مقدار خواب ضروری برای کودکان چقدر است؟


مقدار خواب ضروری برای کودکان چقدر است؟

رکنا: یک روانپزشک درباره مشکلات خواب در کودکان توضیحات کاملی داد.

​به گزارش رکنا، متخصص روانپزشکی با بیان اینکه خواب کودکان حدود ۱۰ ساعت است؛ به ارائه توصیه‌هایی برای رفع مشکلات و اختلالات خواب کودکان پرداخت.

مهدیه صالحی، روانپزشک درباره مشکلات خواب در کودکان اظهار کرد: خواب یک نیاز اساسی درکودکان است که اختلال در آن باعث تغییر درخلق وخوی کودک و کاهش میزان هوش و رشد او می‌شود.

وی میزان خواب کودک را حدود 10 ساعت عنوان و تصریح کرد: مشکلات خواب در کودکان می‌تواند در شروع خواب و موقع بلند شدن از خواب به شکل بی‌قراری، در میانه خواب به شکل شب ادراری، کابوس شبانه و ... باشد. به این مسائل زمانی اختلال خواب اطلاق می‌شود که در یک بازه زمانی سه ماهه تکرار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که حداکثر زمان طبیعی لازم برای به خواب رفتن چقدر است، گفت: در بزرگسالان انتظار می‌رود طی 20 دقیقه از شروع به رختخواب رفتن، فرد به خواب برود اما در کودک شاید این امر به یک ساعت زمان نیاز داشته باشد که با در آغوش کشیدن، نوازش کردن کودک و خواندن کتاب داستان، به خوابیدن کودک کمک می‌‎شود. کودکان با ترس از جدایی والدین روبرو هستند که با انجام این توصیه‌ها قبل از خواب، والدین به آرامش و اطمینان آنها کمک می‌کنند.

صالحی با اشاره به توصیه‌هایی برای بهداشت خواب کودکان عنوان کرد:‌ قبل از خواب از بازی با کودک پرهیز کنید و از انجام فعالیت‌های هیجان انگیز خودداری کنید. از خوراندن مواد محرک به کودک مانند کاکائو، کافئین و چای حدود 6 ساعت قبل از خواب کودک خودداری کنید. در نظم خواب کودک ممارست ورزید.

این روانپزشک با بیان اینکه بهترین زمان خواب کودک بین ساعت 8 تا 11 شب است؛ اظهار کرد: به کودک خود کمک کنید که دو تا سه ساعت قبل از خواب کودک، تلویزیون، موبایل و صفحات دیجیتال در اختیار او نباشد. همچنین در هنگام شروع خواب، نور اتاق کودک را کاهش دهید.

وی به اهمیت ترشح هورمون رشد در کودکان اشاره و خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش هورمون رشد بین ساعت 23 تا 2 بامداد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟