گرانترین شهریه متعلق به کدام دانشگاه ایران است؟


گرانترین شهریه متعلق به کدام دانشگاه ایران است؟

شهریورماه که از راه می‌رسد، دانشگاه های دولتی آماده میزبانی از دانشجویان ورودی جدید و قدیم می‌شوند. اما این میزبانی برای دانشجویان پذیرفته شده در دوره های مازاد بر ظرفیت روزانه، چندان هم رایگان نیست و گاه تا ۱۵۱ میلیون تومان هم هزینه به دنبال دارد!

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به اعلام نتیجه نهایی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۱، هیأت امنای برخی از دانشگاه‌های دولتی جدول شهریه مهرماه امسال را مصوب کردند. جدولی که افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به نقل از خبرآنلاین، در این زمینه محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش روسای دانشگاه‌ها به خبرنگاران گفته بود شهریه در نوبت دوم یا شبانه فرمول خاصی دارد و هیأت امنای هر دانشگاه با توجه به نرخ خدمات محلی، رفاهی و هزینه‌های تمام شده، این مبالغ را تصویب کرد.

به گفته وزیر علوم، این افزایش‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بسته یه نوع دانشگاه متغیر است که مبلغ زیادی ندارد.بر این اساس، تعدادی از دانشگاه‌ها شهریه پردیس‌های خودگردان را که گرانترین دوره تحصیلی در یک دانشگاه دولتی محسوب می‌شود، اعلام کرده اند. برای نمونه به چند مورد اشاره می شود.

گرانترین شهریه در دانشگاه تهران

دانشجویان مقطع کارشناسی نوبت دوم یا شبانه دانشگاه تهران نیز در گروه علوم انسانی باید برای شهریه ثابت مبلغ ۸۰۰ هزار تومان، هر واحد درس عمومی ۹۹ هزار تومان، هر واحد درس نظری ۱۲۶ هزار تومان، هر واحد درس تخصصی ۱۴۶ هزار تومان، هر واحد آزمایشگاهی ۱۷۲ هزار تومان و هر واحد درس عملی ۲۷۲ هزار تومان بپردازند.

این مبلغ در سایر گروه‌ها با اندکی تغییر، حاکی از افزایش ۲۰ درصدی است. بر اساس اعلام دانشگاه تهران، شهریه ثابت تا پایان سنوات مجاز تحصیل تغییر نمی‌کند. همچنین شهریه متغیر هر سال تحصیلی به تشخیص هیأت رییسه دانشگاه حداکثر ۲۰ درصد نسبت به شهریه متغیر سال تحصیلی قبل، افزایش خواهد داشت.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران به سه دسته نوبت دوم، خودگردان و مجازی تقسیم می‌شوند. گرانترین شهریه ثابت در این مقطع به سایر گروه‌ها به جز علوم انسانی در پردیس خودگردان با مبلغ پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعلق دارد. این شهریه نیز در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مقطع دکتری در نوبت دوم و پردیس خودگردان دانشگاه تهران حکایت از آن دارد که گرانترین شهریه ثابت مربوط به شهریه سایر گروه‌ها با نرخ ۶ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان در پردیس خودگردان است.اما گرانترین مدرکی که دانشگاه تهران برای دانشجویان خود در پردیس خودگردان صادر می‌کند، مربوط به رشته‌های علوم انسانی و علوم رفتاری است. بر این اساس، مبلغ کل شهریه در مقطع دکتری تخصصی پردیس خودگردان ۱۵۱ میلیون تومان است و شهریه هر ترم به طور کلی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، این شهریه بدون احتساب هزینه خوابگاه، غذا، بیمه و سایر موارد همچنین به صورت علی الحساب است. البته شهریه تحصیلی در هشت قسط مساوی در ابتدای هر نیم سال از دانشجویان دریافت می‌شود. اگر هم دانشجویی فکر انصراف از تحصیل در این دوره داشت، باید دور پس گرفتن شهریه را خط بکشد چرا که دانشگاه شهریه را عودت نمی‌دهد.

گرانترین شهریه متعلق به کدام دانشگاه ایران است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام