مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟


مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

در هفتهٔ اتومبیل مونتری امسال دو نمونه از جذاب‌ترین رودسترهای دنیا یعنی بوگاتی W16 میسترال و هنسی ونوم F5 رودستر رونمایی شدند. این هایپرکارها هردو به دنبال شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی روباز جهان هستند و به همین دلیل به پیچ‌ها چندان روی خوشی نشان...

در هفتهٔ اتومبیل مونتری امسال دو نمونه از جذاب‌ترین رودسترهای دنیا یعنی بوگاتی W16 میسترال و هنسی ونوم F5 رودستر رونمایی شدند. این هایپرکارها هردو به دنبال شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی روباز جهان هستند و به همین دلیل به پیچ‌ها چندان روی خوشی نشان می‌دهند و بیشتر دوستدار مسیرهای مستقیم خواهند بود؛ اما میسترال و ونوم F5 با وجود هدف یکسان، بسیار باهم متفاوت هستند و در اینجا قصد داریم این تفاوت‌ها را شرح دهیم.

طراحی بیرونی، وقار فرانسوی یا گستاخی آمریکایی؟

تفاوت‌ها بین این دو خودرو از ظاهر آن‌ها آغاز می‌شود زیرا درحالی‌که میسترال باشکوه به نظر می‌رسد و از طراحی سنگین‌تری برخوردار است، هنسی احساس سبک‌تر و گستاخانه‌ای دارد. البته شاید نتوان هیچ‌کدام از این دو خودرو را خیلی زیبا دانست اما قطعاً هرکدام از آن‌ها هرجایی که بروند نگاه‌ها را به سمت خود خواهند کشید. میسترال در طراحی از مدل‌های قدیمی بوگاتی الهام گرفته است. شیشه جلویی مشابه ویزور کلاه ایمنی، ورودی‌های هوای پشت صندلی‌های جلو و گرافیک چهار خطی چراغ‌های جلو که به چهارچرخ محرک و چهار توربوشارژر اشاره دارند، میسترال را از شیرون متمایز کرده‌اند درحالی‌که چراغ‌های X شکل عقب از بولاید الهام گرفته‌اند.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

ظاهر ونوم F5 رودستر شباهت زیادی به نسخهٔ کوپه دارد و صرفاً حالا به یک پانل سقف سبک‌وزن قابل جابجایی مجهز شده است. رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شدهٔ این خودرو بزرگ‌تر از بوگاتی هستند و عناصری مثل پیشرانهٔ V8 قابل‌مشاهده از زیر یک پانل شیشه‌ای و درهای پروانه‌ای باعث می‌شوند که عابرین برای عکس گرفتن گوشی‌های خود را دربیاورند.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

طراحی داخلی، رویکردهای متضاد

درحالی‌که به نظر می‌رسد هنسی سعی کرده داخل ونوم F5 را به‌گونه‌ای طراحی کند که تا حد امکان شبیه به خودروهای فرمول یک باشد، بوگاتی مثل همیشه فضای لوکس‌تر یک گرند تورر را انتخاب کرده است. داخل میسترال با کنترل‌های مرکزی آبشاری، فقدان نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی مرکزی و سرعت‌سنج بزرگ، تقریباً با شیرون یکسان است. این یعنی در اینجا هم شاهد همان کابین درجه‌یک با متریال زیبایی مثل چرم دست‌دوزی هستیم که در رو دری‌های اختصاصی میسترال کار شده است. در دیگر قسمت‌ها هم از آلومینیوم، تیتانیوم، چرم و فیبر کربن فراوان استفاده شده است.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

از سوی دیگر، ونوم F5 بجای تجمل، روی ترکیبی بسیار اسپرت‌تر تمرکز دارد. در اینجا بیش از همه غربیلک فرمان شلوغی به سبک فرمول یک جلب‌توجه می‌کند که مقابل صندلی‌های اسپرت فیبر کربنی قرار گرفته است. همچنین هنسی برخلاف بوگاتی، بجای صفحه آمپر آنالوگ از یک نمایشگر دیجیتالی استفاده کرده است. تزئینات فیبر کربنی در همه جای کابین به چشم می‌خورد و پرچم تگزاس و ایالات‌متحده روی دستگیرهٔ درها کاملاً نشان می‌دهد که این خودرو در کجا ساخته شده است. در همین حال، کابین هردو خودرو را می‌توان با رنگ‌های مختلف سفارشی‌سازی کرد.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

پرفورمنس، ایجاد عرصهٔ جدید برای خودروهای روباز

هرچند بوگاتی به خاطر تولید بسیار محدود ونوم GT اسپایدر همچنان ویرون گرن اسپرت ویتس را سریع‌ترین خودروی روباز جهان می‌داند اما این رکورد در اصل متعلق به هنسی با سرعت ۴۲۷ کیلومتر بر ساعت است. این رقمی است که ونوم F5 و میسترال امیدوارند بتوانند آن را پشت سر بگذارند. برای این کار، ونوم F5 از یک نیروگاه ۶.۶ لیتری V8 توئین توربو با ۱۸۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۶۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعته نیمه اتوماتیک تک کلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. هنسی فعلاً هیچ شتاب و حداکثر سرعت مشخصی را برای این خودرو اعلام نکرده و صرفاً گفته است که F5 رودستر می‌تواند به حداکثر سرعتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته ازآنجایی‌که وزن این خودرو اختلاف چندانی با نسخهٔ کوپه ندارد، انتظار می‌رود شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن مشابه آن یعنی ۲.۶ ثانیه باشد.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

در بوگاتی هم شاهد همان نیروگاه آشنای ۸ لیتری W16 چهار توربو هستیم. این همان نسخه‌ای است که در شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ استفاده شده و ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد. ویرون گرند اسپرت ویتس با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت، بسیار ضعیف‌تر از این بود اما توانست به سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و بنابراین میسترال باید بتواند خیلی راحت از آن فراتر برود. البته رسیدن به سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت داستان متفاوتی است و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام‌یک از این دو رودستر می‌تواند سریع‌تر باشد. بااین‌حال، بوگاتی ممکن است در شتاب اولیه برتری داشته باشد زیرا به سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است اما در سرعت‌های بالاتر، قدرت بیشتر و وزن کمتر هنسی ممکن است باعث برتری آن شود.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

قیمت و تعداد ساخت

اصلی‌ترین استدلال بوگاتی برای زیر سؤال بردن رکورد ونوم GT اسپایدر این است که آن را یک خودروی تولید سری نمی‌داند زیرا تنها شش دستگاه از آن ساخته شد؛ اما از ونوم F5 تعداد ۳۰ دستگاه ساخته خواهد شد تا جای هیچ بهانه‌ای نباشد. قیمت هر دستگاه از این ماشین هم ۳ میلیون دلار خواهد بود. از سوی دیگر، بوگاتی قصد ساخت ۹۹ دستگاه از میسترال را دارد که هرکدام حدود ۵ میلیون دلار قیمت خواهند داشت. همهٔ این ۹۹ دستگاه فروخته شده‌اند و بجای شکار ونوم F5، زندگی خود را در گاراژها سپری خواهند کرد.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

جمع‌بندی، سرعت همه‌چیز نیست

به‌طورکلی، همان‌طور که گفته شد، این هایپرکارها با وجودی که هردو به دنبال شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی روباز جهان هستند اما تفاوت‌های زیادی باهم دارند. میسترال جدیدترین محصول شرکتی با بیش از یک قرن تجربه است درحالی‌که ونوم ساخت شرکتی بسیار جوان‌تر است که بیشتر به خاطر تیونینگ پیکاپ‌های ۱۰۰۰ اسب بخاری شهرت دارد تا مسابقات اتومبیلرانی. به نظر می‌رسد F5 شانس بیشتری برای شکستن رکورد سرعت داشته باشد اما میسترال حتی اگر موفق به شکستن رکورد نشود بازهم همچنان اعتبار و شکوه خود را خواهد داشت زیرا این نه‌تنها یکی از آخرین خودروهایی است از موتور فوق‌العادهٔ W16 بوگاتی استفاده می‌کند بلکه شبیه یک اثر هنری چهارچرخ هم به نظر می‌رسد.

مقایسه مدعیان سریع‌ترین خودروی روباز جهان، میسترال یا ونوم F5 رودستر؟

منبع
CarBuzz

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط