طلا بخریم یا رمزارز؟


طلا بخریم یا رمزارز؟

بازار رمز ارزها و طلا در ماه‌های اخیر نوسانات شدیدی را تجربه کردند و جنگ میان روسیه و اوکراین این نوسانات را شدیدتر کرد.

خیلی‌ها هنوز طرفدار ارزهای دیجیتال هستند و این دارایی را برای آینده مفید می‌دانند اما از سویی سرمایه‌گذارانی نیز در دنیا هستند که معتقدند طلا از گذشته تا به امروز و حتی در آینده دارایی مناسب است. پیرامون وضعیت طلا و بیت کوین در بازار ایران و دنیا گفتگویی با یکی از تحلیلگران بازارهای مالی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.


طلا باز هم صعودی می‌شود

سهیل کلاهچی؛ تحلیل‌گر، معامله‌گر و پژوهشگر بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی گفت: در ماه‌های اخیر تنها بیت کوین و طلا روند ریزشی نداشتند. به صورت کلی هر دارایی که مقابل دلار قرار گرفت، از ابتدای سال ۲۰۲۲ روند نزولی داشته است. این روند به واسطه چند دلیل شکل گرفته است. دلیل اول اقتصاد امریکا است. به واسطه ورود کرونا به امریکا بیکاری اوج گرفت. اقتصاد دنیا با بحران و روند صعودی قیمت‌ها به واسطه کمبود عرضه مواجه شد.

کلاهچی اظهار کرد: کشورهای اروپایی و آمریکایی با راهکار تزریق پول تلاش کردند که بحران را کنترل کنند. در حال حاضر کرونا کمرنگ‌تر شده است و پول‌های تزریقی به شکل تورم مشخص شده‌اند. در یک زمان نرخ بهره را کاهش دادند و تزریق پول انجام شد اما الان نرخ بهره افزایش پیدا کرده است تا پول‌های تزریقی جمع شود. در نتیجه دلار امریکا ارزشمندتر می‌شود و هر دارایی که در مقابل دلار امریکا باشد، ارزشش کم‌تر می‌شود.

وی افزود: در این مدت وضعیت بازار سهام در امریکا و کشورهایی که سهام بین‌المللی دارند، نزولی بود. همچنین رمز ارزها و طلا نیز روند نزولی داشتند. کامودیتی ها به صورت کلی ریزشی بودند. تنها بازار انرژی روند صعودی داشت که به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین بود. به جز این مورد حرکت صعودی دیگری نداریم.


امریکا نرخ بهره را بیشتر می‌کند

این تحلیلگر بازارهای مالی تأکید کرد: نرخ برابری ارزها را نیز در نظر بگیرم، ارزش ارزهایی مثل یورو و پوند نیز کاهش پیدا کرده است. این شرایط به ما نشان می‌دهد که همه روندها به واسطه اقتصاد امریکا است و امریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا است. ایالات‌متحده اقتصاد خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که به تمامی اقتصادهای دنیا وصل شده است. هر اتفاقی در امریکا رقم بخورد، اقتصاد دنیا تأثیر می‌گیرد.

کلاهچی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که مطرح کردیم، امریکا باید نرخ بهره خودش را بالاتر ببرد. هم‌اکنون نیز شاهد هستیم که از ۲۵ صدم درصد به ۲ و نیم درصد رسانده است. بر اساس برنامه فدرال رزرو تا پایان سال ۲۰۲۲ نرخ بهره به بیش از ۳ درصد نیز می‌رسد. هر ماه یا دو ماه یک‌بار فدرال رزرو نرخ با امید به کاهش تورم، نرخ بهره خود را افزایش می‌دهد. توضیحات مطرح شده، روند ریزشی طلا و بیت کوین را توجیه می‌کند. البته با توجه به درگیری‌های احتمالی بین چین و تایوان احتمالاً طلا مجدداً روند صعودی به خود بگیرد.

وی ضمن اشاره به بازار ایران گفت: در بازار ایران اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی یک گزینه را دارید، قطعاً طلا گزینه مناسبی است. در این شرایط بازار رمز ارزها توصیه نمی‌شود اما اگر سرمایه‌گذار قصد دارد که سبد مالی تشکیل دهد، طلا در کنار بیت کوین و سایر رمز ارزها پُرتفُوی خوبی است. البته در این حالت هم باید وزن طلا نسبت به ارزهای دیجیتال بیشتر باشد. هدف ما از تشکیل سبد سهام، کنترل ریسک است. اگر وزن دارایی‌های پر ریسک ما بیشتر باشد، ریسک کلی سبد نیز افزایش پیدا می‌کند. در شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود که روند نزولی در بازار ادامه داشته باشد. به این واسطه که برای سال ۲۰۲۳ نیز امریکا به دنبال افزایش نرخ بهره است.

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: در بازار رمز ارزها اتریوم راه خود را از سایر ارزهای دیجیتال جدا کرده است. به واسطه سیستم‌ها و آپدیت‌های تازه این شرایط را به دست آورده است. البته روند نزولی در رمز ارز بیت کوین ادامه‌دار خواهد بود. حتی ممکن بیت کوین به کف قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار نیز برسد. در این محدوده بیت کوین برای خرید مناسب است. نکته مهم این است که روند نزولی پرسرعت و هیجانی نخواهد بود.

کلاهچی تأکید کرد: بیت کوین ریزش بیشتری از طلا داشت و از ۶۰ هزار دلار به نزدیک ۲۲ هزار دلار رسیده است. طلا از حول و حوش ۲ هزار دلار به هزار و هفت‌صد دلار رسیده است. در نتیجه درصد کمتری ریزش داشته است. طلا به لحاظ سرمایه‌گذاری دارایی کم ریسک است. طلا در واقع پناهگاه امن در نابسامانی‌ها، تهدیدها و جنگ‌ها است. روزگار معدن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا