بافت فرسوده کشور محل سکونت 10 میلیوت ایرانی


بافت فرسوده کشور محل سکونت 10 میلیوت ایرانی

محمد آئینی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که ۱۰ میلیون نفر در این بناها زندگی می‌کنند.

بافت فرسوده کشور محل سکونت 10 میلیوت ایرانی
محمد آئینی در نخستین رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن که صبح امروز در محل مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد در تشریح این مسئله که ۶۶ هزار هکتار مساحت بافت‌های نابسامان شهری در ستاد ملی بازآفرینی مصوب شده است، اظهار داشت: ۳۳ درصد از مساحت شهر‌های کشور ذیل بافت فرسوده بوده و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در ایران داریم که ۱۰ میلیون نفر در این بنا‌ها زندگی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ساخت و ساز در ۲.۷ میلیون واحد ناپایدار گفت: در این بافت ناپایدار امکان ساخت ۷.۵ میلیون واحد جدید وجود دارد بدون آنکه نیازی به الحاق اراضی جدید به شهر‌ها باشد.

وی ادامه داد: از دیگر شرایط نوسازی بافت‌های فرسوده امکان کوچک‌سازی در این بافت‌ها است، اما در بافت‌هایی که قرار است جدیداً به شهر الحاق شود، باید واحد‌ها بزرگ متراژ بوده و تا ۱۰۰ متر احداث شود.

آئینی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این بخش گفت: در حال حاضر، ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار تخریب و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد جدید ساخته شده است و از سوی دیگر ۳۰ هزار مالک واحد‌های ناپایدار و فرسوده را تاکنون به بانک عامل بخش مسکن برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم.

آیینی با بیان اینکه باید سالیانه ۲۰۰ واحد نوسازی شود، اما در حال حاضر ۶۵ هزار واحد فرسوده در دست نوسازی است، ادامه داد: باید از مشوق‌هایی که می‌توان به سازنده برای نوسازی این بافت‌ها ارائه داد، امکان تأمین سیمان و فولاد به صورت اقساط است.

به گفته این مقام مسئول سهم شرکت‌های دانش بنیان از نوسازی بافت‌های فرسوده تقریباً صفر است، از دانش‌بنیان‌ها می‌خواهیم به کمک بافت فرسوده بیایند، اگر فناوری‌های نوین بتوانند دوره ساخت بافت‌های فرسوده را از دو سال به ۶ ماه کاهش دهند، مردم متقاعد می‌شوند که ظرف ۶ ماه جابه‌جا شده و واحد‌های فرسوده نوسازی شود. همچنین صنعتی‌سازی کمک می‌کند تا هزینه‌های تمام شده نوسازی بافت فرسوده کاهش یابد.

در ادامه این برنامه، محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن ضمن اشاره به انعقاد قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و شهرداری برای اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌ای ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکن گفت: فروش متری مسکن از طریق ابزار‌های مختلف مالی را در دستور کار داریم و از این طریق سازوکار سپرده گذاری در بانک‌ها را اصلاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به جزییات ساخت واحد‌های اجاره مسکن تاکید کرد: ٢٠٠ هزار واحد در جنوب تهران ساخته می‌شود و بانک مسکن مسئولیت تامین مالی این پروژه را برعهده دارد.

وی ادامه داد: قرار است که سقف رهن این واحد‌ها برای واجدان شرایط ٢٠٠ میلیون تومان باشند و فعلا درباره موضوعاتی مبنی بر شناسایی متقاضیان واجد شرایط یا متراژ این واحد‌ها تصمیم نهایی گرفته نشده است.

شایان ضمن تشریح نرخ تسهیلات بانکی گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، نرخ تسهیلات ١٨ درصد است و اگر قرار باشد این نرخ پایین بیاید مابه التفاوت آن باید از صندوق ملی مسکن تامین شود.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: سقف دوره مشارکت تسهیلات ساخت مسکن ٣۶ ماه است و از آنجایی که هزینه پول پایین است سازندگان تمایلی ندارند که مدت زمان مشارکت کمتر شود.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: در حالی که می‌توان با صنعتی سازی این زمان را به ۶ ماه کاهش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید