ترکیه هم به فکر تامین گاز برای زمستان سرد افتاد


ترکیه هم به فکر تامین گاز برای زمستان سرد افتاد

درحالی که رئیس جمهور ترکیه سال گذشته از کشف یک میدان گازی بزرگ خبر داده بود، آنکارا از بیم کمبود گاز در زمستان در حال مذاکره با آمریکا برای واردات گاز طبیعی است.

ترکیه هم به فکر تامین گاز برای زمستان سرد افتاد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، مقامات ترکیه در حال مذاکره با همتایان آمریکایی خود برای انعقاد قرارداد واردات گاز طبیعی مایع (LNG) هستند.

روزنامه «دنیا» ترکیه گزارش داد، روسیه تاکنون ترکیه را به کاهش عرضه گاز طبیعی تهدید نکرده است اما مصرف بیش از اندازه در جریان زمستان گذشته کمبود احتمالی را افزایش می دهد.

این روزنامه نوشت، مذاکرات با آمریکا از جمله امکان دریافت تضمین های خزانه داری ادامه دارد. این مذاکرات در حالی انجام می شود که اروپا با کمبود گاز مواجه است.

بنا بر گزارش «دنیا»، برای قیمت گاز در ترکیه از سوی دولت یارانه پرداخت می شود و هزینه این یارانه از طریق استقراض دولت تامین می شود. مبلغ پرداختی به شرکت خط لوله و واردکننده گاز «بوتاس» (BOTAŞ) تا پایان ماه جولای به 70.9 میلیارد لیر معادل 3.9 میلیارد دلار رسیده است.

از آنجایی که ترکیه منابع تامین گاز طبیعی خود را تغییر داده ، یک سری قراردادهای خرید LNG با شرکت های آمریکایی امضا کرده است.

بر اساس گزارش المانتیور در ماه آوریل، این شرکت ها در بازه میان ماه های اکتبر و ژانویه حدود 17.4 درصد واردات گاز ترکیه را تامین کردند و این امر آنکارا را از آذربایجان و ایران در تامین گاز طبیعی جلوتر می ‌اندازد و ترکیه در رتبه دوم پس از روسیه قرار می ‌گیرد.

این تلاش های ترکیه درحالی صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه سال گذشته اعلام کرد، آنکارا یک میدان گازی جدید در دریای سیاه کشف کرده است.

خبرگزاری آناتولی این میدان گازی را بزرگ‌ترین میدان گازی در طول تاریخ ترکیه در دریای سیاه عنوان کرد.

این خبرگزاری نوشت، با کشف بزرگ ‌ترین میدان گازی در طول تاریخ ترکیه در دریای سیاه از واردات گاز طبیعی که سالانه بخش قابل توجهی از بودجه کشور به آن تخصیص می ‌یافت، جلوگیری خواهد شد.

همچنین نیمه مرداد ماه خبرگزاری تاس به نقل از فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه نوشت، آنکارا می‌ خواهد قراردادهای واردات گاز با روسیه، آذربایجان و ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تمدید کند.

روز پنج شنبه نیز مقامات ترکیه قیمت برق و گاز را برای بخش صنعت تا 50 درصد و برای بخش خانگی تا 20 درصد افزایش دادند که به عقیده کارشناسان، این اقدام نرخ تورم این کشور را از رقمی که در ماه جولای به 80 درصد رسیده بود، بیشتر می کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه