روزانه 100 بیمار جدید به روانپزشکی روزبه مراجعه می کند/ گرانی درمان اختلالات روانی، مانع مراجعه بیماران به متخصص


روزانه 100 بیمار جدید به روانپزشکی روزبه مراجعه می کند/ گرانی درمان اختلالات روانی، مانع مراجعه بیماران به متخصص

رکنا: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات روانی می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سلامت روانی عبارت است از کیفیت زندگی یک فرد که می تواند توانایی های خود را شناسایی کند و با استرس های روزمره به راحتی کنار بیاید. یک فرد سالم از لحاظ روانی باید بتواند به راحتی کار کند و با جامعه در مشارکت باشد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که خانواده های ایرانی، بعد از حدود 3 سال سپری کردن شرایط کرونایی، آیا سلامت روانشاندر چه وضعیتی است؟

مراجعه به بیمارستان روزبه بعد از کرونا پرتعدادتر

در این راستا، دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، در گفت و گو با رکنا گفت: به بیمارستان روزبه ، روزانه 120 الی 130 نفر بیمار که مشکلات روانی دارند مراجعه می کنند. از این تعداد، حدود 30 نفر مراجعه کننده قدیمی و مابقی مراجعه کننده جدید هستند. این بیمارستان مراجعه سرپایی زیادی دارد و بعد از دوران کرونا، تعداد مراجعه کننده ها بیشتر هم شده است. دلیل آن است که بسیاری از افراد، از ترس ابتلا به کرونا با اینکه به درمان نیاز داشتند ماه ها درمان خودشان را به تاخیر انداختند. پزشکان زیادی معتقدند، این وقفه چند ماهه در مراجعه و قطع مصرف دارو، بیمارهای روانی را تشدید کرده است.

او در ادامه افزود: اوایل مهر ماه سال گذشته، مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت ، آماری از وضعیت سلامت روان ایران ارائه داد که قبلا میزان شیوع اختلالات روانپزشکی، 23/4 الی 23/6 درصد بوده است؛ اما در مطالعه ای که اواخر سال 1399 انجام شده، این عدد به 29/7 رسیده است. قطعا این رقم، این روزها خیلی بیشتر از این شده است.

ابراهیمی مقدم با اشاره به یک تحقیق دیگر در این راستا گفت: در این تحقیق، تقریبا 15 درصد از شرکت کنندگان، به کرونا مبتلا شده بودند. از بین این افراد، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی، 39/8 گزارش شده است. همچنین 4 درصد از شرکت کنندگان، کسانی بودند که یک عضو از خانواده شان را به دلیل ابتلا به کرونا، از دست داده بودند. میزان اختلال روان در این افراد، 40/8 درصد بود.

در 2 سال اخیر، مشکلات روانی، شیب صعودی داشته است

وی در ادامه تاکید کرد: این ها یعنی در دو الی سه سال اخیر، درگیری با انواع اختلالات روانی، شیب صعودی پیدا کرده است. محققان بر این باورند، مشکلات روانپزشکی بعد از شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است. منظور از مشکلات روانپزشکی، لزوما بیماری های شدید مثل اسکیزوفرنی نیست؛ بلکه کرونا بسیار تاثیرگذار بوده است. همچنین این بیماری، روی سیستم های مغزی، ضایعاتی را به وجود می آورد که سبب افسردگی ، بی حالی و کم حوصلگی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: همچنین مشکلاتی که ناشی از محدودیت های کرونایی بود نیز منجر به تشدید بیماری های روانی شد و این مهم در کسانی که از قبل زمینه بیماری داشتند، اوضاع را بدتر کرد؛ بنابراین ویروس کرونا به عنوان منبع ایجاد کننده استرس ، هم سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داد و هم عوارض روانپزشکی را شدید تر کرد.

وی افزود: آمارهای بستری بیشتر مربوط به افرادی که اختلالات دو قطبی ، افراد درگیر مصرف مواد مخدر ، اسکیزوفرنی و افسردگی بودند، بعد از شیوع کرونا بیشتر شده است. در مراکز سرپایی هم عمدتا مراجعین افسرده و مضطرب افراد دارای افکار وسواسی بیشترین مراجعه را داشته اند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه عده زیادی نیاز به بستری شدن دارند ولی به دلیل هزینه های مراجعه به پزشک، بستری نمی شوند، گفت: 3 الی 5 درصد بیماران، دچار اختلال های شدید روانی مثل اسکیزوفرنی هستند و سالی به طور میانگین، باید یک بار بستری شوند. فرض بر اینکه این فرد در سال، دو هفته لازم داشته باشد تا بستری شود، هزینه ها سرسام آور خواهد شد. هزینه بستری برای هر شبانه روز، حدودا یک میلیون و 800 هزار تومان و هزینه ویزیت در منزل نیز، یک میلیون و 400 هزار تومان می شود. این هزینه ها در بخش خصوصی بیشتر نیز می شود. همچنین هزینه های دارو، ویزیت و خدمات را نیز باید در نظر گرفت که حدود 80 درصد از آن را بیمار شخصا باید پرداخت کند.

زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات روانی می شوند

ابراهیمی مقدم در ادامه گفت: زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات روانی می شوند. در سال گذشته، 23/4 درصد از بالغان در ایران، دچار حداقل یک اختلال روانی بوده اند که 27/6 درصد از آن زن ها و 19/4 را مردان تشکیل داده اند. همچنین این آمار نشان می دهد که بیشتر این بیماری ها، در دوره جوانی که اصلی ترین دوره سنی زندگی است، رخ داده.

وی در پایان افزود: همچنین کودکان نسل جدید، بیشتر از گذشته دچار اختلال روانی می شوند. همچنین استان های تهران و بوشهر، بیشترین بیماران دارای مشکلات روانی را دارند. از هر 3 نفر شهروند ایرانی، یک نفر حداقل با یک اختلال روانی درگیر است. این نشان می دهد هر قدر جامعه ماشینی تر، اقتصاد تورمی تر، چالش های اجتماعی بیشتر شوند، خانه و خانواده استرس بیشتری را متحمل می شوند و به تبع آن مشکلات جامعه نیز بیشتر خواهد شد. توصیه می شود که هر خانواده یک مشاور و یا روانشناس را در کنار خودش داشته باشد تا دچار مشکلات شدید از این دست نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد