سوئیس برای فرار از بحران انرژی از نیروی خورشید استفاده می‌‎کند


سوئیس برای فرار از بحران انرژی از نیروی خورشید استفاده می‌‎کند

یک طوفان شدید در راه بازارهای انرژی اروپا است و کشور سوئیس امیدوار است با استفاده از نیروی خورشید به داد این کشور برای فرار از این بحران برسد.

سوئیس برای فرار از بحران انرژی از نیروی خورشید استفاده می‌‎کند

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست به از تارنمای نشریه زی‌ام‌ئی ساینس (ZME SCIENE)، دولت سوئیس در حال برداشتن گام‌هایی با هدف ترویج و گسترش استفاده از انرژی خورشیدی در سرتاسر این کشور است. هدف این اقدام کاهش ریسک کمبود برق در زمستان پیش رو است. برای تحقق این هدف کمیسیون انرژی شورای فدرال ایالت‌های سوئیس در حال تدوین یک چهارچوب قانونی برای تسریع در گسترش ظرفیت‌ استفاده از تجهیزات خورشیدی (فتوولتائیک/ PV) در این کشور است.

در یک سناریوی آرمانی، ظرفیت اضافه‌ای که این کشور برای تامین تقاضای زمستانی نیاز دارد به طور کامل از انرژی تجدیدپذیر تامین می شود که انرژی خورشیدی بخش مهمی از آن را تامین خواهد کرد از جمله تدابیر و اقدامات در حال بررسی ، قانونی کردن الزام نصب پنل‌های خورشیدی روی بام ساختمان‌های جدید است.

محبوبیت پنل‌های خورشیدی در کشور سوئیس در بخش‌های صنعتی، تجاری و خدماتی به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. بنا بر آمار اتحادیه فعالان انرژی خورشیدی سوئیس (Swissolar) در حال حاضر پنل‌های خورشیدی در حدود ۴.۷ درصد از تقاضای انرژی این کشور را پوشش می‌دهند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

نشانه‌ای از تغییر در این روند دیده نمی‌شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال قبل از آن در حدود ۵۰ درصد بیشتر پنل‌های خورشیدی در این کشور نصب شد. ظرفیت ذخیره‌سازی نیز به سرعت در حال افزایش است به طوری که تعداد واحدهای ذخیره باتری ۶۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

کمیسیون انرژی شورای فدرال ایالت‌های سوئیس به منظور تسهیل افزایش ظرفیت خورشیدی در سوئیس در حال طراحی گام‌های حقوقی و قانونی برای اجرای پروژه‌های خورشیدی به خصوص در منطقه آلپ است. مقررات برنامه‌ریزی شده در مورد سامانه‌هایی با تولید سالانه بیش از ۲۰ گیگاوات ساعت (GWh) اجرا می شوند و از ارزیابی‌های تاثیرات طراحی و زیست محیطی معاف خواهند بود. دولت این کشور برای اجرای این پروژه‌ها یارانه پرداخت می کند.

همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی تمام ساختمان‌های جدید در این کشور باید پنل‌های خورشیدی نصب کرده باشند. تدابیر پیشنهادی در پاییز ۲۰۲۲ در شورای ایالت‌ها به بحث گذاشته می‌شود و در صورت تصویب، کمیسیون انرژی خواستار اجرایی شدن سریع آنها است.

بنا بر ارزیابی اتحادیه فعالان انرژی خورشیدی سوئیس اگر قرار است این کشور به هدف خود مبنی بر تولید سالانه انرژی خورشیدی به میزان ۴۵ ترا-وات ساعت در مدت ۳۰ سال آینده برسد، لازم است که نصب تاسیسات جدید را ۱۵ برابر افزایش دهد.

جنگ در اوکراین موجب هراس‌های جدید درباره بحران انرژی در کشورهای اروپایی از جمله سوئیس شده است که مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی به واردات انرژی از روسیه متکی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس