صعودی را به سرعت طی می‌کند و در ماه آگوست (ماه گذشته) در بحبوحه کاهش عرضه انرژی روسیه به ۳ هزار و ۵۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید.گازپروم (شرکت مسئول عرضه گاز به اروپا) اخیراً اعلام کرده تداوم کاهش صادرات انرژی روسیه به کشورهای اروپایی، بهای گاز را در اروپا به ۶۰ درصد افزایش خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!