فارس یکی از 5 استانِ پرتصادف کشور است


فارس یکی از 5 استانِ پرتصادف کشور است

رئیس پلیس راه فراجا گفت: شناسایی و رفع نقاط پرتصادف از موضوعاتی است که مورد بررسی قرار دادیم و براساس آمار اعلامی در استان فارس ۱۲۱ نقطه پرتصادف وجود دارد که از این میزان تنها ۷ نقطه رفع شده است.

سردار حسن مؤمنی امروز طی سفر به استان فارس در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه پس از هشت سال اولین جلسه شورای تصادفات با حضور ریاست جمهوری برگزار شد و ایشان نسبت به حوزه تصادفات دغدغه بسیاری داشتند، اظهار داشت: در تصادفات کشوری سالانه 17 هزار کشته داریم.

وی بیان کرد: در حوزه تصادفات تعداد 33 دستگاه اجرایی نقش دارند که 8 دستگاه نقش مستقیم دارند و همه باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند، چرا که با اقدام یک دستگاه نمی‌توان توفیقی در کاهش تصادفات داشت.

سردار مؤمنی در این نشست با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما در حوزه تصادفات استان فارس است، گفت: با توجه به اینکه مصوب شده بود اعضای کمیسیون یک کمیته مرکزی در شهرها ایجاد کنند، فارس اولین استانی بود که کمیسیون ایمنی آن تشکیل شد استان‌هایی همچون فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کرمان استان‌هایی هستند که دارای بیشترین تعداد تصادفات و جان‌باختگان کشور هستند و در فارس اگر می‌گوییم که عدد مطلق آن بالا است، باید شرایط راه‌های آن را در نظر گرفت.

رئیس پلیس راه فراجا افزود: فارس جزء اصلی‌ترین استان‌های کشور است و واقعیت این است که ما امکانات محدود با نیاز‌های نامحدود داریم لذا باید تمرکز خود را بر تحلیل تصادفات بگذاریم.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه پلیس راه با تعداد 203 هزار کیلومتر راه کشوری که داریم اگر کل نیروهای فراجا و انتظامی را بگیریم بازهم نمی‌توانیم پوشش لازم را انجام بدهیم، گفت: در این حوزه باید به سمت فناوری‌های نوین برویم چرا که بین فناوری‌های نوین و سنتی انتخابی وجود نخواهد داشت و این یک اجبار است و باتوجه به اینکه پلیس در حوزه هوشمندسازی قدم‌های خوبی برداشته است و با ابلاغی که به استان‌ها داشته‌ایم در خواست داریم تا تمرکز بر روی پاسگاه‌های هدف باشد.

رئیس پلیس راه راهور فراجا در این نشست به بیشترین ساعت‌های وقوع تصادف اشاره کرد و گفت: این ساعات‌ها 12 تا 16 و 16 تا 20 شب است و نیاز است گشت‌ها در این ساعات فعال باشند و به این نسبت نیز سایر دستگاه‌های دیگر همچون اورژانس و هلال احمر هماهنگی باشد.

سردار مؤمنی تأکید کرد: باید موضوع آمایش سرزمین برای استقرار نیروهای اورژانس و هلال احمر در نزدیک‌ترین محل‌های حادثه خیز مطرح باشد و این آمایش شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در تصادفات 51 درصد فوتی‌ها در صحنه و مابقی در حین انتقال به بیمارستان هستند، گفت: اگر موضوع انتقال و رسیدگی به بیمارستان زودتر انجام شود قطعا با کاهش فوتی‌ها مواجه خواهیم بود.

سردار مؤمنی همچنین یادآور شد: بالغ بر 7 درصد تولید ناخالص ملی ما صرف تصادفات می‌شود که هزینه بسیار بالایی برای ما دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 تا سال 1400 کلانشهر شیراز بیشترین میزان مصدومیت و فوتی ناشی از تصادفات را داشته است، گفت: از این میزان مصدومیت‌ها 15 درصد قطع نخاع و معلول می‌شوند.

سردار مؤمنی ادامه داد: متأسفانه 73 درصد جانباختگان ناشی از تصادفات در حوزه راه و 25 درصد در راه روستایی و این معضل بزرگی است که کشور با آن مواجه است.

این مسئول با بیان اینکه 60 درصد کشته‌های ناشی از تصادفات در 30 کیلومتری شهرها است، گفت: استانداران باید تمرکز خود را بر این حوزه بگذارند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: بالغ بر 8 درصد جانباختگان در راه‌های روستایی هستند و باتوجه به اینکه 27 درصد جمعیت کشور روستانشین هستند اما 39 درصد کشته‌شدگان افرادی هستند که در روستاها زندگی می‌کنند لذا نیاز است از ظرفیت بخشداران و دهیاری‌ها جهت فرهنگ‌سازی این موضوع در روستاها استفاده شود و آموزش روستانشین جدی گرفته شود.

سردار مؤمنی ادامه داد: در استان فارس سال گذشته افزایش 4 درصدی تصادفات را داشتیم و این میزان در پنج ماهه امسال نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است و علت آن افزایش ترددهای ناشی از سفرها بوده است.

رئیس پلیس راه راهور فراجا همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در شهریور ماه هر ساله شاهد بیشترین تعداد کشته شدگان و تصادفات هستیم امسال شرایط با سال‌های دیگر بسیار متفاوت است که از یکسو ترددهای ویژه ایام اربعین و از سوی دیگر سفرهای نیمه دوم تابستان را شاهد هستیم. لذا درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی روزهای پایانی شهریور ماه با یکدیگر مشارکت داشته و پای کار باشند تا شاهد کاهش تصادفات این حوزه باشیم.

سردار مؤمنی خاطرنشان کرد: سرعت میانگین کشوری 88 کیلومتر است و این میزان در فارس 90 کیلومتر است و این سرعت بسیار بالا است و زیرساخت‌های ایجاد دوربین‌ها به نسبت جاده‌هایی که استان دارد بسیار کم است. این در حالی است که فارس استان ویژه ای برای ما است و مسئولان این استان باید از ظرفیت‌های کمیسیون ایمنی در پایتخت در جهت تأمین اعتبارات این حوزه استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل