قیمت لیر امروز 14 شهریور 1401/ ترکیه در آستانه یک بحران دلاری دیگر


قیمت لیر امروز 14 شهریور 1401/ ترکیه در آستانه یک بحران دلاری دیگر

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار آزاد ارز تهران هزار و ۵۷۰ تومان است که این رقم نسبت به روز گذشته ۲۱ تومان افزایش داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۷۰ تومان معامله می‌شود.

ترکیه در آستانه یک بحران دلاری دیگر

به نقل از تحریریه، افزایش بار هزینه‌های خرید انرژی برای دولت ترکیه و تداوم بحران اقتصادی در این کشور موجب شده تا بانک مرکزی بازار دلار این کشور را در دست خود بگیرد.

تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، بانک مرکزی ترکیه در زمینه خرید اسکناس‌های دلاری برای خزانه خود رکورد زد. این امر نتیجه خریدهای ارزی یک واردکننده گاز از موسسات مالی داخلی است.

به گفته افراد آگاه، شرکت دولتی انرژی «بوتاس» (Botas) در حال خرید دلارهای سبز از بازار نقدی برای تامین مالی هزینه واردات رو به رشد ترکیه است و برخی از این پول‌های نقد فیزیکی در حال یافتن راهی به بانک مرکزی است.

برخی منابع ناشناس می‌گویند این شرکت که نام کامل آن Boru Hatlari ile Petrol Tasima AS است، یک شرکت کارگزاری محلی را موظف به انجام معاملات کرده است.

نقدینگی انبار شده در بانک مرکزی در ماه اوت به رکورد بالایی رسیده است. نهاد پولی در آنکارا حدود ۱۸ میلیارد دلار برای تامین نیازهای ارزی شرکت‌های دولتی در شش ماه اول سال خرج کرد که نام بوتاس به عنوان بزرگترین دریافت کننده ارز مطرح است. از آنجاکه مقامات این فروش را در ماه ژوئیه متوقف کردند ذخایر رسمی ارز خارجی رسمی کاهش یافت.

افزایش حجم اسکناس‌های دلاری در بانک مرکزی تقریباً از همان زمان آغاز شد و بر اساس داده‌های رسمی، این رقم در ۱۹ اوت به ۷ میلیارد دلار رسید که تقریباً ۲.۵ میلیارد دلار بیشتر از ۳ ژوئن است.

بوتاس از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، تحت تاثیر قیمت‌های سرسام آور گاز قرار گرفته است. تنها در نیمه اول سال، دولت بیشتر از تمام سال ۲۰۲۱ پول نقد به این شرکت تزریق کرد تا زیان‌های عملیاتی آن را بپردازد.

این شرکت همچنین ۹۲۹ میلیون دلار از Deutsche Bank AG در ماه جولای وام گرفت. بوتاس همچنین تصمیم دارد تا پایان سال از ۳۰۰ میلیون یورو (۳۰۰ میلیون دلار) دیگر به عنوان وام سندیکایی برای خرید گاز طبیعی مایع از آذربایجان دریافت کند.

دلیل این امر مشخص نشده است که چرا بوتاس تصمیم به جمع‌آوری پول نقد فیزیکی از مؤسسات محلی گرفت.

هر پولی که بوتاس نزد یک وام دهنده ترکیه ای نگهداری می‌کند، می‌تواند در بانک مرکزی به عنوان سپرده مستقیم یا به عنوان وثیقه بدهی نگهداری شود. وام دهندگان تجاری همچنین معاملات سوآپ ارزی را با مقامات پولی انجام می‌دهند و ذخایر رسمی ترکیه را افزایش می‌دهند.

مکانیسم‌های مختلفی که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد به وام دهندگان تجاری اجازه می‌دهد تا تنها بخشی از پول نقد را به بانک مرکزی منتقل کنند. در این چارچوب مقدار واقعی که در بازار نقدی خریداری می‌شود می‌تواند بیشتر از افزایش میزان اسکناس‌های نگهداری شده در بانک مرکزی باشد.

مجموع ذخایر ناخالص ارز خارجی ترکیه در هفته منتهی به ۱۹ اوت به ۷۱.۵ میلیارد دلار رسید. دارایی طلا به ۱۱۲.۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۱۰۰.۳ میلیارد دلار در سه ماه قبل بیشتر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی