از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود


از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون جدید که سران سه قوه برای تشدید با برخورد تخلفات پزشکی تعریف کرده‌اند، فرد متخلف در مرحله اول ۱۰ برابر میزان تخلف و در مرحله دوم ۵۰ برابر میزان تخلف جریمه خواهد شد.

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: ضرب‌المثل "هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک" حکایت امروز دریافت‌های زیرمیزی پزشکانی است که اگرچه بین تعداد معدودی از پزشکان رواج یافته اما تاثیرگذاری آن به گستره اعتبار تمام جامعه پزشکی است، پدیده شومی که حیثیت جامعه پزشکی را هدف قرار داده است، هرچند در بازه‌ای با افزایش تعرفه‌های پزشکی بارها اعلام کرد که زیرمیزی بگیری حذف شده است اما اخیرا شاهد رواج این پدیده در برخی مراکز درمانی خصوصا بیمارستان‌های دولتی هستیم. از سوی دیگر دخالت پزشکان در امور یکدیگر و دخالت افراد غیرمتخصص در امور پزشکی، عدم رعایت کرامت بیماران در مراکز درمانی، داروفروشی پزشکان و فعالیت پلتفرم‌های مجازی در حوزه پزشکی از جمله مسائلی است که امروز مردم با آن مواجه می‌شوند. برای بررسی وضعیت نظارت‌های وزارت بهداشت بر مطب‌ها و مراکز درمانی و قوانین موجود در این حوزه با کمال حیدری، سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

زیرمیزی، سقط جنین و جراحی‌های زیبایی در صدر تخلفات پزشکان

فارس: آقای دکتر به عنوان نخستین سوال؛ بیشترین تخلفاتی که از پزشکان به شما گزارش می‌شود در چه حوزه‌ای است؟

متاسفانه طی سال‌های اخیر نظارت درستی بر وضعیت بیمارستان‌ها صورت نمی‌گرفته است از همین رو تعداد تخلفات بیمارستانی مختلف است، متاسفانه دریافت زیرمیزی یکی از بیشترین گزارشات مردمی است و در صدر شکایات مردم قرار دارد. نخستین معضل ما این موضوع است، پس از آن سقط جنین‌های غیرقانونی است که البته حدود سی درصد این موارد در مراکز بیمارستانی دولتی انجام می‌شود و مابقی آنها در مراکز خصوصی صورت می‌گیرد. با توجه به اجرای قانون جوانی جمعیت برخورد با این تخلفات جزو اولویت‌های وزارت بهداشت قرار دارد و پس از آن مسائل مربوط به زیبایی در رده بعدی تخلفات و گزارش‌های مردم قرار دارد. نظارت بر این کار هم رها شده بود و باید نظارت بر این موضوع ساماندهی شود. تبلیغات غیراستاندارد و غیر واقعی نیز یکی از مشکلات بزرگ این حوزه است که تلاش خواهیم کرد جلوی این کار را هم بگیریم.

تعرفه‌های ناعادلانه عامل دریافت زیرمیزی

فارس: با توجه به افزایش افزایش تعرفه‌های پزشکان انتظار می‌رفت آمار دریافت زیرمیزی توسط پزشکان کاهش یابد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است؛ در این خصوص توضیح دهید؟

این موضوع باید برای مردم تبیین شود، ممکن است ارزش یک خدمت افزایش پیدا کرده باشد و به طور مثال ارزش یک خدمت از ۷۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته باشد این موضوع در ظاهر نشان دهنده افزایش ۸۰ درصدی تعرفه است اما همه این افزایش قیمت به جیب پزشک نمی‌رود و دستمزد پزشک افزایش پیدا نمی‌کند. این گونه تخلفات در همه اصناف مشاهده می‌شود اما وقتی می‌بینیم که یک نوع تخلف در یک صنف افزایش پیدا می‌کند نشان دهنده ضعف قوانین در آن صنف است از همین رو باید علت را ریشه‌یابی کرد که یکی از دلایل وقوع این تخلفات نیز پایین بودن تعرفه خدمات است. با افزایش قیمت دلار قیمت تجهیزات چندین برابر افزایش پیدا می‌کند و همینطور هزینه‌های نگهداری و سایر هزینه‌های کلینیک نیز افزایش پیدا می‌کند از همین رو می‌توان گفت وضعیت ناصحیح تعرفه‌ها می‌تواند ارتباط مستقیمی با دریافت زیرمیزی توسط پزشکان داشته باشد.

از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

حتی در برخی رشته‌های پزشکی میزان تعرفه‌ها بسیار اندک و غیرعادلانه تعیین شده است. از سویی تعرفه بین رشته‌ای هم در برخی رشته‌ها عادلانه نیست. به طور مثال تعرفه خدمات چشم پزشکی مناسب است از همین رو میزان تخلفات در این رشته هم کمتر است اما در رشته جراحی عمومی وضعیت مناسب نیست. برخی رشته‌ها مانند بیهوشی، طب اورژانس و متخصصان زنان از جمله رشته‌هایی هستند که باید همیشه گوش به زنگ باشند لذا باید تعرفه این رشته‌ها متناسب با کار انجام شده توسط آنها باشد البته ما معتقدیم همه کادر درمان باید به قانون عمل کنند و موضوع تعرفه‌ها نیز از سوی سازمان نظام پزشکی پیگیری شود. اینکه هر پزشکی برای خود تعرفه مشخصی تعیین کند مصداق بی قانونی بوده و پذیرفتنی نیست.

جریمه ۵۰ برابری متخلفان

فارس: برخورد با زیرمیزی بگیران تشدید می‌شود؟

هرکسی به هر علتی مجبور به پرداخت زیرمیزی شد و به اضطرار افتاد تخلف را گزارش کند، اگر شخصی هزینه درمان را نداشت با معاونت درمان دانشگاه موضوع را مطرح کند همکاران ما بیمار را راهنمایی می‌کنند. اگر فردی پس از درمان یا قبل از درمان نیز مجبور به پرداخت زیرمیزی شد می‌تواند این موضوع را گزارش کند تا ما آن را پیگیری کنیم. طبق قانون جدید که سران سه قوه برای تشدید با برخورد متخلفان تعریف کرده‌اند، فرد متخلف در مرحله اول ۱۰ برابر میزان تخلف و در مرحله دوم ۵۰ برابر میزان تخلف جریمه خواهد شد. پرونده فرد متخلف به سازمان تعزیرات ارسال خواهد شد و برای فرد پرونده تشکیل می‌شود. در صورت تکرار تخلف مطب تعطیل خواهد شد.

در بیمارستان‌ها نیز مسوول فنی، رئیس بیمارستان یا معاون وی مسوول رسیدگی به تخلفات است و در صورت بروز تخلف با آنها برخورد می‌شود و اگر تخلف سه بار تکرار شود درجه اعتبار بخشی کاهش خواهد یافت و در صورت تکرار تعطیلی موقت یا دائم مرکز درمانی را در نظر خواهیم گرفت. همچنین برای پزشک متخلف نیز تنبیهاتی مانند جریمه و حتی منع طبابت نیز در نظر گرفته‌ایم.

از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

فارس: تخلفات زیادی هم از بیمارستان‌های خصوصی به ما گزارش می‌شود، نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی بر عهده کدام نهاد است؟

نظارت بر درمان در همه موسسات بر عهده ما است، اعم از مطب‌ها، کلینیک‌های کوچک و بزرگ، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را وزارت بهداشت نظارت خواهد کرد.

جزئیات تشکیل قرارگاه نظارت بر سلامت/ تشدید برخورد با متخلفان

فارس: برای بهبود وضعیت و رسیدگی سریع‌تر به تخلفات پزشکان برنامه‌ای دارید؟

علل ایجاد تخلفات باید از بین بروند و با افراد متخلف هم برخورد خواهد شد. برای رسیدگی سریع به این موضوعات و تخلفات قرارگاهی به نام قرارگاه نظارت بر سلامت تشکیل شده است. از ابتدای حضور ما در وزارت بهداشت به دنبال این بودیم که سازوکار مناسبی برای رسیدگی سریع به تخلفات ایجاد شود و این قرارگاه هم به همین منظور تشکیل شده است. برخی از قوانین محکم و موثر نیستند به همین دلیل با جلساتی که با مراجع مختلف تشکیل شد قرار شد تا این قرارگاه تشکیل شود. در این قرارگاه همه تخلفات قابل توجه و بزرگ رسیدگی خواهند شد و ریاست این قرارگاه بر عهده معاون درمان وزارت بهداشت است. اعضای این قرارگاه را رئیس و نمایندگان سازمان نظام پزشکی، روسای دادسرای انتظامی نظام پزشکی، رئیس دادسرای جرام پزشکی، مدیرکل نظارت بر حرف پزشکی از سازمان تعزیرات، نماینده پزشکی قانونی و رئیس حراست وزارت بهداشت و معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل می‌دهند و با حضور نماینده دادستان تخلفات بررسی می‌شود.

تاکنون به بیش از ۵۰ مورد از تخلفات بزرگ پزشکان و مراکز درمانی رسیدگی شده است و حکم‌های محکمی برای آنها درنظر گرفته شده است. افرادی که علیه آنها حکمی اعلام شده است می‌توانند به آن اعتراض کنند و نتایج این برخوردها نیز اعلام می‌شود در برخی موارد جریمه‌های دو الی سه میلیاردی و پلمب مرکز درمانی برای افراد متخلف در نظر گرفته شد و ابلاغ شده است. ابلاغیه‌ای هم برای استان‌ها زده شده است تا این قرارگاه را تشکیل دهند و با متخلفان برخورد شود.

از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

فارس: یکی از معضلات امروزه رشته‌های پزشکی دخالت پزشکان در امور یکدیگر و دخالت افراد غیرمتخصص در امور پزشکی است؛ برای جمع کردن بساط افراد متخلف چه برنامه‌ای دارید؟

این هم یکی از عناوین تخلفاتی است که این روزها شاهد بروز آن هستیم، افراد غیرپزشک مستقیما به دادسرای جرایم پزشکی معرفی می‌شوند و احکام لازم برای آنها درنظر گرفته می‌شود. برای رشته‌های پزشکی نیز نظارت بیشتری در نظر خواهیم گرفت اما برای موثر شدن این نظارت‌ها درحال تدوین لایحه جدیدی هستیم که بتوانیم به صورت محکم جلوی این افراد را بگیریم به دلیل اینکه برخی قوانین این حوزه بازدارنده نیست و باید احکام شدیدتری برای افراد متخلف در نظر گرفته شود.

دخالت ماماها در امور زیبایی تخلف است

فارس: گزارش‌هایی هم از دخالت ماماها در امور زیبایی می‌شنویم، کارشناسان مامایی که در برخی مراکز خصوصی اقدام به اعمال زیبایی می‌کنند. این کار تخلف است؟ در این خصوص توضیح دهید؟

برخی تخلفات مانند پیکرتراشی و جراحی‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود که می‌تواند ضربه سنگینی به سلامت افراد جامعه وارد کند، حیطه زیبایی وسیع است و متاسفانه می‌بینیم وضعیت این کارها نیازمند ساماندهی است. حتی پزشکی هم که به کارهای زیبایی وارد می‌شود باید از تخصص لازم برخوردار باشد و صرف پزشک بودن ملاک دخالت در امور زیبایی نیست. افرادی باید وارد این کار شوند که مجوز لارم را داشته باشند و صلاحیت انجام این کار را نیز داشته باشند.

از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

دوره‌های آموزش پزشکی جهاد دانشگاهی غیرقانونی است

فارس: یکی از معضلات این حوزه، موضوع شرکت‌های تجهیزات پزشکی و کلاس‌های جهاد دانشگاهی است. این مراکز با برگزاری دوره‌های مختلف اقدام به آموزش کارهای زیبایی به پزشکان عمومی می‌کنند؛ برای ساماندهی این وضعیت برنامه‌ای دارید؟

عناوین تخلفات زیادی در این حوزه وجود دارد که برنامه‌ریزی برای حل و فصل آنها نیازمند زمان است، متاسفانه اقدام جهاد دانشگاهی برای برگزاری این دوره‌ها خلاف قانون است. اصولا هرکار درمانی و هر آموزشی که ارائه می‌شود باید یا در حیطه وزارت بهداشت باشد یا باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند. جهاد دانشگاهی به این موضوع ورورد کرده است و ما بارها اعلام کردیم که این کار تخلف است که امیدواریم با مذاکرات این مسائل حل شود. فعالیت سایر مراکز مانند آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای که به بهانه ایجاد اشتغال در حال فعالیت هستند نیز مجاز نیست به دلیل اینکه ممکن است سلامت مردم به خطر بیفتد.

مشکل مردم امروز مشکل زیبایی نیست؛ بلکه خدمات زیبایی به مردم القا می‌شود، امروز آمار شکایت از پزشکان زیبایی در پزشکی قانونی زیاد است و مواردی از فوت افراد نیز مشاهده می‌شود. این موضوع جای تامل دارد و ما نیز تلاش خواهیم کرد برای ساماندهی این موضوع ورود کنیم. پزشک برای تزریق ژل پزشک نشده است بلکه باید پزشکان به طبابت روی بیاورند.

فروش دارو در مطب‌ها تخلف است

فارس: داروفروشی در مطب جرم است؟ متاسفانه امروز می‌بینیم که برخی پزشکان در مطب یا کلینیک خود اقدام به فروش دارو یا تجهیزات پزشکی می‌کنند.

فروش دارو، تجهیزات و به نوعی سایر اقلام مثل مکمل‌ها توسط فرد ارائه دهنده خدمت به بیمار ممنوع است و فروش دارو جایی غیر از داروخانه ممنوع است.

از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

فارس: مردم تخلفات را چگونه می‌توانند گزارش کنند؟

مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تخلفات را گزارش کنند، البته در قرارگاه سلامت مصوب شده که همه مراکز بیمارستانی تابلویی نصب کنند که بیمار هیچ مبلغی را خارج از سیکل حسابداری بیمارستان پرداخت نکند و اگر فردی مجبور به پرداخت هزینه شد می‌تواند مستندات خود را به معاونت درمان دانشگاه ارائه دهند. همچنین در مرحله اول افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری تخلفات را به شماره تلفن ۱۹۰ گزارش کنند.

ساماندهی رعایت عفاف و حجاب در بیمارستان‌ها

فارس: با توجه به اجرای قانون عفاف و حجاب برنامه‌ای برای ساماندهی رعایت حجاب در بیمارستان‌ها خصوصا بیمارستان‌های خصوصی دارید؟

موضوع عفاف و حجاب طی سال‌های گذشته متاسفانه در کشور ما رها شده است و صرفا مربوط به حوزه بهداشت و درمان نیست، باید در کشور به دنبال اجرای قانون باشیم. متولی تولید محصولات و لباس‌های مناسب وزارت بهداشت نیست و باید این موضوع را به صورت کلی ببینیم و زیرساخت‌های آن نیز مهیا باشد. در حیطه وزارت بهداشت ما نیز برای اجرای قانون تلاش خواهیم کرد.

اعتباربخشی مراکز حدود ۵۰۰ سنجه دارد و بر اساس آن بیمارستان‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و به درجه عالی، یک برتر و ... تقسیم می‌شوند. امتیاز رعایت سنجه‌های قانون انطباق و مسائل شرعی در امتیازدهی به مراکز دو برابر شده است. اگر مدیری مدیریت مجموعه درمانی را به دست گرفت باید از قانون انطباق آگاهی داشته باشد و اگر مرکزی خدمات خوبی ارائه دهد و قانون انطباق را رعایت نکند نمی‌تواند درجه برتر دریافت کند. رعایت قانون عفاف و حجاب برای ما جزو اولویت‌های اصلی است.

در استان‌ها هم مقرر شد بهترین مرکز در رعایت قانون انطباق معرفی شوند تا سایر مراکز آموزش‌های لازم را از این مراکز یاد بگیرند. رعایت قانون و شرع بیمارستان خصوصی و دولتی نمی‌شناسد و ما در جلساتی که با روسای بیمارستان‌ها داشتیم بر این موضوع تاکید کردیم و اعلام کرده‌ایم که باید قانون و شرع را رعایت کنند.

از جریمه 50برابری تا تعطیلی مطب؛ وقتی زیرمیزی برای پزشکان گران تمام می‌شود

فارس: یکی از موضوعاتی که اخیرا مورد بحث قرار گرفته است، موضوع رعایت کرامت بیماران خصوصا مادران باردار در مراکز درمانی است، برای افزایش رضایتمندی بیماران چه برنامه‌ای دارید؟

هرکسی که وارد یک مجموعه درمانی می‌شود فرد دردمندی است که نیازمند درمان و احترام است و از حقوق شهروندی برخوردار است و بیمارستان موظف است منشور حقوق بیمار را رعایت کنند. اگر مردم گزارش‌هایی از تخلفات یا بدرفتاری داشتند به تلفن ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند و به این موضوعات رسیدگی می‌شود.

همه فعالیت‌های اسنپ در حوزه دارو و پزشکی غیرقانونی است

فارس: فعالیت اسنپ دکتر قانونی است؟

خیر. فعالیت اسنپ دکتر قانونی نیست، با همکاری که با نظام پزشکی داریم برای فعالیت این نرم افزارها باید سازوکار مشخصی ایجاد شود، مکان فعالیت و شخصیت حقوقی فرد باید ثبت و مشخص باشد تا فردی که از این پلتفرم‌ها خدمت می‌گیرد بداند که از چه کسی خدمت گرفته است. اثبات مدرک تحصیلی و محل فعالیت پزشک باید برای وزارت بهداشت محرز باشد تا در صورت بروز هرگونه تخلفی سازوکار رسیدگی به آن مشخص باشد و بیمار مطمئن باشد که از یک پزشک خدمات دریافت کرده است!

همچنین تا به امروز هیچ مجوزی برای فروش اینترنتی و الکترونیکی دارو نیز صادر نشده است و فروش دارو توسط پلتفرم اسنپ تخلف است و متاسفانه بارها گزارش‌هایی از گران‌فروشی دارو توسط این پلترم نیز به ما رسیده است که امیدواریم سازمان غذا و دارو با همکاری سایر دستگاه‌ها تکلیف فعالیت این پلتفرم‌ها را مشخص کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...