سرنوشت گره خورده بورس به برجام / چرا عرضه اولیه ها دیگر جذاب نیست؟


سرنوشت گره خورده بورس به برجام / چرا عرضه اولیه ها دیگر جذاب نیست؟

عرضه اولیه ها پیش از این با استقبال خوب سهامداران روبرو می شد اما در چند سال اخیر با کاهش چشمگیر مشارکت سهامداران روبرو شده است. کارشناس بازار سرمایه به شرح این موضوع می پردازد.

امروز در بازار فرابورس ۲۲۸ میلیون سهم (معادل ۶ درصد) از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم شرکت صنایع گلدیران با نماد «گلدیرا۱» با روش حراج عرضه می شود. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی برابر با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم و قیمت مبنا ۴۵۰ تومان تعیین شده است. خبرنگار گسترش نیوز درباره این عرضه اولیه و وضعیت بازار با بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده است که در ادامه می خوانیم.

سرنوشت گره خورده بورس به برجام / چرا عرضه اولیه ها دیگر جذاب نیست؟

عرضه اولیه گلدیران در فرابورس

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه اولیه گلدیران یک عرضه اولیه به عموم نیست یعنی واگذاری سهام به سهامدارن واجد شرایط است. ارتقا نامی فرابورس به صندوق ها و اشخاص حقیقی که شرایط گفته شده در آئین نامه را داشته باشند. واجدان شرایط در این عرضه اولیه باید گواهینامه اصول تحلیل گری داشته باشند. همچنین گردش مالی در حد تعیین شده داشته باشند. با این حساب تنها این افراد فقط این افراد در این عرضه اولیه مشارکت خواهند داشت. لازم به ذکر است، سهامی که صندوق ها و افراد واجد شرایط فقط می خرند قطعا سودآور است و قیمت سهم هم طبق همین کشف خواهد شد.

سودآوری سهام گلدیران

کارشناس بازار سرمایه درباره سودآوری سهام گلدیران افزود: گلدیران قبل از این با ال جی همکاری داشته است و بعد از ترک ال جی از ایران محصولاتش را با اسم جی پلاس تولید می کند، سرمایه گذاران خوبی دارند که یا به تولید مشغول هستند و همچنین به دلیل ممنوعیت واردات و انحصاری که در این زمینه وجود دارد، امید فروش خوبی ارزیابی می شود. ولی باید دید که وقتی تحریم ها برداشته شود و واردات آزاد شود، آیا این شرکت می تواند با محصولات خارجی رقابت کند یا خیر.

عرضه اولیه در ۲ مرحله

وی درباره اقدام فرابورس در عرضه اولیه اظهار داشت: فرابورس برای عرضه اولیه ها ۲ روش در پیش گرفته است، در روش اول عرضه به سهامداران واجد شرایط است اما در روش دوم از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام است. به این صورت که ابتدا نماد در بازار کشف قیمت خواهد شد و پس از ان طی مراحل افزایش سرمایه دوباره بسته و سپس بعد از گذراندن افزایش سرمایه از محل سلب تقدم، بازگشایی می‌شود. روش دوم، روش بهتری برای عرضه اولیه است به این دلیل که نقدینگی به جای اینکه به جیب سهامدار عمده برود وارد شرکت خواهد شد و خیلی اتفاق خوشایندی است. چون عرضه اولیه که پیش از این انجام می شد عملا به نفع سهامداران عمده می شد، مانند شستا که تامین اجتماعی نقدینگی وارد شده را خرج کرد. بنابراین عرضه اولیه در ۲ مرحله اتفاق جالبی برای بازارسرمایه است که در عرضه های تپسی و تجلی تجربه شده است.

کاهش چشمگیر مشارکت در عرضه های اولیه

صمدی درباره استقبال سهامداران از عرضه اولیه ها خاطرنشان کرد: رونق خرید در عرضه اولیه ها نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش چشمگیری داشته است. زمانی سهامداران بورس رکورد ۵ میلیون نفری را در عرضه اولیه ها ثبت می کردند ولی متاسفانه از این رکورد و این حجم از مشارکت به یک میلیون نهایتا یک میلیون و پانصد نفر رسیده ایم، طبیعتا این کاهش حجم در خرید عرضه اولیه ها محسوس است و نشان دهنده این موضوع که هنوز اعتمادها به بورس احیا نشده است. به خصوص در عرضه اولیه های اخیر که ددانا و سابیک حتی به زیر قیمت عرضه اولیه هم رسیدند که این برای سهامداران بورسی قاعدتا خوشایند نیست و باعث می شود سهامدار اعتماد نکند و در ادامه شاهد مشارکت های پایین در خرید عرضه اولیه ها باشیم.

پیش بینی وضعیت بازارسرمایه

کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار گفت: آینده بورس به برجام گره خورده و به شدت شرطی شده است. تا وقتی که این موضوع تعیین تکلیف نشود و همین طور مثل استخوان لای زخم باقی بماند، وضعیت بازار سرمایه بهبودی پیدا نخواهد کرد. مخصوصا اگر تکلیف برجام روشن نشود، چون دست دولت از درامد نفتی کوتاه می ماند، باز متاسفانه احتمال دارد در بودجه تغییراتی صورت بگیرد و از این طریق اقدام به افزایش درامد کند و این موضوع برای بازار سرمایه گران تمام خواهد شد.

صمدی در پایان تاکید کرد: در احتمال بعدی اگر برجام به امضا برسد خیلی اتفاق خوشایندی برای بورس خواهد بود ولی از آن طرف نیز بحث نرخ سود بانکی و نرخ دلار هم تاثیر گذار است. البته بانک مرکزی نرخ دلار را به صورت توافقی کشف می کند. لازم به یادآوری است نرخ نیمایی نیز در حال رشد نسبی است و می توان گفت همه این اتفاق ها برای بازارسرمایه پالس مثبتی به حساب می آید. فقط موضوع نرخ بهره باقی می ماند که هنوز بانک مرکزی در این مورد سر ناسازگاری دارد و نرخ بین بانکی را همچنان افزایش می دهد برخلاف مصوبات دولت که این به خودی خود باعث ایجاد التهاب در بازار سرمایه می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد