آب لیمو را فقط در این ظرف ها نگهداری کنید


آب لیمو را فقط در این ظرف ها نگهداری کنید

کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: ظرف‌های شیشه‌ای بهترین ظروف برای نگهداری آب‌لیمو هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، نوشین حسن‌زاده ظهر روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور افزود: بسیاری از ما در فصل لیمو، آب‌لیموی طبیعی تهیه می‌کنیم تا بتوانیم به مدت طولانی از آن استفاده نماییم، اما اگر آب‌لیمو به‌درستی نگهداری نشود، تغییر رنگ و مزه می‌دهد و کپک می‌زند.

وی بیان کرد: انتخاب نوع مـاده بسته‌بندی یکـی از شاخص‌های مهـم در ماندگاری آبمیوه‌ها نظیـر آب‌لیمو اسـت و به دلیل اسیدی بودن آب‌لیمو باید از نگهداری آن‌ها در ظرف‌های پلاستیکی و فلزی خودداری کرد تا ترکیب‌های فلز و پلاستیک وارد آب‌لیمو نشوند.

کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: مناسب‌ترین ظروف برای نگهداری آب‌لیمو، ظروف شیشه‌ای هستند زیرا آب‌لیمو با این ظروف، واکنشی نشان نمی‌دهد، پس بهتر است پس از خرید لیموهای درشت و سالم و آبگیری آن‌ها، آب‌لیموی تازه را درون ظروف شیشه‌ای درب دار حتی‌الامکان تیره بریزید.

حسن‌زاده تأکید کرد: قبل از ریختن آب‌لیمو در این ظروف ابتدا شیشه را داخل آب جوش قرار دهید تا آنزیم و باکتری‌های موجود در آن، از بین برود، زیرا با انجام این کار، قارچ‌ها امکان رشد را از دست می‌دهند و در نتیجه احتمال کپک زدن این مواد هم کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

وی گفت: برای اینکه آب‌لیموی شما کپک نزند حتماً باید درب ظرف را بگذارید تا هوا به داخل آن راه پیدا نکند و همچنین آب‌لیمو را باید تا نزدیکی لبه ظرف پر کنید و مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس درپوشی روی آن قرار دهید تا با ایجاد خلأ، اکسیژن به داخل محصول راه نیابد و جایی برای رشد کپک‌ها وجود نداشته باشد.

کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان توصیه کرد: برای نگهداری آب‌لیمو از ظروف پلاستیکی یا بطری‌های آب‌معدنی استفاده نکنید؛ زیرا مواد اسیدی موجود در آب‌لیمو می‌تواند با دیواره ظروف پلاستیکی فعل‌وانفعالات نامطلوبی ایجاد کند و سمی و سرطان‌زا شود.

حسن‌زاده همچنین بیان کرد: بهترین دما برای نگهداری آب‌لیمو، دمای یخچال است و آب‌لیموهای اکسیده شده هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند و از نظر ظاهری نیز رنگ این آب‌لیموها تغییر می‌کند و تغییر شکل در پی خواهد داشت.

وی از خانواده‌ها خواست در هنگام خرید آب‌لیموهای صنعتی به پروانه ساخت توجه کنند و از مصرف آب‌لیموهای با مارک‌های غیر معتبر اجتناب کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟