تسهیل واردات خودرو با رمز ارزها


تسهیل واردات خودرو با رمز ارزها

فؤاد عشقی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان نقش رمز ارزها در تسهیل مراودات تجاری به‌ویژه واردات خودرو گفت: استفاده از رمز ارزها در مراودات تجاری برای مقابله با تحریم‌ها بسیار کمک می‌کند، زیرا ماهیت ایجاد رمز ارزها قرار نگرفتن در سیطره سیاست دولت‌هاست تا دولتی نتواند دولت دیگر را تحریم کند.

تسهیل واردات خودرو با رمز ارزها

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت سیزدهم پس از مدت‌ها رایزنی سرانجام آیین‌نامه واردات خودرو را که ۲۶ مردادماه به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، ابلاغ کرد. طبق این طرح، مراکز رسمی استخراج رمز ارز که زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند با هماهنگی بانک مرکزی می‌توانند از بیت کوین و بلاکچین برای واردات خودرو استفاده کنند.


در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون دلار سفارش خودرو با رمز ارزها ثبت شده است و وارد کنندگان خودرو می‌توانند با استفاده از رمز ارزهای قانونی به واردات خودرو اقدام کنند.

به دلیل کاهش فشار وارد شده بر منابع ارزی برای واردات، یکی از گزینه ها متنوع سازی سبد تأمین منابع مالی واردات است که استفاده از رمز ارزها در این حوزه به شمار می رود.

فؤاد عشقی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» در رابطه با واردات خودرو با رمز ارز و سابقه آن در ‌کشور گفت: از مدت ها قبل به صورت غیررسمی بخشی از واردات خودرو با استفاده از رمز ارز در حال انجام بود. به دلیل تحریم کشور، در موارد زیادی از رمز ارز برای پرداخت وجه استفاده می‌شود و بسیاری از اپلیکیشن های معتبر دنیا مانند اپ استور که در ایران نیز از آنها استفاده می شود، قابلیت پرداخت با استفاده از رمز ارز دارند.


وی با تأکید بر اینکه برای کاهش فشار به منابع ارزی باید تنوع سبد مالی واردات را افزایش داد، افزود: به دلیل کاهش فشار وارد شده بر منابع ارزی برای واردات، یکی از گزینه ها متنوع سازی سبد تأمین منابع مالی واردات است که استفاده از رمز ارزها در این حوزه به شمار می رود. در ایران به رمز ارزی معتبر می‌گویند که استخراج شده باشد که در حال حاضر استخراج کننده رمز ارز بایستی جواز تأسیس (دستگاه معتبر و پروانه بهره برداری) داشته باشد و بر مبنای آن رمز ارز را استخراج کند، در یک والت بریزد و در آن خرج کند.

این اقتصاددان درباره رمز ارز قانونی و به رسمیت شناخته شده در ایران عنوان کرد: ممکن است وقتی صحبت از داشتن رمز ارز می کنیم، منظورمان این باشد که شخصی ریال داشته باشد و با استفاده از ریال از صرافی رمز ارز خریداری کند. در کشورمان به حالت مذکور رمز ارز گفته نمی‌شود، مگر اینکه آیین نامه ابلاغ و به رسمیت شناخته شود. در ایران صرافی رمز ارز وجود ندارد، اما به طور کلی رمز ارزی را قانونی می دانیم که استخراج شده یا مجوز استخراج داشته باشد.

عشقی در زمینه تمایز میان دو مفهوم رمز ارز و پول دیجیتال گفت: پول دیجیتال الزاماً رمز ارز نیست، اما همه رمز ارزها پول دیجیتال هستند و پول دیجیتالی که رمزنگاری شده باشد، رمز ارز می‌گویند. به طور کلی رمز ارز غیر استخراج شده وجود ندارد و رمز ارزهایی در ایران قانونی هستند که مجوز استخراج داشته باشند. در نتیجه با این پول می توان واردات خودرو انجام داد.


وی افزود: در حال حاضر بیش از ۴ هزار رمز ارز در دنیا با نام های مختلف وجود دارد، ولی موضوع اهمیت و به رسمیت شناختن مطرح است و می‌توان گفت، بیت کوین و اتریوم دو رمز ارز معروف استخراج شده نسبت به سایر رمز ارزها هستند. باید منشأ رمز ارزها برای بانک مرکزی مشخص باشد، زیرا وجود پشتوانه حائز اهمیت است.


عشقی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز برای واردات خودرو بسیار گسترده است، عنوان کرد: یکی از دلایلی که موضوع واردات خودرو تا به حال به تعویق افتاده، این است که منبع مالی مورد نیاز برای واردات و ترخیص به اقتصاد کشور فشار می‌آورد و صلاح دانسته شد به تأخیر بیفتد. البته موضوع کارگر و خودروساز داخلی نیز ازجمله موارد حاشیه ساز این موضوع است، ولی به طور کلی علت اینکه این موضوع برای واردات خودرو مطرح شده، این است که واردات خودرو به منابع زیادی نیاز دارد.



وی عنوان کرد: استفاده از رمز ارزها در مراودات تجاری برای ما بسیار کمک کننده است، زیرا ذاتاً رمز ارزها ایجاد شده‌اند تا در سیطره سیاست دولت ها نباشند و دولتی نتواند دولت دیگر را تحریم کند.

یکی از دلایلی که موضوع واردات خودرو تا به حال به تعویق افتاده، این است که منبع مالی مورد نیاز برای واردات و ترخیص به اقتصاد کشور فشار می‌آورد و صلاح دانسته شد به تأخیر بیفتد


این اقتصاددان درباره نقش رمز ارز در جلوگیری از خروج ارز از کشور عنوان کرد: اگر رمز ارز را جزو منابع ارزی کشور تلقی کنیم، مصداق خروج ارز به شمار می رود و از کشور خارج می‌شود، اما اگر مبنا منابع دلاری و یورویی بانک مرکزی باشد که استفاده از رمز ارزها از خروج ارز جلوگیری می‌کند. اگر رمز ارز را جزو وجوه رایج ارزی درنظر نگیریم، به همان میزان که برای واردات از رمز ارز استفاده می کنیم، فشار بر منابع دلاری و یورویی بانک مرکزی کمتر می شود و اگر آن را جزو منابع مالی بانک مرکزی به شمار آوریم، شامل خروج ارز از کشور می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا