نقش مهم ایران دلکو در پاکیزگی هوا


 ایران دلکـو یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانش بنیان کاتالیست خودرو و موتورسیکلت در ایران و خاورمیانه است، که انواع کاتالیست‌ها که قطعه‌ای با تکنولوژی بالا محسوب می‌شود را تولید می کند.

نقش مهم ایران دلکو در پاکیزگی هوا

این شرکت دانش‌بنیان در کنار تیم تحقیق و توسعه آن، توانسته است سبد کاملی از محصولات را به صنعت خودروسازی کشور هدیه بدهد و نقش بسیار پررنگی را در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، ۱۳ شهریور ماه سی یکمین سالگرد تاسیس این شرکت میباشد به این بهانه گفتگویی داشتیم با مدیر عامل محمد مولوی زاده و همچنین عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل این شرکت، آقای نوید مولوی زاده ،که مشروح آن در زیر آمده است:

محمد مولوی زاده مدیر عامل شرکت دانش بنیان ایران دلکو با اشاره به اینکه ظرفیت بسیاری زیادی در کشور برای بهره مندی از تولیدات دانش بنیان در رونق صنعت خودرو وجود دارد، گفت: برای اینکه از یک صنعت خودرو سازی خوب برخوردار باشیم باید نظارت و خروجی مناسبی در مراکز معاینه فنی برقرار گردد.
‎محمد مولوی زاده مدیر عامل شرکت ایران دلکو در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شرکت دانش بنیان ایران دلکو از سال ۱۳۷۰ تاسیس شده که تولیدات اولیه این شرکت در زمینه قطعات دلکو برای خودروهای کاربراتوری بود، تا اینکه رفته رفته با تغییرات سیستم خودروها این شرکت به دنبال فراهم کردن قطعات جدید و نوآور خودرو شد.
‎وی افزود:این شرکت در سال ۱۳۷۹ تصمیم گرفت قطعات جدید تولیدات خودرو در حوزه محیط زیست را فراهم کند تا اینکه بعد کاتالیست برای خودروهای پراید طراحی شد که یک قطعه محیط زیست به شمار می رود و جذابیت سرمایه گذاری وجود داشت، نهایتا با تحقیقات و بررسی ها در سال ۱۳۸۳ موفق شدیم از طریق یک شرکت آلمانی ماشین آلات و دانش فنی کاتالیزور که آن زمان استاندارد یورو ۲ داشتند خریداری و وارد کشور کنیم و در اوایل سال ۱۳۸۴ کار خودمون را با تولید این قطعه خودرو پراید آغاز کردیم.
‎مولوی زاده ادامه داد: بعد از اینکه تحریم های ظالمانه به کشورمان شکل گرفت و شرکت آلمانی از همکاری با ما خودداری کرد، مجبور شدیم از توان داخلی بهره مند شویم، برای این کار ماشین آلات و تجهیزات بومی جدید فراهم و آزمایشگاه جدید راه اندازی شد که این روزها تنها و تخصصی ترین آزمایشگاه تکمیل در زمینه کاتالیزور خودرو در کشور است که از استاندارد ۱۷۰۲۵ برخوردار است و آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد و گمرک به حساب می آید.
‎‎وی در باره اینکه در حال حاضر با کدام شرکت های خودرو سازی مشغول به فعالیت هستید؟ گفت: خودروسازان خصوصی و دولتی با شرکت ما فعالیت دارند، با ایران خودرو و سایپا که سالیان سال است فعالیت داریم و در حال حاضر با زامیاد نیز همکاری داریم، در یک سال اخیر با شرکت های دیگر خودروساز که با تیراژ کمتر فعال هستند نیز همکاری داریم ، به نوعی این شرکت دانش طراحی هر محصولی را دارد.


‎ایران دلکو در بازار داخلی رقیبی ندارد
‎ محمد مولوی زاده تصریح کرد: این شرکت دانش بنیان می تواند یک خودرو را از صفر تحویل بگیرد و کاتالیست آن را با کمترین هزینه به تولید برساند و در واقع می توانیم بگوییم شرکت ایران دلکو این ادعا را دارد که رقیبی در بازار داخلی ایران ندارد.
‎قائم مقام مدیر عامل ایران دلکو خاطرنشان کرد: نیسان یک خودرو با طراحی و موتور قدیمی در بازار است که در سال ۱۳۹۴ این شرکت این خودرو را به استاندارد یورو ۴ تبدیل کرد و بعدها یورو ۵ که کاتالیزور آن برعهدۀ ما بود، حتی خودرو ۴۰۵ نیز حدودا سال ۹۲ به یورو ۴ تبدیل شده است.

نوید مولوی زاده قائم مقام مدیر عامل شرکتدانش بنیان ایران دلکو
خودروها حتی بدون کاتالیست استاندارد آزمایش ها را در مراکز معاینه فنی پاس کنند
در ادامه با نوید مولوی زاده قائم مقام مدیر عامل شرکت دانش بنیان ایران دلکودر مورد عمر مفید کاتالیزورها به چه میزان است به گفتگو پرداختیم که ایشان فرمودند استاندارد هر کاتالیزور یک عمر مفید تعریف می شود مثلا خودروهای استاندارد یورو ۲ معادل ۸۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده بود، برای یورو ۴ معادل ۱۰۰ هزار کیلومتر و برای استاندارو یورو ۵ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است، که در آزمایشگاه کاتالیست این خودروها را پیرسازی می کنند تا معیارهای استاندارد را رعایت کنند.

نقش مهم ایران دلکو در پاکیزگی هوا
‎مولوی زاده اظهار کرد: متاسفانه عمده خودروها حتی بدون کاتالیست استاندارد می توانند آزمایش ها را در مراکز معاینه فنی پاس کنند و گواهی معاینه فنی خودشان را دریافت می کنند، در حالی که خودروهای کارکرده و حتی خودروهای صفر کیلومتر بدون کاتالیست استاندارد، آلایندگی بسیار زیادی دارند ! درمجموع قوانین سختگیرانه ای در زمینۀ حدود مجاز انتشار آلایندگی در مراکز معاینه فنی وجود ندارد؛ مگر خودروهایی که مشکلات موتوری دارند.

‎معانه فنی غیر استاندارد
‎قائم مقام مدیر عامل ایران دلکو افزود: اگر شهر تهران را جامعه آماری در نظر بگیریم چند مرکز معاینه فنی وجود دارد که درست کار می کنند؛ اما اگر آمار مراجعه کنندگان به این چند مرکز با سایر مراکز را مقایسه کنیم متوجه می شویم مراکز معاینه فنی بیرون شهر بیشتر مراجعه کننده دارند؛ به اعتقاد بنده قوانین سختگیرانه ای در مراکز معاینه فنی وجود ندارد اما در همین چند مرکز هم که سختگیری صورت می گیرد ما شاهد کاهش مراجعه کننده هستیم و مراکز خارج از تهران بیشترمراجعه کننده دارند.
‎وی ادامه داد: طبق آمارها درصد بسیار بالایی از افرادی که خودروشان را به مراکز شهر تهران برده اند و مردود شده اند اقدام به دریافت معاینه از مراکز خارج از شهر تهران می کنند که نشان می دهد در مراکز بیرون شهر موضوعاتی وجود دارد، بنده نیز با نظرآقای هادیان فر پلیس موافق هستم؛ به نوعی این موضوع تشدید آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما با تولید انواع کاتالیست‌ها که قطعه‌ای با تکنولوژی بالا این فعال صنعتی به موضوع وارد نشدن مواد اولیه به کشور نیز اشاره کرد، گفت: متاسفانه مواد اولیه این شرکت از آن سوی مرزها تهیه شده و به گمرک داخلی آمده حدود ۲ ماه است که بلاتکلیف تائید مسئولان سازمان صمت جهت شروع فرایند ترخیص است، به نوعی معلوم نیست تایید ثبت سفارش برعهده چه کسی خواهد بود و علی رغم ایجاد مشکلات کمبود مواد اولیه در خطوط تولید، هزینه های مضاعف انبارداری گمرک نیز به ما تحمیل شده استمحسوب می‌شود؛ توانستیم صنعت کشور را از طراحی، ارتقای استانداردهای زیست‌ محیطی و واردات این قطعات بی‌نیاز کنیم؛ خودروسازان طبق قانون در بازه های زمانی مشخصی مجبورند که استاندارد خودروهای خود را به لحاظ آلایندگی محیط زیستی بالاتر ببرند و ما اینجا می‌توانیم با دانشی که در مجموعه خودمان ایجاد کردیم به آنها کمک کنیم تا به اهداف خود دست پیدا کنند.
مولوی‌زاده تصریح کرد:‌ شرکت دانش‌بنیان ما علی‌رغم اشتغال نسبتاً بالایی که ایجاد کرده است توانسته با تولید این کاتالیست ها برای بازار قطعات یدکی کمک بسیار بزرگی به هموطنان بکند؛ این قطعه یک قطعه کاملاً محیط زیستی است و ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا دارد و هموطنان با نصب قطعات تولیدی شرکت ما با قیمتی بسیار پایین‌تر نسبت به نمونه‌های وارداتی، می‌توانند تاییدیه‌های معاینه فنی را دریافت کنند.

نقش مهم ایران دلکو در پاکیزگی هوا
بخش قابل توجهی از نیاز تولیدکنندگان موتورسیکلت برعهده شرکت ایران دلکو است
‎مولوی زاده در پاسخ به این پرسش که شرکت ایران دلکو توجه بسیار زیادی به موضوعات زیست محیطی دارد و از سوی دیگر حجم بسیار بالایی از آلودگی هوا مربوط به تردد موتورسیکلت هاست آیا شرکت شما با شرکت های تولید کننده موتورسیکلت ها نیز فعالیت دارد؟ پاسخ داد:
‎بله بخش قابل توجهی از نیازهای تولیدکنندگان موتورسیکلت برعهده شرکت ایران دلکو است و این امکان وجود دارد تا در حوزه محیط زیستی نیز به صنعت موتور سیکلت ورود کنیم؛ اما متاسفانه با وجود اینکه موتورسیکلت ها نیز نیازمند تایید معاینه فنی هستند شاهد مراجعه نکردن موتور سیکلت ها به این مراکز هستیم؛ ببینید موتور سیکلت نسبت به حجم موتورش آلایندگی زیادی دارد، که طبق بررسی که در دو سال اخیر انجام داده ایم تنها آلودگی هوا مربوط به خودروها نیست؛ اما خودروها را باید به شکل اساسی مورد معاینه قرار دهیم.
‎عضو هیات مدیره شرکت ایران دلکو تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در کشور این است که چرا یک خودرو صفر کیلومتر بعد از ۴ سال معاینه فنی در نظر گرفته شده در حالی که امکان دارد یک خودرو صفر کیلومتر بعد از یک سال و یا دو سال نیاز به تایید مرکز معاینه فنی باشد و باید در این زمینه اصلاحاتی صورت گیرد.

‎خودکفایی عامل کاهش واردات
‎وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که در حوزه محیط زیست و آلودگی هوا می توان به آن پرداخت موضوع تردد خودروهای آلاینده که در خطوط حمل و نقل عمومی فعالیت دارند؛اتوبوس ها، کامیون ها و… که از سوخت گازوئیل استفاده می کنند؛ همچنین کارخانه ها و پالایشگاه ها نیز از دیگر مجموعه هایی هستند که موجب آلودگی هوای شهر تهران می شوند، در مجموع باید بگویم که خودروها تنها مشکل آلودگی هوای شهر نیستند بلکه سایر مجموعه ها نیز باعث آلودگی هوا هستند، کار بسیار خوبی که شرکت ایران دلکو انجام داده همکاری بسیار خوب با تولید کنندگان خودروهای سنگین است که در یک سال اخیر اقداماتی انجام شده و طراحی هایی ارائه شده که ۴۰ درصد پایین تر از قیمت های جهانی محصولات ارائه خواهد شد.
وی در مورد پیچیدگی ساخت کاتالیست گفت، در حقیقت فرمولاسیون ساخت کاتالیست از ۳۰ جزء تشکیل شده است که شامل نانو مواد و سایر موادی است که دارای تکنولوژی روز دنیا هستند و اینها کمک می‌کنند تا کیفیت لازم برای تولید کاتالیست‌های خودرو را در سطح جهانی حفظ کنیم؛ در ساخت کاتالیست از فلزات گرانبها استفاده می‌شود که شامل “پلاتین، پالادیوم و رودیوم” است و این فلزات اگر به صورت بهینه استفاده نشوند منجر به افزایش قیمت خواهد شد؛ ما سعی می‌کنیم با حفظ کیفیت، قیمت پایین‌تری را برای محصولات خود داشته باشیم تا بتوانیم مواد را به صورت بهینه استفاده کنیم.

‎مولوی زاده درباره این سوال که وزارت صمت بر افزایش تولید خودرو برای تعادل در قیمت بازار تمرکز دارد آیا شرکت ایران دلکو این توانایی را دارد که میزان تولیدات محصولات را افزایش دهد؟ گفت: شرکت های دیگری که در راستای این شرکت فعالیت دارند نیز وجود دارد تا این نیاز برطرف شود؛ اما در رابطه با شرکت ایران دلکو باید بگویم ظرفیت تولید محصولات این شرکت بسیار بالاست و در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از ظرفیت موجود مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین این آمادگی کاملا وجود دارد اما مشکلات نقدینگی که از سوی مشتریان وجود داشته موجب تاثیر بر فعالیت ها شده است.
‎این فعال صنعتی به موضوع وارد نشدن مواد اولیه به کشور نیز اشاره کرد، گفت: متاسفانه مواد اولیه این شرکت از آن سوی مرزها تهیه شده و به گمرک داخلی آمده حدود ۲ ماه است که بلاتکلیف تائید مسئولان سازمان صمت جهت شروع فرایند ترخیص است، به نوعی معلوم نیست تایید ثبت سفارش برعهده چه کسی خواهد بود و علی رغم ایجاد مشکلات کمبود مواد اولیه در خطوط تولید، هزینه های مضاعف انبارداری گمرک نیز به ما تحمیل شده است.

‎وی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای این شرکت «در اندیشۀ آسمانی آبی» است و علت انتخاب این شعار این است که ایران دلکو به منظور فرهنگ‌سازی شناخت کاتالیست و مصرف این قطعه زیست محیطی تمام تلاش خود را به کارگرفته تا برای نسل آینده آسمانی آبی و آینده ای سبز فراهم سازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!