هیچ ارتباطی بین مصرف استاتین ها و دردهای عضلانی وجود ندارد


هیچ ارتباطی بین مصرف استاتین ها و دردهای عضلانی وجود ندارد

داروهای کاهش دهنده کلسترول موسوم به استاتین، نجات دهنده های ثابت شده ای هستند، اما به دلیل ایجاد دردهای عضلانی در تعداد زیادی از بیماران نیز مشهورند.

هیچ ارتباطی بین مصرف استاتین ها و دردهای عضلانی وجود ندارد

بر اساس تجزیه و تحلیل جدید در مقیاس بزرگ از داده‌های نزدیک به چندین کارآزمایی بالینی استاتین ها، مشخص شده است که این داروها موجب دردهای عضلانی نمی‌شوند.

محققان گزارش می‌دهند که کمتر از ۱۰ درصد احتمال دارد که علائم عضلانی گزارش شده توسط بیماران ناشی از استاتینی باشد که مصرف می‌کنند.

«کالین بایجنت»، محقق ارشد از دانشگاه آکسفورد انگلستان، گفت: «تحلیل ما نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از علائم عضلانی به استاتین نسبت داده نمی‌شود، و مواردی که به دلیل استاتین‌ها هستند، عمدتاً در سال اول درمان رخ داده‌اند.»

بایجنت می‌گوید: «درد عضلانی با افزایش سن شایع‌تر می‌شود و دلایل زیادی مانند آرتریت، مشکلات تیروئید یا ورزش وجود دارد. بیماران ممکن است همزمان با مصرف یک استاتین درد عضلانی را تجربه کنند و بنابراین تعجب آور نیست که برخی از افراد استاتین را با درد مرتبط می‌کنند اما تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که در اکثر موارد، استاتین علت آن نخواهد بود.»

برای این مطالعه، بایجنت و همکارانش داده‌های ۲۳ کارآزمایی استاتین را با بیش از ۱۵۵۰۰۰ بیمار بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد که در سال اول، ۷ درصد افزایش نسبی در گزارش‌های مربوط به درد یا ضعف عضلانی در بین افرادی که استاتین مصرف می‌کردند، مشاهده شد.

به طور کلی، به ازای هر ۱۰۰۰ نفری که دوز متوسطی از استاتین مصرف می‌کردند، ۱۱ دوره درد و ضعف عضلانی در سال اول وجود داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است