ابتلای یک سوم از مردم به عارضه کبد چرب


ابتلای یک سوم از مردم به عارضه کبد چرب

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی ارتقای سطح علمی پزشکان است و اعتماد مردم به پزشکان بزرگترین سرمایه برای ما محسوب می شود.

رئیس زاده گفت: با ارتقای کیفیت، اعتماد مردم به پزشکان بیشتر خواهد شد. زیر بنای حفظ این اعتماد آموزش خواهد بود و اگر علم پزشکان به روز باشد، سبب ارتقای بیشتر کیفیت خواهد شد.

او گفت :دغدغه مهم نظام سلامت کشور، تمایل نداشتن پزشکان عمومی و جراحان عمومی به سمت تحصیل در رشته‌های تخصصی مانند جراحی قلب است. به دلیل نامتناسب بودن نظام پرداخت، بسیاری از آن‌ها تمایلی به گرفتن تخصص ندارند.

رئیس زاده ادامه داد: با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی مسئله کمبود پزشک حل نمی‌شود، خطر پسرفت در برخی رشته‌های پزشکی وجود دارد و اکنون کسی حاضر نیست جراحی قلب بخواند، رشته‌های ضروری در کشور خالی می‌مانند و باید از کشور‌های دیگر جراح بیاوریم.

وی تاکید کرد: جراح قلب اطفال نداریم و ممکن است چند سال دیگر از خارج بیاوریم و این موضوع ضربه بزرگی به نظام سلامت کشور وارد می‌کند. نیاز به عزم و ارائه راهکار‌های اساسی و کارشناسی در زمینه جبران کمبود پزشک داریم.

موید علویان، رئیس سازمان نظام پزشکی تهران در نشست خبری اولین همایش جامع کبد و گوارش گفت: در این کنگره کارشناسان بیمه نیز شرکت دارند تا در خصوص هزینه های درمان بیماری و تحت پوشش قرار گرفتن بیمه ها به بحث و تبادل نظر پرداخته شود.

ابتلای یک سوم از مردم به عارضه کبد چرب

به گفته او در این کنگره ها به موضوع تعرفه ها و بحث اخلاق پزشکی پرداخته می شود و امتیاز بازآموزی شرکت در این همایش ۲۰ امتیاز خواهد بود.

او افزود: یکی از اهداف ما آموزش جامعه در زمینه بیماری های مختلف است که در کنار همایش جامع کبد و گوارش منتشر خواهد شد. برای تسریع در قوانین باید کارهای مشترکی در این خصوص با وزارت بهداشت و به خصوص معاونت آموزش انجام شود.

جمالی گفت: خطاها در هنگام عمل و اجرا وجود دارند. مسئله مهم این است که با شناسایی قصور، پزشک در سریع ترین اقدام، کارهای درمانی را برای رفع قصور انجام دهد.

او گفت: شایع ترین مشکل کبد از نوع کبد چرب غیر الکلی است که چاقی در این خصوص به عنوان ریز فاکتور خطر محسوب می شود. این بیماری قابل پیشگیری است و سبب بروز درگیری اعضای مختلف مانند قلب، مغز و کلیه در بیماران می شود.

او افزود: بیش از یک سوم از مردم چربی کبد دارند و چاقی عامل مهمی در این خصوص است. این بیماری در اطفال دارای اضافه وزن نیز دیده شده است.

رئیس زاده گفت: تبلیغ کالاهای سلامت محور در فضای مجازی، رسانه ملی و سطح شهر باید با مجوز سازمان نظام پزشکی باشد؛ اما این موضوع به خوبی اجرا نشده است.

او افزود: بیمه ها باید تعرفه بخش خصوصی را تحت پوشش قرار دهند و به مردم پرداخت شود تا هزینه های افراد زیاد نشود.

علویان گفت: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت در بین مردم زیر ۱/۴ درصد است. در گلستان و سیستان و بلوچستان میزان شیوع بیماری هپاتیت از متوسط کشور کمی بالاتر است.

او افزود: داروی هپاتیت سی در کشور تولید می شود. شعار ریشه کنی بیماری هپاتیت سی تا سال ۱۴۱۰ نه تنها در ایران بلکه در دنیا تحقق پیدا نمی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد