اظهار نظر جنجالی نماینده مجلس درباره قیمت بنزین


اظهار نظر جنجالی نماینده مجلس درباره قیمت بنزین

مصطفی میرسلیم نماینده تهران توئیتی درباره احتمال سهمیه بندی کردن سوخت و گرانی آن منتشر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، توئیت میرسلیم شائبه گران شدن قیمت بنزین را مطرح کرد.

به نقل از اعتمادآنلاین، مصطفی میرسلیم نماینده تهران توئیتی درباره احتمال سهمیه بندی کردن سوخت و گرانی آن منتشر کرد.

اظهار نظر جنجالی نماینده مجلس درباره قیمت بنزین

قیمت بنزین در کشورهای همسایه چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ایران رتبه اول خاورمیانه در عرضه بنزین ارزان و دومین کشور در رتبه‌بندی جهانی است. به عقیده کارشناسان قیمت بنزین در ایران مطابق با قیمت فوب خلیج فارس نیست و هنوز جای رشد دارد. قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود که تنها در خلیج‌ فارس مطرح نیست.

این قیمت در اکثر خلیج‌‌های بین‌الملی دنیا که محل تجارت هستند، مطرح است. اما در کشورهای همسایه ایران نرخ‌ سوخت چقدر است و برای سفر از طریق مرزهای زمینی چقدر هزینه بنزین آب می‌خورد؟

قیمت بنزین در ترکیه ۱۱ برابر ایران!

ترکیه همسایه شمال غرب ایران یکی از مقاصد گردشگری هموطنان به حساب ‌می‌آید. مرز زمینی مشترک این کشور از بازرگان در ۲۹۰ کیلومتری شهر تبریز است.

برای انجام سفر از طریق مرزهای زمینی به این کشور چقدر باید هزینه بنزین پرداخت؟ بر اساس بررسی‌ها قیمت هر یک لیتر بنزین در ترکیه ۲۲ لیر است. هر یک لیر ترکیه معادل ۱۵۶۱ تومان معامله می‌شود.

البته نرخ بنزین در تمام نقاط ترکیه یکسان نیست. با فرض اینکه یک خودرو بنزینی با مصرف سوخت میانه داشته باشیم و در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷/۵ لیتر سوخت مصرف کند. چنین خودرویی معادل ۱۶۵ لیر (۲۵۷ هزار ۵۶۵ تومان) در هر صد کیلومتر هزینه سوخت دارد. با این حساب برآوردها نشان می‌دهد هزینه یک لیتر سوخت در ترکیه حدود ۱۱ برابر در ایران است.

هزینه سفر زمینی به عراق

اما عراق دیگر کشور همسایه‌ای است که امکان سفر از طریق مرزهای زمینی برای ایرانیان فراهم می‌کند. مخصوصا این روزها که تب و تاب سفر اربعین داغ است.

قیمت بنزین در این کشور ۵۱ سنت است. هر دلار معادل ۱۰۰ سنت است. ۵۱ سنت معادل ۱۵۳۰۰ تومان در ایران است.

یعنی برای سفر به این کشور با خودرویی با مصرف سوخت میانه ۷ و نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳٫۸ دلار (۱۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان) در هر صد کیلومتر هزینه سوخت می‌شود.

هر لیتر بنزین ۱۵۰۰۰ هزارتومان

کشور آذربایجان دیگر همسایه در شمال غربی ایران است. شهرستان آستارا منتهی الیه غرب استان گیلان، مرز زمینی دو کشور ایران و آذربایجان است. ایران و آذربایجان با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی با یکدیگر در ارتباط هستند. قیمت بنزین در این کشور ۱٫۶ مانات (۵۹ سنت) معادل حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان است.

یعنی هر یک لیتر بنزین حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان هزینه دارد. حال با ذکر مثال بالا درباره خودرو بنزینی با مصرف سوخت میانه به محاسبه قیمت بنزین در این کشور می‌پردازیم. اگر در ۱۰۰ کیلومتر، ۷/۵ لیتر سوخت مصرف شود. معادل ۱۲ منات (۱۳۲ هزار ۷۵۰ تومان) در هر صد کیلومتر هزینه سوخت دارد. قیمت بنزین در این کشور ۶ برابر ایران است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت ال نود امروز در بازار چقدر شد؟