مُهر تأیید قوه قضائیه بر فرآیند غیرقانونی انتخابات فدراسیون فوتبال/ نقش پررنگ کمیته بدوی در ایجاد حاشیه‌ها


مُهر تأیید قوه قضائیه بر فرآیند غیرقانونی انتخابات فدراسیون فوتبال/ نقش پررنگ کمیته بدوی در ایجاد حاشیه‌ها

اطلاعیه قوه قضائیه و انتشار نامه‌ دادستانی تهران به فدراسیون فوتبال پیش از مجمع انتخاباتی نشان می‌دهد که در روند برگزاری انتخابات تخلفاتی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، امروز از سوی مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه، فهرست پرونده‌های قضایی مهدی تاج منتشر شد. نامه‌ای که در تاریخ 2 شهریورماه و 6 روز پیش از برگزاری مجمع انتخاباتی فدارسیون فوتبال از سوی حوزه دادستانی تهران به این فدراسیون ارسال شده و نشان می‌دهد که کاندیدای ریاست فدراسیون دارای پرونده‌های اتهامی است. در برخی موارد قرار منع تعقیب صادر شده و در برخی دیگر قرار جلب دادرسی.

حمیدرضا سجادی وزیر ورزش شب گذشته ادعا کرده بود که نظر نهادهای نظارتی از جمله قوه قضائیه در مورد نامزدهای فدراسیون فوتبال اعلام نشده بود ولی با انتشار این نامه از سوی قوه قضائیه مشخص می‌شود که در فدراسیون فوتبال و روند برگزاری انتخابات اتفاقاتی رخ داده که حتماً نیاز به پاسخگویی و البته بررسی بیشتر دارد.

این در حالی است که طبق مقررات فیفا و همچنین قوانین داخلی فردی که دارای محکومیت یا پرونده باز در محاکم قضایی باشد،‌ صلاحیت لازم برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارد. در بند 2 ردیف صلاحیت‌های دستورالعمل فیفا برای بررسی صلاحیت افراد جهت شرکت در انتخابات آمده است: «هنگامی که یک نامزد به طور رسمی متهم شود یا اقداماتی قضایی موقت در ارتباط با او انجام شد، کمیته انتخابات تصمیم می‌گیرد، حتی اگر رأی نهایی هم صادر نشده باشد، صلاحیت نامزد مذکور را رد نماید».

با این حال کمیته بدوی توجه‌ای به نامه‌های ارسالی از سوی نهاد قضایی نکرد تا مهدی تاج در روز 8 شهریور‌ ماه با عزیز‌الله محمدی و میرشاد ماجدی برای رسیدن به صندلی ریاست ساختمان سئول رقابت کند.

یکی از نکاتی که باید در روند این انتخابات جنجالی فوتبال ایران به آن اشاره کرد، دستور لغو برگزاری مجمع در بامداد روز 8 شهریور از سوی حسن کامرانی‌فر دبیرکل وقت فدراسیون بود. دلیل این تصمیم غیرمنتظره «اتفاقات اخیر در فرآیند برگزاری انتخابات فدراسیون و عدم رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون توسط کمیته بدوی انتخابات» عنوان شده بود ولی ساعتی بعد از آن و پیش از سپیده دم از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد که مجمع طبق روال قبلی برگزار خواهد شد.

در این میان مسئله‌ای که قابل توجه است، نقش‌آفرینی کمیته بدوی فدراسیون فوتبال با ریاست علی فلاحتی است. اعضای این کمیته در مجمع قبلی فدراسیون فوتبال با رأی اعضای مجمع معرفی شده بودند و مسئولیت احراز صلاحیت کاندیدا‌‌ها و البته برگزاری انتخابات را برعهده داشتند. باید دید کمیته بدوی با وجود نامه دادستان تهران با چه استدلالی تصمیم به احراز صلاحیت مهدی تاج گرفته است.

طبق نامه‌ای که امروز از سوی قوه قضاییه رسانه‌ای شده، مشخص است که در روند برگزاری انتخابات تخلفاتی صورت گرفته یا اینکه حداقل بسیاری از مسائل دیده نشده است. همانطور که حبیب‌الله حبیبی عضو این کمیته بعد از برگزاری انتخابات از «روابط ناهمگون و ناسالم از سوی یک نامزد» و البته توجیه اقدام کامرانی‌فر در لغو مجمع انتخاباتی پرده برداشته بود. در واقع کمیته بدوی در ایجاد حاشیه‌های انتخاباتی نقشی پررنگ داشته است.

فضای ملتهب فوتبال ایران از پیش از انتخابات تا همین الان که یک هفته از ریاست دوباره تاج در فدراسیون گذشته، ادامه داشته است. امور فدراسیون در حال انجام و تصمیمات کلان در حال اتخاذ شدن است ولی اطلاعیه قوه قضائیه نشان می‌دهد که روند قانونی در برگزاری انتخابات طی نشده و ثابت می‌شود در روند انتخاباتی که برگزار شده، بسیاری از مسائل «زیر سبیلی» رد شده‌اند. مطمئناً اعضای کمیته بدوی باید در این باره پاسخ دهند که طبق چه منطقی نامه‌ صریح دادستانی تهران را درباره یک کاندیدا در روند احراز صلاحیتش نادیده گرفته‌اند و طبق کدام قوانین مقرارات داخلی یا خارجی روی نام افراد مُهر «تأیید» زده‌اند.

در این میان عملکرد‌ و رفتار افراد و تصمیم‌های اخذ شده در پروسه انتخابات فدراسیون فوتبال زیر ذره‌بین نهاد‌های نظارتی قرار دارد تا هرگونه تخلف رخ داده در این روند مشخص و با عاملان آنها برخورد شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403