6 ترفند برای توقف تعریق بدن


6 ترفند برای توقف تعریق بدن

عرق کردن به این معناست که بدن به خنک شدن نیاز دارد. هنگامی که شما عرق می‌کنید، بدن مایعی را از طریق غدد عرق ترشح می‌کند که پوست را می‌پوشانند.

به گزارش مشرق، همان طور که عرق تبخیر می‌شود، پوست را خنک می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد. این فرآیند به عنوان فرآیند تعریق نیز شناخته می‌شود.

عرق کردن به این معناست که بدن به خنک شدن نیاز دارد. هنگامی که شما عرق می‌کنید، بدن مایعی را از طریق غدد عرق ترشح می‌کند که پوست را می‌پوشانند. این مایع بیشتر آب است، اما حاوی نمک، شکر و سایر مواد شیمیایی نیز می‌باشد.

اگرچه بدن سعی می‌کند این مواد شیمیایی را حفظ کند، اما برخی از آن‌ها با تعریق از بین می‌روند. همان طور که عرق تبخیر می‌شود، پوست را خنک می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد. این فرآیند به عنوان فرآیند تعریق نیز شناخته می‌شود.

هایپرهیدروزیس چیست؟

هیپرهیدروزیس تعریقی است که در اثر ورزش یا گرما ایجاد نمی‌شود و غیر طبیعی تلقی می‌شود. دلیل آن اغلب فعالیت بیش از حد اعصابی است که سیگنال‌ها را به غدد عرق می‌فرستند.

هیپرهیدروزیس ثانویه یا تعریق بیش از حد به دلیل یک مشکل پزشکی زمینه‌ای مانند دیابت، یائسگی، عفونت ها، مشکلات سیستم عصبی و مشکلات تیروئید است.

چگونه کمتر عرق کنیم؟

اگر می‌خواهید کمتر عرق کنید، به این چند نکته، ترفند و تغییر سبک زندگی که می‌تواند کمک تان کند، دقت کنید.

روش درمان هیپرهیدروزیس یا توقف تعریق؛ از ضد تعریق استفاده کنید.

ضد تعریق یک ماده موضعی است که غدد عرق شما را مسدود می‌کند. ضد تعریق‌ها دارای فلزاتی مانند روی و آلومینیوم هستند که منافذ را از آزاد شدن عرق مسدود می‌کنند.

این با دئودورانت که فقط بو یا بوی عرق را می‌پوشاند، متفاوت است. در حالی که ضد تعریق‌ها بیشتر در زیر بغل استفاده می‌شوند، اما می‌توان از آن‌ها برای دست ها، پاها و صورت افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس نیز استفاده کرد. وضعیتی که سبب تعریق بیش از حد می‌شود.

کاهش مصرف غذاهای تند، چرب و شور

آن چه می‌خورید و می‌نوشید می‌تواند بر میزان تعریق تاثیر بگذارد. غذاهایی مانند چیلی یا فلفل تند می‌توانند تعریق را افزایش دهند. همان طور که بدن غذاها و نوشیدنی‌های تند را پردازش می‌کند، به همان اندازه ضربان قلب می‌تواند افزایش یابد، که دمای داخلی بدن را افزایش می‌دهد و سبب تعریق می‌شود.

بدن برای پردازش غذاهای چرب و فرآوری شده، مانند سوسیس‌های بسته بندی شده، باید بیشتر فعالیت کند که سبب افزایش دمای بدن می‌شود. در خوردن غذاهای بسیار شور، مانند چیپس سیب زمینی، بدن سعی می‌کند تا نمک اضافی را با تعریق پردازش کند.

ضمنا تغییر رژیم غذایی برای به حداقل رساندن این غذاها می‌تواند به تنظیم بهتر دمای بدن و تعریق کمتر منجر شود. در عوض، باید میوه‌ها و سبزیجاتی مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی آب هستند و می‌توانند به خنک نگه داشتن شما کمک کنند.

روش درمان هیپرهیدروزیس یا توقف تعریق، هیدراته بمانید

نوشیدن آب می‌تواند به خنک شدن بدن و کاهش تعریق کمک کند. یک راه ساده برای اطمینان از نوشیدن آب کافی در روز وجود دارد و آن هم تقسیم کردن نصف وزن بدن بر حسب پوند یا کیلوگرم است.

در یک روز به این مقدار آب نیاز دارید. از نوشیدنی‌های حاوی کافئین دار خودداری کنید. زیرا این مواد می‌توانند ضربان قلب و دمای بدن تان را به طور موقت افزایش دهند، و در نهایت سبب تعریق می‌شوند، که این فرآیند بدن را کم آب می‌کند.

لباس با پارچه خنک بپوشید

برای جلوگیری از عرق کردن، باید بدن تان خنک باشد. لباس‌های گشاد از پارچه‌های قابل تنفس مانند پنبه، کتان یا پارچه‌های رطوبت‌گیر را انتخاب کنید. از مواد محکم و الیاف مصنوعی مانند نایلون، ابریشم که می‌توانند سبب گرم شدن و تعریق بیشتر شما شوند، خودداری کنید. باید گفت رنگ لباس شما احتمالا تفاوت زیادی در خنک کردن بدن تان ایجاد نخواهد کرد.

بدن خود را خنک نگه دارید

بدن معمولا زمانی که خیلی گرم است عرق می‌کند و باید بدن تان را خنک کنید. اگر می‌خواهید تعریق را متوقف کنید، خنک کردن بدن تان بهترین گزینه به حساب می‌آید.

با درمان‌های پزشکی آشنا شوید

اگر به طور مداوم بیش از حد عرق می‌کنید، باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. ممکن است دلایل مختلفی برای عرق کردن وجود داشته باشد.

ممکن است یک مشکل پزشکی دلیل آن باشد یا فعالیت بیش از حد غدد عرق. گزینه‌هایی برای درمان پزشکی وجود دارد. برخی از این گزینه‌ها عبارتند از:

کرم‌های موضعی: پزشک ممکن است یک کرم موضعی حاوی گلیکوپیرولات تجویز کند؛ که می‌تواند برای تعریق بیش از حد روی صورت استفاده شود.

ضد تعریق‌های تجویزی: ضد تعریق‌های تجویزی مانند Drysol، حاوی کلرید آلومینیوم بیشتری نسبت به گزینه‌های بدون نسخه (OTC) هستند. این ماده به مسدود کردن مجاری عرق در بسیاری از ضد تعریق‌های OTC کمک می‌کند.

داروهای مسدود کننده اعصاب: برخی داروها مانند اکسی بوتینین وجود دارند که می‌توانند پیام رسان‌های شیمیایی و اعصاب خاصی را در بدن شما مسدود کنند.

جراحی: یکی از گزینه‌های توقف تعریق بیش از حد جراحی است. جراحی برای برداشتن غدد عرق و جراحی عصب برای کاهش سیگنال‌های تعریق اثربخشی فوق العاده‌ای دارد.

عرق کردن طبیعی است. با این حال، اگر متوجه شدید که بدون دلیلی که به راحتی قابل شناسایی است، عرق می‌کنید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. وقتی شخصی بدون دلیل به شدت عرق می‌کند یا تعریق با علائم سیستمیک مانند اسهال یا درد قفسه سینه همراه است، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

زمانی که تعریق بیش از حد شما را آزار می‌دهد یا زندگی شما را مختل می‌کند، توصیه می‌کنیم برای درمان درمان با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!