کاهش 8 درصدی ارزش صادرات به عراق


کاهش 8 درصدی ارزش صادرات به عراق

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به کاهش 8 درصدی صادرات به عراق از نظر ارزشی گفت: ناآرامی‌ها عراق، حذف ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت‌ کالاهای صادراتی و تشکیل نشدن دولت عراق از دلایل اصلی کاهش صادرات به این کشور است.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح وضعیت صادرات ایران در 5 ماه امسال گفت: پیش‌بینی می‌شد که صادرات ایران به عراق در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد، ولی براساس آمار این اتفاق نیفتاده است. البته آمار گویای دقیق وضعیت صادرات به عراق نیست، زیرا از طرفی آمار صادرات برق به عراق ذکر نشده و همچنین آمار صادرات گاز به عراق نیز هر چند ماه یکبار به آمار اضافه می‌شود و به یکباره آمار صادراتی به این کشور را تغییر می‌دهد، لذا آمار کنونی به طور دقیق بیان کننده آمار صادراتی به این کشور نیست.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت‌ها در بسیاری از اقلام از جمله فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ها صادرات به عراق به لحاظ ارزشی کاهش یافته است، اظهار داشت: سال گذشته در 5 ماه نخست سال ارزش صادرات به کشور عراق 3 میلیارد 220 میلیون دلار بود که امسال این رقم در 5 ماهه نخست سال به 2 میلیارد و 961 میلیون دلار کاهش یافته است و بر این اساس به لحاظ ارزشی صادرات کشورمان به عراق در حدود 8 درصد کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق افزود: به لحاظ وزنی نیز سال گذشته 12 میلیون و 152 هزار تن کالا به عراق صادر شده است و امسال میزان صادرات ما به عراق 8 میلیون و 655 هزار تن بوده است که این آمار نیز نشان می‌دهد، به لحاظ وزنی صادرات ما به عراق بین 28 تا 29 درصد کاهش یافته است.

وی درباره کاهش صادرات به عراق اظهار داشت: بخشی از کاهش صادرات به این کشور در نتیجه ناآرامی‌های عراق و بخشی نیز مربوط به حذف ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت کالاهای صادراتی است، همچنین تشکیل نشدن دولت عراق و ابلاغ نشدن بودجه پروژه‌ها در این کشور از عوامل اثرگذار بر کاهش صادرات به عراق است، بنابراین علیرغم درآمدهای سرشار نفتی عراق هیچکدام از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در عراق شروع نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از کم‌کاری‌ها توسط مسئولان نیز باعث کاهش صادرات به عراق شده است، گفت: با وجود اینکه سفیر جدید در این کشور معرفی کرده‌ایم، اما هنوز کاری برای توسعه روابط تجاری انجام نشده است.

وی اظهار داشت: چینی‌ها در هر ماه حدود یک میلیارد دلار و کشور ترکیه در هر ماه حدود 800 میلیون دلار به کشور عراق صادرات دارند و این در حالی است که صادرات ما به این کشور در هر ماه حدود 600 میلیون دلار است، بنابراین لازم است تا همه ارگان‌های فعال در رابطه با عراق به طور جدی تلاش کنند تا ما بتوانیم صادرات خوبی به عراق داشته و از رقبا در این بازار پیشی بگیریم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه