سقوط سهام اروپا با بسته ماندن نورد استریم1


سقوط سهام اروپا با بسته ماندن نورد استریم1

قطع صادرات گاز از خط لوله نورد استریم روسیه به اروپا موجب شد سهام اروپا امروز دوشنبه سقوط کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رای الیوم، پس از آنکه روسیه جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به اروپا را متوقف کرد، سهام اروپا روز دوشنبه کاهش یافت و نگرانی‌ها را در مورد قیمت انرژی و رشد افزایش داد و دولت‌ها را بر آن داشت تا اقدامات اضطراری را اعلام کنند.

شاخص سهام اروپایی Stoxx ۶۰۰ تا ساعت ۰۷۱۳ به وقت گرینویچ ۱.۶ درصد کاهش داشت، در حالی که DAX آلمان ۲.۸ درصد کاهش داشت.

سهام شرکت‌های برق آلمان Uniper، RWE و E. ON و BNE بین ۳.۵٪ تا ۱۱٪ کاهش داشته است.

کرملین روز یکشنبه سیاستمداران اروپایی را در بسته شدن خط لوله اصلی گاز مقصر دانست و گفت: تحریم های اقتصادی آنها مانع از تعمیر خط لوله شده است.

رویترز اعلام کرده وزرای انرژی اتحادیه اروپا قرار است طی نشستی در نهم سپتامبر در مورد گزینه‌هایی برای مهار قیمت بالای انرژی، از جمله تعیین سقف قیمت گاز و خطوط اعتباری اضطراری برای شرکای بازار انرژی رایزنی کنند.

سرمایه گذاران همچنین منتظر نشست هفته جاری بانک مرکزی اروپا هستند که طی آن انتظار می‌رود نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه افزایش دهد تا تورم را که به سطح بی سابقه‌ای رسیده است، مهار کند. سهام شرکت‌های انرژی در اروپا در بحبوحه افزایش قیمت نفت 1 درصد افزایش یافت.

گازپروم روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق نورد استریم، که قرار بود روز شنبه پس از عملیات تعمیر و نگهداری از سر گرفته شود، تا زمان تعمیر توربین در خط لوله اصلی تامین گاز اروپا، به طور کامل متوقف خواهد شد.

شرکت زیمنس انرژی که سازنده این توربین‌هاست، توقف صادرات گاز از نورد استریم را از نظر فنی غیرقابل توجیه دانسته است.

روسیه گفته است که به خاطر پیدا شدن نشتی گاز در این خط لوله مشخص نیست چه زمانی بهره‌برداری از نورداستریم1 از سر گرفته شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403