شیپور حمله به فاز عرضه فولادی‌ها


دنیای‌اقتصاد - شکیبا خیرخواهان : پس از یک دوره چندماهه، عرضه فولاد در بورس‌کالا افزایش یافته است. همچنین تقاضا نسبت به هفته‌های گذشته روند صعودی دارد. برخی از فعالان معتقدند با کاهش محدودیت و برگشت مصرف برق صنایع به روند قبل، تولید نوردکاران افزایش یافته است. قیمت پایه در عرضه‌‌‌های روز گذشته اما نوسان خاصی نداشت و تنها با ۱۰۰تومان افزایش به محدوده ۱۲‌هزار و ۳۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم شمش فولاد رسید. افزایش تقاضا برای فولاد صادراتی نیز موجب شد تا بهای صادراتی آن با افزایش قیمت رو‌‌‌به‌‌‌رو شود. همچنین کاهش قیمت پایه در داخل باعث هم‌‌‌نوایی بهای داخلی و صادراتی شمش فولاد پس از دوره یک‌ماهه اختلاف فاحش قیمتی شد. در شرق‌‌‌ آسیا اما تولید فولاد کاهش یافته است. کارخانه‌های فولادی چین که از تاثیرگذارترین بازیگران صنعت فولاد در دنیا هستند، به‌‌‌دلیل واهمه از رکود، بحران املاک در این کشور و سهمیه‌‌‌بندی برق صنایع، عرضه و تقاضای فولاد را کاهش داده‌‌‌اند.

شیپور حمله به فاز عرضه فولادی‌ها

با اتمام فصل تابستان و افزایش دوباره سهمیه برق صنایع، عرضه کارخانه‌های فولاد نیز افزایش محسوسی یافته است. روز گذشته، رینگ داخلی بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از 193‌هزار تن شمش فولاد بود که نسبت به هفته گذشته کاهش حدود 24هزار تنی داشت؛ اما نسبت به اوایل فصل با رشد چشمگیری مواجه شد. در دوسال گذشته، با شروع فصل تابستان به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مصرف برق صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد با جیره‌بندی همراه بود. این مساله نیز تاثیر شگرفی بر تولید کارخانه‌های فولاد و به تیع آن میلگرد داشته و نوردکاران در این فصل مجبور به کاهش تولید شده‌اند. علاوه بر عرضه، تقاضا نیز افزایش محسوسی داشت. روز دوشنبه نوردکاران تقاضایی معادل 341هزار تن را به ثبت رساندند که در مقایسه با هفته گذشته حدود 25‌درصد افزایش داشت و در نهایت 139‌هزار تن شمش فولاد که بیش از 72‌درصد عرضه‌ها را شامل می‌‌‌شد، معامله شد. با اتمام فصل تابستان تقاضا برای فولاد نیز به طور سنتی کاهش خواهد یافت؛ اما امسال نوردکاران روندی متفاوت از هر سال را در پیش گرفتند. بخشی از افزایش تقاضا به ‌‌‌این دلیل است که رقابت قیمتی در معاملات دوهفته گذشته عمدتا وجود نداشته یا بسیار ناچیز بوده است. نبود رقابت قیمتی و خرید در قیمت پایه نیز انگیزه‌‌‌ای برای بسیاری از نوردکاران به وجود آورده است تا خرید شمش خود را افزایش دهند. البته برخی فعالان بازار معتقدند، بسیاری از تجار نیز در حال حاضر دست به معامله نزده و منتظر تصمیم بورس‌کالا برای اصلاح قیمت مواد اولیه همچون سنگ‌‌‌آهن و گندله هستند.

هم‌نوایی نرخ‌های داخلی و صادراتی

برخلاف هفته‌‌‌های گذشته، نرخ دلاری قیمت معامله شمش فولاد در رینگ داخلی بورس‌کالا با میانگین نرخ شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس هم‌جهت شده و اختلاف قیمت آنها تنها به 6 دلار رسیده که نسبت به ماه گذشته کاهش چشمگیری داشته است. از اواخر مرداد تاکنون نرخ صادراتی با شیبی ملایم با افزایش قیمت 5درصدی مواجه شد و هفته جاری به 460دلار به ازای هر تن رسید. همچنین بهای داخلی وارد کانال نزولی و در نهایت موجب نزدیکی قیمت این دو نرخ پس از دوره 6ماهه شد. برخی تحلیلگران، دلیل صعود قیمت صادراتی را افزایش تقاضای جهانی برای فولاد داخلی می‌‌‌دانند. همچنین به عقیده بسیاری از فعالان، رشد قیمت داخلی در ‌‌‌ماه اخیر توجیه منطقی نداشت و عدم‌تمایل خریداران برای خرید فولاد در آن سطح قیمتی موجب شد تا بهای شمش فولاد وارد مسیر کاهشی شود.

چین در پشت‌پرده بحران فولاد

میزان موجودی فلزات پایه از جمله فولاد در انبارهای بورسی دنیا در کف قرار دارد. با وجود این، واهمه از بروز رکود اقتصادی و تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش دوباره نرخ بهره به‌منظور مهار تورم، بهای جهانی فولاد را در مسیر کاهشی قرار داده است. همچنین پافشاری مقامات چین، یعنی بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا برای تداوم قرنطینه‌‌‌ها و محدودیت مصرف برق صنایع موجب کاهش تولید فولاد در شرق آسیا شده است. برخلاف باور عموم که انتظار بهبود از بازار فولاد چین را داشتند، کاهش تقاضا به‌‌‌دلیل رخداد بحران مسکن در این کشور و همچنین کمبود عرضه، مانع رشد این صنعت شده است. در واقع در سال‌های گذشته، توسعه زیرساخت‌‌‌ها در چین موجب رونق صنعت فولاد شده است. این کارخانه‌ها زمانی در خط مقدم توسعه این کشور قرار داشتند و به طور منظم بیش‌‌‌ از یک‌میلیارد تن فولاد را در سال تولید می‌‌‌کردند که حدود نیمی از تولید جهانی را تشکیل می‌‌‌داد.

حال با وجود کاهش ساخت‌‌‌ساز و تولید در این کشور، صنعت فولاد در حد انتظار ظاهر نشده است و برخی بروز رکود در این صنعت را پیش‌بینی می‌کنند. این بدبینی در بسیاری از گزارش‌‌‌های آماری منتشرشده از این کشور هم انعکاس پیدا کرده است. بازار سنگ‌‌‌آهن نیز در این ناحیه دوباره وارد روند نزولی شده است که این مساله به کاهش تقاضای فولاد در این ناحیه منجر شد. اگر کاهش قیمت سنگ‌آهن در بلندمدت ادامه داشته باشد، مطمئنا بر قیمت فولاد اثر می‌گذارد و موجب کاهش آن می‌شود. قطع‌شدن برق صنایع نیز بر مشکلات افزوده است. از اوایل تابستان مناطق مرکزی در این کشور با خشکسالی دست‌‌‌و‌‌‌پنجه نرم می‌کنند؛ مساله‌ای که موجب افزایش استفاده از دستگاه‌‌‌های تهویه کارخانه‌ها و تشدید فشار به شبکه برق شده است. مقامات محلی در چین نیز برای جلوگیری از مصرف بی‌‌‌رویه انرژی، مصرف برق صنایع را جیره‌بندی کردند. این امیر اخیرا موجب تعطیلی موقت کارخانه‌‌‌های مختلف فولاد چینی شده است. طبق آخرین گزارش‌ها حدود 20کارخانه فولاد در مناطق جنوب غربی چین فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده‌‌‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر