برگزاری شانزدهمین سوگواره کشوری تعزیه عاشورائیان در لامرد


برگزاری شانزدهمین سوگواره کشوری تعزیه عاشورائیان در لامرد

شیراز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از برگزاری شانزدهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان در شهرستان لامرد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید رضا قانعی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری سوگواره تعزیه عاشوراییان در فارس، گفت: تقویت آئین‌ها و آداب و رسوم اقلیم فرهنگی فارس از ضرورت‌ها و اولویت‌های فرهنگ و ارشاد است.

وی با اشاره به اینکه تعزیه نوعی نمایش مذهبی و آئینی ایرانی - شیعی است که بیشتر دربارهٔ شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام و مصائب اهل بیت اجرا می‌شود، افزود: هنر تعزیه از یک سو به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، نشانی فاخر و هنری از باورها و آئین‌های ایرانی و اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه به تعزیه بزرگ عاشوراییان شهرستان لامرد اشاره کرد و بیان داشت: شانزدهمین دوره سوگواره تعزیه عاشوراییان، فرصتی برای ما اهالی فارس فراهم کرده تا بار دیگر باورهای دینی و آئینی مردمان ایران زمین را در فرم زیبای تعزیه نظاره گر شویم.

قانعی افزود: این سوگواره عاشورایی در روزهای پایانی ماه صفر در شهرستان لامرد با حضور گروه‌های مختلف هنری برگزار خواهد شد.

در ادامه محمد هنرپیشه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد نیز گفت: شانزدهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشوراییان فارس به میزبانی شهرستان لامرد، همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و ٧٢ تن از یاران باوفایش در ١٠ روز (دهه سوم ماه صفر) برگزار خواهد شد.

دبیر برگزاری تعزیه کشوری در جنوب استان فارس گفت: تا کنون ۱۵ دوره این سوگواره کشوری در شهرستان لامرد برگزار شده است که شانزدهمین دوره سوگواره کشوری این سوگواره نیز بیست و ششم شهریورماه امسال برگزار می‌شود.

وی درباره پیشینه تعزیه در لامرد نیز یادآور شد: پیشینه برگزاری تعزیه در شهرستان لامرد به ۷۲۵ سال پیش برمی‌گردد و مردم این شهرستان به صورت سنتی و برای برپایی سوگواری سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با سوز و گداز شرکت می‌کردند.

هنرپیشه با بیان اینکه لامرد با داشتن ۲۵ گروه تعزیه‌خوان، قطب تعزیه جنوب کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری