واشنگتن برای نظامیان خود مواد مخدر تهیه می‌کند


واشنگتن برای نظامیان خود مواد مخدر تهیه می‌کند

یکی از مقامات ارشد امنیتی سابق پنتاگون می‌گوید آمریکا سال‌های متمادی است که حجم فراوانی از مواد مخدر را برای نظامیانش تهیه و تجویز می‌کند.

یک روزنامه نگار بلغاری فاش کرد آمریکا در سال‌های اخیر، حدود ۴۷ تن انواع مواد مخدر برای نظامیانش در کشور‌های دیگر فراهم کرده است.

گزارش منتشر شده توسط دیلیانا گایتاندژیوا، روزنامه نگار تحقیقی بلغارستانی، نشان می‌دهد پنتاگون برای نظامیان آمریکایی که خارج از مرز‌های این کشور خدمت می‌کنند مواد مخدر فراهم کرده است. در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بیش از ۵ هزار کیلوگرم (۵ تن) مواد مخدر برای سربازان آمریکایی در کوزوو ارسال شده است. همچنین حدود ۹ هزار کیلوگرم مواد مخدر به رومانی و ۲ هزار کیلوگرم مواد مخدر به نظامیان آمریکایی مستقر در استونی ارسال شده است.

این آمار از اسناد منتشر شده توسط فرماندهی ترابری نظامی آمریکا به دست آمده است. برابر سند منتشر شده دیگر توسط وزارت خارجه و دفاع آمریکا، مقادیر زیادی مواد مخدر آمفتامین نیز به نیرو‌های آمریکایی ارائه شده است. علیرغم اینکه ادعا شده این مواد مخدر می‌تواند موجب افزایش سطح هوشیاری و تقویت بنیه سربازان آمریکایی شود، برابر قوانین ارتش آمریکا، استفاده از هرگونه مواد مخدر در بین نظامیان ممنوع اعلام شده است.

همچنین این مواد مخدر برای درمان اختلال نقض تمرکز و بیماری نارکولِپسی (اختلال حمله خواب) مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان غذا و داروی آمریکا از گزارش صد‌ها عوارض منفی ناشی از استفاده از دارو‌های دارای مفتامین در ارتش خبر داده است. این موارد شامل ۲۲۰ مورد فوتی ناشی از استفاده از این مواد مخدر در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰ است.

مایکل مألوف یکی از مقامات ارشد امنیتی سابق پنتاگون و تحلیلگر سیاسی می‌گوید آمریکا سال‌های بسیار زیادی است که چنین حجمی از مواد مخدر را برای نظامیانش تجویز می‌کند.

این مقام سابق آمریکایی گفت: موارد اعلام شده گزارش بسیار جالبی است که برای اولین بار منتشر شده است و تاکنون چنین گزارشی که در آن آمار جامعی ارائه شده باشد را ندیده بودم. باید گفت این گزارش براساس حقایق تهیه شده است و نشان دهنده واقعیتی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. در واقع هرگونه اعتیادی به جنگ می‌تواند نتیجه فراهم کردن مواد مخدر برای نظامیان آمریکایی باشد که می‌تواند منجر به جنگ استقلال آمریکا و حتی بروز جنگ‌های داخلی در این کشور شود.

مألوف در پایان نیز اعلام کرد در آن زمان (زمان حضور مألوف در پنتاگون) نظامیان آمریکایی بیشتر از مشروبات الکلی استفاده می‌کردند و حالا از مواد مخدر استفاده می‌کنند. دلیل این موضوع چیست؟ این مواد مخدر به نظامیانی که به خصوص به مناطق جنگی اعزام می‌شوند، کمک می‌کند بتوانند به راحتی عملیات‌های رزمی را انجام دهند و در مکان‌های مختلف، ویرانی و تنش ایجاد کنند. البته استفاده نظامیان آمریکایی از مواد مخدر موارد بیشماری از اختلال‌های روانی و اجتماعی و برخی بیماری‌ها را برای آن‌ها به ارمغان آورده و تأثیر مخربی بر آن‌ها داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟