آغاز پذیرش زائران اربعین در طرح‌های توسعه حرم‌ها از فردا


آغاز پذیرش زائران اربعین در طرح‌های توسعه حرم‌ها از فردا

افضلی گفت: موکب‌های مستقر در دو طرح بزرگ توسعه حرم امام علی (ع) و حرم امام حسین (ع) از فردا پذیرای زائران خواهند بود.

یوسف افضلی اظهار کرد: اگرچه براساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین، قرار بود فعالیت موکب‌های ایرانی در مبادی مرزی از ۸ صفر و موکب‌های مستقر در عراق از ۱۰ صفر آغاز شود، اما به‌دلیل حضور چشمگیر زائران، فعالیت موکب‌های مرزی عملا از چند روز پیش آغاز شده و هم اکنون به ۱۰۰ درصد ظرفیت رسیده است.

وی افزود: موکب‌های مستقر در مرز‌های شرقی و شمالی کشور که پذیرای زائران ورودی از پاکستانی و آسیای میانه هستند زودتر از سایر مواکب خدمات رسانی به زائران را آغاز کردند.

افضلی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، یک هزار و ۸۰۰ موکب ایرانی مستقر در عراق روزانه برای یک میلیون و ۵۵۰ هزار زائر امکان اسکان فراهم خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تمرکز موکب‌های ایرانی مستقر در عراق امسال بر ایجاد ظرفیت اسکان و بیتوته موقت است، ادامه داد: این موکب‌ها در هر وعده غذایی ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار پرس غذا طبخ و توزیع خواهند کرد.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات افزود: موکب‌های مستقر در دو طرح بزرگ توسعه حرم امام علی (ع) مزین بنام صحن حضرت زهرا (س) و طرح توسعه حرم امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) نیز از فردا پذیرای زائران خواهند بود.

وی با بیان اینکه میزبان اصلی گردهمایی میلیونی اربعین مردم، دولت و عشایر عراق هستند، افزود: حضور موکب‌های ایرانی تنها با هدف مشارکت در ثواب و اجر میزبانی از زائران حسینی و کمک به موکب‌های عراقی است.

افضلی با عذرخواهی از رانندگان کامیون‌های حامل تجهیزات موکب‌ها که در مرز معطل مانده بودند، گفت: وجود برخی نواقص در زیرساخت‌های مرزی و گمرک عراق در مرز‌های شلمچه و مهران، سبب معطلی و تاخیر در ارسال برخی اقلام و تجهیزات موکب‌ها در روز‌های اخیر شد که این مشکل با هماهنگی مسئولان عراقی برطرف شد.

توصیه هایی به زائران اربعین

وی تصریح کرد: زائران توجه داشته باشند که قبول شرایط دشوار راه و بیتوته از آداب این زیارت است لذا نباید توقع ارائه خدماتی همانند هتل‌ها را از موکب‌های ایرانی و عراقی داشته باشند.

افضلی افزود: امسال نیز همچون سنوات قبل با هماهنگی صورت گرفته با نیرو‌های حشدالشعبی، طرح «لواءالخدمه» اجرا می‌شود که براساس این طرح خانواده‌های عراقی که قصد داشتند خانه‌های خود را در اختیار زائران ایرانی قرار دهند، شناسایی و و زیر نظر نیرو‌های حشد الشعبی از زوار پذیرایی خواهند کرد.

وی تاکید کرد: برای رعایت عدالت و امکان توزیع خدمات موکب‌ها به همه زائران، از بیتوته بلند مدت و اقامت بیش از ۴۸ ساعت در شهر‌های زیارتی خودداری کرده تا سایر زائران نیز امکان تشرف به حرم‌ها و بیتوته کوتاه مدت را داشته باشند.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی توصیه کرد: هموطنان، سفر خود را به روز‌های آخر نیندازند. تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بسیاری موکب‌های عراقی از بعد از ظهر روز اربعین اقدام به برچیدن موکب می‌کنند لذا برنامه‌ریزی شده تا موکب‌های توانمند ایرانی تا سه روز پس از اربعین همچنان فعال باشند.

افضلی با بیان اینکه حرم مولای متقیان در نجف اشرف مبداء حرکت میلیون‌ها زائر اربعین است، گفت: پیش‌بینی شده تا طرح توسعه حرم علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که به تعبیر شهید سلیمانی، ماندگارترین یادگار ایران در عتبات است، پذیرای بیتوته ۷۰ هزار زائر باشد.

وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی شده تا موکب‌های مستقر در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س)، پذیرای بیش از ۳۵ هزار زائر اربعین باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403