تمرکز بر سوخت های سبز منجر به کمبود گوگرد می شود


نتایج یک مطالعه جدید در دانشگاه کالج لندن نشان می دهد که کمبود گوگرد می تواند پیشرفت در فناوری سبز را خفه کند و امنیت غذایی جهانی را تهدید کند. به گزارش سیناپرس، اسید سولفوریک برای تولید...

تمرکز بر سوخت های سبز منجر به کمبود گوگرد می شود

نتایج یک مطالعه جدید در دانشگاه کالج لندن نشان می دهد که کمبود گوگرد می تواند پیشرفت در فناوری سبز را خفه کند و امنیت غذایی جهانی را تهدید کند.

به گزارش سیناپرس، اسید سولفوریک برای تولید کودهای فسفر ضروری است که به حفظ عرضه جهانی غذا کمک می کند. علاوه بر این، از کودهای فسفر برای استخراج فلزات کمیاب مانند کبالت و نیکل نیز استفاده می شود.

این فلزات در باتری‌های لیتیوم یونی نیز کاربرد زیادی دارند که انرژی مورد نیاز دستگاه ‌های الکترونیکی متعددی از تلفن‌ های همراه تا لپ‌ تاپ را تامین می ‌کنند.

پژوهشگران تخمین می ‌زنند: با افزایش کشاورزی و دور شدن جهان از مصرف سوخت‌ های فسیلی، تقاضای جهانی برای اسید سولفوریک تا سال ۲۰۴۰ به ۲۴۶ تا ۴۰۰ میلیون تن افزایش یابد. با این حال، بسته به سرعت سیاست های جهانی کاهش کربن، ممکن است تنها ۱۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تن ظرفیت برای تولید اسید سولفوریک موجود باشد.

باید توجه داشت که حدود ۸۰ درصد از عرضه گوگرد در سراسر جهان به صورت ضایعات گوگرد است. ضایعات گوگرد به طور معمول از گوگرد زدایی نفت خام و گاز طبیعی حاصل می شود که انتشار گاز دی اکسید گوگرد را کاهش داده و باعث ایجاد باران اسیدی می شود.

محققان پیشنهاد می‌ کنند که اگر اقدامی برای کاهش نیاز به گوگرد انجام نشود، تقاضای زیادی برای استخراج برای جبران مقدار باقی ‌مانده وجود خواهد داشت که این فرآیند به محیط زیست آسیب می ‌رساند.

به گزارش سیناپرس، مارک مازلین، نویسنده ارشد این مطالعه واستاد جغرافیا در دانشگاه کالج لندن، درباره موضوع فوق می‌گوید: کمبود گوگرد قبلاً اتفاق افتاده است، اما چیزی که این موضوع را متفاوت می ‌کند این است که منبع این عنصر در حال دور شدن از ضایعات صنعت سوخت‌های فسیلی است.

آنچه ما پیش ‌بینی می‌ کنیم این است که با پایان یافتن این نوع منابع ارزان، فراوان و به راحتی در دسترس گوگرد، تقاضا ممکن است با افزایش گسترده استخراج مستقیم گوگرد برآورده شود. این روش تامین گوگرد در مقایسه با گوگرد تولید شده از فرایند صنایع نفتی، کثیف، سمی، مخرب و گران خواهد بود.

سایمون دی، محقق همکار در این پروژه در تکمیل گفته های همکارش می ‌افزاید: نگرانی ما این است که کاهش عرضه می ‌تواند منجر به یک دوره گذار شود که در آن فناوری سبز از صنعت کود برای عرضه محدود گوگرد گران ‌تر پیشی می‌ گیرد و مشکلی در تولید مواد غذایی به ‌ویژه در کشور های در حال توسعه ایجاد می‌ کند.

در این مطالعه، محققان سه سناریوی تقاضای اسید سولفوریک را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۴۰ تخمین زدند. برای رسیدن به این تخمین ها، آنها از داده های تقاضای تاریخی و پیش بینی شده با نرخ رشد سالانه 1.8٪ تا 2.4٪ استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، این تیم مطالعاتی برای کاهش تقاضای گوگرد، گزینه ‌های جایگزینی از جمله بازیافت فسفر در فاضلاب برای کود، افزایش بازیافت باتری‌های لیتیوم یون و استفاده از باتری‌ هایی با نسبت انرژی به وزن کمتر را پیشنهاد می ‌کند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Geographical منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار