واکنش تند یک نماینده به افشاگری جهانگیری/ توقع داشتند مجلس تماشاچی خرابکاری‌های آقایان باشد


واکنش تند یک نماینده به افشاگری جهانگیری/ توقع داشتند مجلس تماشاچی خرابکاری‌های آقایان باشد

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس واوراق بهادار در واکنش به اظهارات معاون اول دولت روحانی گفت: توقع داشتند بعد از اینکه همه دولتمردان آقای روحانی، مردم را به بورس فراخواندند و سپس آن سقوط سنگین رقم خورد و صدای اعتراض مردم مال‌باخته بلند شد، مجلس تماشاچی خرابکاری‌های آقایان باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مجتبی توانگر، در واکنش به بخشی از اظهارات اخیر منتشر شده از معاون اول دولت روحانی گفت: متاسفانه مسئولان دولت سابق که عملکرد فاجعه‌بارشان به ویژه در سال‌های آخر جای دفاع برای بسیاری از هواداران‌شان باقی نگذاشته است، این روزها فعال شده‌ و سعی دارند با فرافکنی و دادن آدرس های غلط، تصمیمات مخرب‌شان را توجیه کنند؛ اظهارات آقای جهانگیری نیز در همین راستاست.

وی ادامه داد: جای شگفتی است که همچنان به دنبال سفیدنمایی از تصمیم سیاه ارز رانتی ۴۲۰۰ هستند. جالب این‌جاست، ادعا دارند که دنبال افزایش تدریجی قیمت بودند و آقای لاریجانی مانع شد. اولا اگر واقعا دنبال افزایش قیمت ارز ۴۲۰۰ و تجدیدنظر در تصمیم قبلی خود بودند، حتما می‌توانستند نظر متحد سیاسی خودشان آقای لاریجانی را جلب کنند. البته آقای جهانگیری در همین گفت و گو توضیح می‌دهد که شب تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان در دولت، آقای روحانی مخالف تعیین قیمت بالای ۴۰۰۰ تومان بود و با اکراه پذیرفت؛ حال چطور ایشان و دولت بعد پذیرفته‌اند که قیمت را بالاتر ببرند هم از آن تناقض‌های جالب حرف‌های آقای جهانگیری است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: کاش دوستان، مسئولیت‌پذیر باشند و تبعات تصمیم خود را بپذیرند. کاش آقای جهانگیری توضیح دهد چرا زمستان ۹۶ و قبل از خروج ترامپ از برجام، با عملکرد آقایان دولت، ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی به گفته ایشان به کمترین حد ممکن رسید. چه مدیریت ارزی و چه نظارتی در مجموعه دولت وجود داشت که قبل از خروج ترامپ و بازگشت تحریم‌ها و با وجود اجرای برجام و ادعای آقایان در زمینه آزادی دسترسی به ارز در دوره برجام، موجب شد ذخایر اسکناسی ارز کشور به شدت کاهش یافته و مردم را در برابر ترامپ خلع سلاح کرده بودند؟

توانگر در واکنش به تصمیمات دولت قبل درباره تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: قطعا تصمیم اختصاص ارز رانتی ۴۲۰۰، لطمه اساسی به اقتصاد کشور زد. کاش آقایان بپذیرند اختصاص این نوع ارز با نرخ کمتر از نرخ بازار برای همه مصارف، از سفر خارجی گرفته تا غذای سگ و گربه، چقدر غلط بود. البته خود آقایان چند ماه بعد که بخش زیادی از منابع ارزی کشور بابت این تصمیم به باد رفت، مجبور به تجدیدنظر شدند و ارز ۴۲۰۰ را به برخی کالاها محدود کردند. خب اگر به تعبیر آقای جهانگیری آن تصمیم درست بود، چرا چند ماه بعد تجدیدنظر کردند؟ چه کسی پاسخگوی ارز مسافری بود که برخی آژانس‌های مسافرتی با بردن مجانی افراد به سفر خارجی از آن بهره‌مند می‌شدند؟ یعنی رانت آنقدر فراوان بود که برای آژانس مسافرتی باصرفه بود که مسافر را مجانی سفر خارجی ببرد و به جایش از رانت ارز مسافرتی ۴۲۰۰ استفاده کند.

وی افزود: خوب است آقایان پاسخ دهند که ۷۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰، چقدر در مهار قیمت کالاهای اساسی موثر بود و بابت اثری که تامین این ارز بر رشد نقدینگی و تورم داشت، چه هزینه سنگینی به معیشت مردم و اقتصاد کشور تحمیل کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در واکنش به بخشی از اظهارات جهانگیری درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: آن بخش از صحبت‌ها هم عجیب و تاسف بار بود. به عنوان مثال، از جلسات مجلس برای پیگیری فاجعه رخ داده شده در بورس به دخالت تعبیر کردند. واقعا توقع داشتند بعد از اینکه همه دولت‌مردان آقای روحانی، مردم را به بورس فراخواندند و سپس آن سقوط سنگین رقم خورد و صدای اعتراض مردم مال‌باخته بلند شد، مجلس تماشاچی خرابکاری‌های آقایان باشد.

وی افزود: تصمیمات غلط خود آقایان در ماجرای بورس مثل روز روشن است . فراخوان مردم برای سهامدار شدن، همزمان با تشدید خطر حبابی شدن بازار و هشدار اقتصاددانان و نمایندگان مجلس درباره رشد غیرمنطقی بورس و خطر نابود شدن سرمایه سهامداران، رقم خورد اما باز هم آقای جهانگیری آدرس را از پاستور به جای دیگر عوض می‌کند. مجلس در حد امکان و تاحدی توانست جلوی خرابکاری های دولت آقای روحانی را در بودجه ۱۴۰۰ بگیرد ولی آقایان تا روز آخر به ارز ۴۲۰۰ مومن ماندند و از جیب ملت، واردکنندگان خاص و نزدیک خود را سر این سفره چرب نشاندند.

توانگر در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد این طیف علاقه‌ای به درس گرفتن از تصمیمات غلط خود ندارد و ظاهرا آن مثل فوتبال دوستان که می‌گویند «بهترین دفاع، حمله است» را جدی گرفته‌اند. به نظرم اینجا سکوت بیشتر به نفع‌شان است تا شاید ملت فراموش کنند که تصمیمات آنها در ارز ۴۲۰۰، بورس، آبان ۹۸ و مدیریت کرونا چه روزگاری را بر سرشان آورد. «ارز جهانگیری (ارز۴۲۰۰)» به عنوان یک تجربه تلخ و سنگین در تاریخ اقتصادی کشورمان ثبت شد و مردم هیچگاه بلایی را که این رانت عظیم بر سر اقتصاد و معیشت‌شان آورد فراموش نمی‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟