5 روش برای تقویت سلامت روان کودکان


5 روش برای تقویت سلامت روان کودکان

سال های اولیه زندگی هر فرد مناسب‌ترین زمان برای پایه گذاری سلامت روان آن فرد در آینده است.

کارشناسان تأکید می‌کنند که سال‌های اولیه زمان مناسبی برای پایه‌گذاری سلامت روان کودکان است زیرا هر اشتباهی در شکل‌دهی به احساسات کودکان می‌تواند آن‌ها را در برابر فراز و نشیب‌های زندگی آسیب‌پذیر کند.

برای تربیت کودکی تاب‌آور و باهوش عاطفی، باید عادات خاصی را از سنین پایین در آن‌ها تلقین کرد تا سلامت روانی آن‌ها به اندازه بزرگسالان تحت فشار نباشد و خطر ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و... سایر مشکلات کاهش یابد.

یافته‌های محققان دانشگاه کمبریج نشان داده است که «بازی با همسالان» و توانایی خوب بازی کردن با دیگران، تأثیر محافظتی بر سلامت روان دارد.

گزارش پیش رو برخی عادات سالم را پیشنهاد می‌کند که می‌توان به کودکان خردسال آموزش داد تا بتوانند بهتر با چالش‌های متعدد زندگی خود کنار بیایند.

شناسایی احساسات و ابراز آن به شکل مناسب

کودک همیشه نمی‌تواند احساسات خود را بیان کند، به خصوص زمانی که عصبانی و ناامید است. روانشناسان پیشنهاد می‌کنند که با دادن فضا برای آرام شدن و آموزش تکنیک‌های خوب مقابله‌ای مانند تنفس عمیق، درگیر شدن به سرگرمی‌ها و انجام فعالیت‌های بدنی، راه‌های سالم برای مقابله با احساسات را به آن‌ها آموزش دهیم.

پس از فروکش کردن کج خلقی، باید به آن‌ها یاد داد که نظر والدین خود را درک کنند. آن‌ها اگر یادنگیرند که به شکل مناسب رفتار خود را بروز دهند، در آینده دچار درگیری‌های عاطفی و عقلی خواهند شد.

دنباله روی از یک برنامه روتین

متخصصان معتقدند که داشتن یک برنامه منظم و ثابت مانند زمان مشخصی خواب، زمان بیدار شدن و وعده‌های غذایی برای تربیت خوب کودک ضروری است؛ زیرا این برنامه روزانه به کودک کمک می‌کند سبک زندگی سالمی داشته باشد.

به گفته کارشناسان، اگر در هر زمانی به آن‌ها اجازه داده شود هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، فاقد نظم و انضباط خواهند بود و همین امر باعث می‌شود که در مدرسه و جامعه به سختی سازگار شوند.

پرورش شایستگی‌ها و مهارت‌ها در کودک

کودکان علاوه بر دستیابی به موفقیت تحصیلی و پرورش استعداد‌های فردی، همچنین باید یاد بگیرند که چگونه با دوستان و خانواده از طریق توسعه توانایی‌های فکری و ایجاد مهارت‌های اجتماعی خود ارتباط برقرار کنند. این یادگیری به طور موثر آن‌ها را قادر می‌سازد تا استرس‌های روزمره خود را کاهش دهند.

فراهم کردن شرایط استقلال برای کودک

بچه‌ها وقتی می‌توانند کار‌ها را خودشان انجام دهند، احساس خوبی نسبت به خودشان خواهند داشت؛ بنابراین اگر به بچه‌هایتان اجازه دهید مسئولیت تمیز کردن اتاق‌هایشان را بر عهده بگیرند، این کار‌های کوچک روزانه می‌تواند باعث تقویت اعتماد به نفس در آن‌ها شود.

تشویق به خلاقیت

وظیفه والدین، معلمان و مراقبان این است که مهارت‌های خلاقانه را به کودکان بیاموزند تا بتوانند راه‌هایی برای ابراز احساسات خود پیدا کنند. درک این نکته ضروری است که هر کودک مجموعه‌ای از مهارت‌های منحصربه‌فرد دارد و آن‌ها باید تشویق شوند تا این مهارت‌های خود را انجام دهند. این مهارت‌ها، اعم از ورزش کردن یا نواختن با یک آلت موسیقی، تئاتر، یا حتی نوشتن و نقاشی، ابزار ارزشمندی برای کمک به کودک برای مقابله با اضطراب روزمره هستند.

از آنجایی که خلاقیت یک روش طبیعی انسان برای ابراز احساسات است، باید به هر کودک این ابزار‌ها داده شود تا بتوانند سلامت روان خود را ارتقاء داده و خود را از استرس‌های ناخواسته محافظت کنند.

منبع: ارم نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور