تورم موجب کاهش تقاضا برای املاک و مستغلات در دبی می‌شود


تورم موجب کاهش تقاضا برای املاک و مستغلات در دبی می‌شود

تحلیلگران پیش بینی‌ می‌کنند، تقاضای خارجی‌ها برای املاک و مستغلات در دبی به دلیل هزینه‌های بالای وام مسکن و مسائل مربوط به بالا رفتن هزینه‌های زندگی کاهش داشته باشد.

تورم موجب کاهش تقاضا برای املاک و مستغلات در دبی می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل ایران اکونومیست به نقل از عربی21، تحلیلگران حوزه املاک و مستغلات پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای خارجی‌ها برای املاک و مستغلات در دبی به دلیل هزینه‌های بالای وام مسکن و مسائل مربوط به بالا رفتن هزینه‌های زندگی کاهش داشته باشد.

تحلیلگران تاکید کردند بهبودی که بازار املاک در امارات پس از بحران کرونا شاهد بود، شکننده و ناپایدار است.

نظرسنجی رویترز از تحلیلگران بازار املاک و مستغلات نشان می‌دهد که قیمت املاک در دبی امسال و سال آینده با سرعتی کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، افزایش می‌یابد و افزایش عرضه املاک مسکونی همراه با نرخ بهره بالاتر بر قیمت‌ها در دبی طی ماه‌های آینده فشار خواهد آورد.

بر اساس پیش بینی 10 تحلیلگر املاک که در نظرسنجی رویترز بین ۱۵ اوت تا ۲ سپتامبر شرکت کردند، انتظار می‌رود افزایش قیمت مسکن به ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ و سه درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد که به ترتیب از ۷.۵ درصد و ۴.۵ درصد مربوط به نظرسنجی ماه مه گذشته کم‌تر شده است.

انتظارات آتی از بازار دبی در تضاد شدید با سایر بازارهای املاک و مستغلات در سراسر جهان از جمله در کانادا، استرالیا و نیوزلند است، جایی که انتظار می‌رود قیمت مسکن در سال جاری و سال آینده کاهش یابد.

حیدر طعیمه، مدیر و رئیس تحقیقات املاک و مستغلات Valustraat می‌گوید: تقاضا برای واحدهای مسکونی در دبی امسال به بالاترین حد خود رسیده است، اما این روند ممکن است به دلیل افزایش هزینه زندگی، افزایش بهره وام مسکن و انتظارات از افزایش عرضه تغییر کند.

وی افزود: واحدهای مسکونی کوچکتر، در مناطقی که مازاد عرضه جدید پیش بینی می‌شود، قبلاً شاهد ثبات قیمت بوده و احتمالاً در کوتاه مدت تا میان مدت با رشد منفی مواجه خواهند شد.

بسیاری دیگر از بازارهای عمده املاک و مستغلات در دبی با تورم شدید قیمت مسکن مواجه هستند. وقتی از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی خواسته شد تا سطح قیمت خانه در دبی را در مقیاس یک تا ده، از بسیار ارزان تا بسیار بالا توصیف کنند، میانگین پاسخ شش بود.

آنوج پوری، رئیس مشاوران املاک اناروک در دبی می‌گوید: با توجه به اینکه دبی بازار خریداران باقی می‌ماند، سازندگان تمایلی به افزایش قابل توجه قیمت‌ها ندارند. بنابراین ممکن است هزینه‌ها برای چند سال قابل قبول باقی بماند.
وی افزود: در واقع، عرضه بیش از حد در بسیاری از مناطق، بازار را به سمت قیمت‌های بالاتر سوق نداده است. قیمت‌های پایین رایج، بازار دبی را هم برای سرمایه‌گذاران خارجی و هم برای سرمایه‌گذاران داخلی جذاب کرده است.

اما شرکت‌های Asteco Property Management، Deloitte، Property Monitor، Morgans International Realty و Valustrat گفته‌اند که میانگین قیمت مسکن باید بین ۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد تا مسکن مقرون‌به‌صرفه باشد.

به گزارش رویترز، نرخ بهره بالاتر، تورم بیشتر و افزایش هزینه ساخت و ساز، احتمالاً تقاضا برای مسکن ارزان قیمت را در دبی کاهش می‌دهد. تورم در تمام بخش‌های اقتصاد این امیر نشین در حال افزایش است و انتظار می‌رود بازار مسکن و اجاره را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

بانک مرکزی امارات از ماه مارس به موازات فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) نرخ بهره پایه را در مجموع ۲۲۵ واحد افزایش داده است زیرا واحد پول امارات متحده عربی با دلار مرتبط است.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس