بررسی هدفون Bose QuietComfort 45


بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

هدفون Bose QuietComfort 45 در عملکرد ANC و کیفیت صدا فوق‌العاده ظاهر شده است؛ اما برای تمام دوستداران موسیقی مناسب نیست. با بررسی QC45 همراه زومیت باشید.

وقتی عمار بوز در سال ۱۹۷۸ و در طول پرواز ۸ ساعته زوریخ به بوستون، به فکر اختراع نوعی فناوری حذف صدای موتور هواپیما برای استفاده در هدفون‌ افتاد و ۱۵ سال برای توسعه‌ی آن وقت گذاشت، بسیاری معتقد بودند تلاش او چیزی جز اتلاف وقت و سرمایه نبود؛ اما حالا ۲۲ سال بعد از عرضه‌ی اولین هدفون سری QuietComfort مجهز به قابلیت نویز کنسلینگ فعال، تمام شرکت‌های تولیدکننده‌ی هدفون در تلاش‌اند بهترین فناوری ANC را به کاربران خود ارائه دهند. درواقع، همین چند سال پیش بود که سونی و اپل تازه توانستند در حوزه‌ی فناوری ANC حرفی برای گفتن داشته باشند. بوز با عرضه‌ی Bose 700 در سال ۲۰۱۹ که آن زمان بی‌شک بهترین عملکرد ANC را در بازار هدفون‌های دورگوشی داشت و هنوزهم هدفون ارزشمندی است، رقبای خود را به چالش بزرگی دعوت کرد. حالا جدیدترین هدفون ANCدار این شرکت آمریکایی، یعنی QuietComfort 45، راه دشواری در پیروزی بر XM5 سونی و ایرپاد مکس و حتی هدفون 700 خود این شرکت در پیش رو دارد.

هدفون Bose QuietComfort 45 را فروشگاه کارزین تل با گارانتی ۱۸ ماهه آرمان همراه برای جعبه‌گشایی و بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

اینکه QC45 هدفون فوق‌العاده‌ای است، اصلاً عجیب نیست و انتظار ما نیز چیزی جز این نبود؛ اما سؤال این است که این هدفون ۳۲۹ دلاری چقدر دربرابر رقیبان یا حتی محصولات دیگر این شرکت ارزش خرید دارد و برای کدام دسته از طرفداران موسیقی مناسب‌تر است؟ برای یافتن پاسخ به این پرسش‌ها، با بررسی هدفون Bose QuietComfort 45 همراه زومیت باشید.

طراحی و راحتی هدفون Bose QC45

هدفون Bose QuietComfort 45 با مدل پیشین، QuietComfort 35 II، شباهت‌های زیادی دارد؛ به‌طوری که در نگاه اول شاید نتوانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید؛ جنس تمام‌پلاستیکی، طراحی ساده و مینیمال، مکانیزم مشابه تنظیم ارتفاع هدبند، محل یکسان قرار‌گرفتن دکمه‌ها و موجود در دو رنگ مشکی و سفید. حتی درایورها نیز دست‌نخورده باقی مانده‌اند؛ هرچند در نسل جدید این هدفون به‌دلایلی به حالت زاویه‌داری قرار گرفته‌اند و کمی از قبل برجسته‌تر به‌نظر می‌آیند.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

با نگاهی دقیق‌تر، تفاوت‌های جزئی بین این دو هدفون طوری خودنمایی می‌کند که به QC45 ظاهری تمیزتر و شکیل‌تر می‌دهد. برای مثال، بخش زیرین هدبند دیگر از جنس جیر نیست که پرز و ذرات غبار به‌راحتی به آن می‌چسبید؛ بلکه از نوعی چرم مصنوعی ساخته شده که تمیز‌کردن آن را به‌مراتب راحت‌تر می‌کند.

لوگو برجسته‌ی روی کاپ‌ها نیز حالا تخت شده و دیگر از حفره‌های میکروفون دور کاپ‌ها خبری نیست. خود کاپ‌ها نیز حالا بهتر از قبل گوش‌ها را پوشش می‌دهند و دکمه‌ها نیز دیگر آن تیزی قبل را ندارند؛ اما مهم‌ترین تغییر پشتیبانی از درگاه شارژ USB-C به‌جای micro-USB است که تغییر خوشایندی است، هرچند از پخش صدا پشتیبانی نمی‌کند.

هدفون QC45؛ مخصوص سفر و محیط‌های شلوغ

هدفون QC45 دقیقاً مخصوص سفر و برای رفت‌و‌آمد طراحی شده است. با ۲۳۸ گرم وزن، این هدفون تنها ۳ گرم از QC35 II سنگین‌تر، اما به‌طرز ملموس‌تری از XM4 و XM5 سونی و Bose 700 و هدفون ۳۸۶ گرمی ایرپاد مکس اپل سبک‌تر است.

علاوه‌براین، مکانیزم دو لولایی QC45 اجازه می‌دهد کاپ‌ها را هم به‌طورمسطح درآورید و هم در خود جمع کنید تا هنگام رفت‌و‌آمد جای کمتری را اشغال کنند؛ قابلیتی که جایش در هدفون‌های نام‌برده (به‌جز XM4) خالی است. جدیدترین هدفون سری QuietComfort متناسب با نامش، بسیار راحت است و پدهای دور هدبند و کاپ‌ها به‌اندازه‌‌ای نرم هستند تا استفاده از هدفون را برای چند ساعت به‌طورمداوم امکان‌پذیر کند؛ هرچند ممکن است گاهی با تکان‌های سر، مثلاً هنگام دویدن، به‌سمت پایین سُر بخورند.

ازآن‌‌‌جاکه من این هدفون را هم‌زمان با XM5 سونی بررسی می‌کردم، متوجه شدم که هدبند QC45 به‌مراتب راحت‌تر و نرم‌تر از XM5 است؛ اما کاپ‌ها کوچک‌تر و بسته‌تر هستند و وقتی هدفون را بعد از چند ساعت استفاده از روی سر برمی‌داشتم، تازه متوجه می‌شدم که در این مدت فشار زیادی به گوش‌هایم وارد کرده‌اند. پدها نیز اگرچه تا حد زیادی صدا را ایزوله می‌کنند، در محیط‌های بسیار گرم ممکن است ناحیه اطراف گوشتان را داغ کنند.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

کیس هدفون QC45 نیز درمقایسه‌با نسل گذشته تغییر چندانی نکرده و محکم و باکیفیت و جمع‌وجور است. داخل کیس، کاپ‌ها به‌طور‌مسطح و یکی از آن‌ها به‌صورت جمع‌شده قرار می‌گیرد و در کیسه‌ی آن، کابل شارژ USB-C و کابل صدا برای اتصال به جک ۳٫۵ میلی‌متری قرار دارد. همان‌طورکه انتظار می‌رفت، QC45 هیچ درجه‌بندی IP ندارد و دربرابر آب و عرق مقاوم نیست؛ به‌همین‌‌دلیل، برای استفاده در باشگاه یا پیاده‌روی در زیر باران توصیه نمی‌شود و درصورت خیس‌شدن کاپ‌ها، باید بلافاصله آن‌ها را خشک کرد تا از آسیب‌رسیدن به درایورها جلوگیری شود.

قابلیت ANC هدفون Bose QC45

بوز فناوری حذف نویز فعال (ANC) هدفون‌هایش را نتیجه‌ی بیش از ۵۰ سال پژوهش می‌داند و مدعی است این فناوری در هدفون QC45 به اوج خود رسیده است. واقعیت این است که اگر تجربه‌ی استفاده از مدل قبلی این هدفون را داشته باشید، تفاوت چندانی در عملکرد ANC آن‌ها متوجه نخواهید شد.

درمجموع، هر هدفونی که بیش از ۲۰ دسی‌بل سروصدای محیط را حذف کند، می‌تواند در فهرست هدفون‌هایی با عملکرد رضایت‌بخش ANC قرار بگیرد؛‌ هرچند نحوه‌ی عملکرد آن‌ها ممکن است در بازه‌های فرکانسی مختلف متفاوت باشد. درباره‌ی QC45 می‌توان گفت به‌خوبی بین ۲۰ تا ۳۰ دسی‌بل از نویز در بازه‌ی پایینی و میانی را حذف می‌کند و کاپ‌ها طوری گوش را فرامی‌گیرند که ایزوله‌ی صدا در بازه‌ی بالایی بهتر از اکثر هدفون‌های رقیب عمل می‌کند.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

اگرچه عملکرد ANC این هدفون که در اپلیکیشن Quiet نام دارد، به پای XM5 سونی یا حتی Bose 700 نمی‌رسد، به‌خوبی از‌پس حذف سروصدای محیط برای لذت‌بردن از موسیقی در محیط‌های شلوغ برمی‌آید. به‌طور‌دقیق‌تر، QC45 در کاهش صدای صحبت افراد، صدای کولر و قهوه‌ساز، سروصدای آزاردهنده‌ی موتورسیکلت و قطار عالی عمل می‌کند؛ ازاین‌رو، می‌تواند همراه مطمئنی در سفرها، محیط کار، کافه‌های پرازدحام، مترو و ترافیک شهری باشد.

تنها ایراد مهمی که می‌توان به ANC این هدفون گرفت، فشار آزاردهنده‌ای است که به گوش وارد می‌کند؛ فشاری که وقتی آهنگی در حال پخش نیست، بیشتر احساس می‌شود و چیزی شبیه فرورفتن در آب است. این فشار به این دلیل احساس می‌شود که مغز نبود صداها در فرکانس پایینی را به تفاوت فشار بین بخش بیرونی و درونی گوش تعبیر می‌کند.

ANC هدفون به‌خوبی ازپس حذف سروصدای محیط برمی‌آید

بااین‌حال، عملکرد این هدفون در کاهش صدای به‌شدت بلند و آزاردهنده‌‌ی کولر و تایپ ممتد همکاران در محیط کار به‌حدی خوب بود که وقتی هدفون را به‌دلیل فشار ANC برای لحظه‌ای از سرم برمی‌داشتم، دوست داشتم آن را بلافاصله به‌جای اولش برگردانم.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

ایراد دیگری که ممکن است برای افرادی که از Bose 700 به این هدفون مهاجرت می‌کنند، به چشم بیاید، نبود قابلیت تعیین درجه‌ی ANC است. علاوه‌براین، با اضافه‌شدن قابلیت Aware به نسل جدی این هدفون، دیگر امکان خاموش‌کردن ANC وجود ندارد و با فشاردادن دکمه‌ی زیر کاپ سمت چپ، تنها می‌توان بین ANC و Aware جا‌به‌جا شد.

برخلاف ANC که عملکرد بسیار رضایت‌بخشی دارد، قابلیت Aware که درواقع مکانیزمی خلاف ANC است و برای تقویت صدای محیط به‌کار می‌رود، توجه ما را چندان به خود جلب نکرد. بوز می‌گوید این قابلیت را از عمد به‌گونه‌ای طراحی کرده تا کاربر را مورد هجوم سروصدای زیاد محیط قرار ندهد و بین صدای موسیقی و صدای بیرون تعادل برقرار کند. بااین‌حال، اگر تجربه‌ی حالت Transparency ایرپاد مکس اپل را داشته باشید، قابلیت‌های مشابه در هیچ هدفون دیگری، حتی هدفون لوکس XM5، برایتان جالب‌ نخواهد بود.

عملکرد و تست صدا هدفون Bose QC45

بوز دقیقاً از همان درایورهای ۴۰ میلی‌متری مدل قبلی در هدفون QC45 استفاده کرده است؛ به‌همین‌‌دلیل، در عملکرد صدای این هدفون درمقایسه‌با QC35 II که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، تفاوت چندانی متوجه نخواهید نشد؛ مگر در فرکانس بالایی که حالا با تأکید بیشتری بازه‌ی تربل را پوشش می‌دهد.

اگر هم منتظر بودید نسل جدید سری QC بالاخره از کد‌ک‌های مخصوص محتوای صوتی با وضوح بالا ازجمله aptX یا کدک اختصاصی LDAC سونی برای گوشی‌های اندرویدی پشتیبانی کند، باید گفت که به این انتظار همچنان باید ادامه دهید. بااین‌حال، این هدفون از کدک AAC برای محصولات اپل پشتیبانی می‌کند که کمی از کدک‌ استاندارد SBC بهتر است و در طول سال‌ها، فناوری SBC نیز به‌حدی پیشرفت کرده تا گوش‌دادن به موسیقی را برای مصارف روزانه‌ لذت‌بخش کند.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

درباره‌ی عملکرد صدای هدفون QC45 باید گفت که از پروفایل صدای نسبتاً خنثی بهره می‌برد و تاحدممکن سعی شده با نزدیک نگه‌داشتن پوشش فرکانسی به صدای طبیعی، گوش‌ها در درازمدت از شنیدن موسیقی خسته نشوند. همچنین، کم‌رنگ‌بودن بیس و جزئیات دیگر صدا در بازه‌ی پایینی ممکن است باب میل افرادی نباشد که عاشق بیس و رنگ‌ولعاب بیشتر در موسیقی هستند. ناگفته نماند تنظیمات اکولایزر ساده‌، اما کارآمد موجود در اپلیکیشن می‌تواند تا حدی این مشکل را برطرف کند.

به‌طور‌کلی، هدفون QC45 بیس را با کمی تأکید، اما همچنان کم‌رنگ‌تر از هدفون‌های رقیب پوشش می‌دهد تا صداها در بازه‌ی میانی زیر صدای کوبنده‌ی بیس محو نشوند. در بازه‌ی میانی که صدای خواننده و اکثر سازهای اصلی قرار دارند، پوشش فرکانسی تقریباً خنثی و طبیعی است و صداها از جزئیات و دقت زیادی برخوردار‌‌‌‌ند.

نکته‌ی دیگر اینکه ضعف QC45 خود را در بازه‌ی بالایی نشان می‌دهد؛ یعنی جایی که سطوح تربل را با تأکید زیادی پخش می‌کند. همین موضوع باعث شده است شنیدن آهنگ‌هایی که روی سازهایی چون هارمونیکا و سنج و دیگر صداهای ریز و زنگ‌دار ازجمله سوپرانو مانور زیادی داده‌اند، کمی آزاردهنده شود. البته این‌جا هم تنظیمات EQ به‌کمک کاربر می‌آید تا با کاهش درجه‌ی بازه‌ی تربل، شنیدن این دسته از آهنگ‌ها را دلپذیرتر کند.

QC45؛ ضعیف در پخش آهنگ‌های شلوغ، قدرتمند در پخش آهنگ‌های آکوستیک

برای تست بازه‌ی پایینی و پوشش بیس، سراغ آهنگ سینث پاپ Enjoy the Silence از گروه Depeche Mode رفتم. این آهنگ به‌طور‌عادی بیس زیادی دارد و در هدفون QC45 نیز با تأکید بیشتری از حالت طبیعی پخش می‌شود. به‌‌قول معروف، اگر خوره‌‌ی بیس باشید، از شنیدن آهنگ‌های بیس‌محور و در ژانر هیپ‌پاپ و الکترونیک دنس تجربه‌ی لذت‌بخشی خواهید داشت؛ اما اگر فکر می‌کنید پررنگ‌‌بودن بیس برایتان آزاردهنده است، می‌توانید از تنظیمات EQ اپلیکیشن، پوشش بیس را چند درجه کم کنید یا از پریست‌های پیش‌فرض استفاده کنید.

برای تست بازه‌ی میانی و کیفیت پخش صدای خواننده و سازهای اصلی، ورژن آکوستیک و لایو آهنگ Many of Horror از گروه راک اسکاتلندی Biffy Clyro را امتحان کردم. هدفون QC45 به‌‌خوبی به بازه‌ی میانی وفادار است و لرزش و افت‌و‌خیز صدای خواننده، همراهی زمزمه‌وار حضار، صدای ملایم درامز و آکوردهای گیتار را با چنان شفافیت و جزییاتی پخش می‌کند که با وجود نبود سانداستیج در هدفون‌های پشت‌بسته، احساس می‌کنید در خود استودیو MTV و کنار حضار نشسته‌اید.

راستش را بخواهید، این‌قدر از تجربه‌ی شنیداری این آهنگ شگفت‌زده شده بودم که اکثر آهنگ‌های MTV Unplugged را با این هدفون امتحان کردم و در اکثر مواقع، عملکرد هدفون عالی بود. اگر این هدفون را گرفتید،‌ حتماً ورژن MTV Unplugged آهنگ Take On Me را با آن امتحان کنید!

برای تست بازه‌ی بالایی و پوشش سطوح تربل، سراغ آهنگ Sentient Oona از گروه سایکدلیک پانک Thee Oh Sees رفتم که صدای لید گیتار آن از دقیقه‌ی ۱:۳۳ به‌طور‌عادی زنگ‌دار و کوبنده است و تنها هدفون‌هایی باکیفیت و به‌شدت خنثی می‌توانند آن را طوری پخش کنند که نخواهید بلافاصله هدفون را از سرتان بردارید و به گوشه‌ی اتاق پرتاب کنید!

تجربه‌ی این آهنگ با QC45 به‌سرعت مشخص کرد که تأکید این هدفون روی بازه‌ی تربل بیش از حالت عادی است و اگر شدت تربل را با دست‌کاری تنظیمات EQ پایین نیاورید، نمی‌توانید از شنیدن آهنگ‌های ژانر پانک پانک لذت ببرید.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

درواقع، تأکید بیش‌از‌حد QC45 بر بازه‌ی بالایی درعین‌حال که باعث شفاف‌تر‌شدن صداها در بازه‌ی میانی می‌شود، آهنگ‌های قدیمی با میکس بد یا بسیار شلوغ را با کمی آشفتگی و به‌هم‌ریختگی صدا پخش می‌کند. برای مثال، عملکرد این هدفون در پخش آهنگ‌های پانک قدیمی از‌جمله آهنگ The Press Corpse از گروه Anti-Flag چندان رضایت‌بخش نبود و صدای خواننده و درامز زیر صدای کوبنده‌ی سنج محو شده بود.

به‌‌همین‌ترتیب، هرجا آهنگ شلوغ می‌شود و صدای سازهای مختلف در‌هم می‌آمیزد، هدفون QC45 از رقیبانی مانند XM5 و ایرپاد مکس یا حتی XM4 جا می‌ماند. برای مثال، آهنگ ملودیک دث متال The Wonders at Your Feet از گروه Dark Tranquillity یا آهنگ هوی متال Deceiver, Deceiver از گروه Arch Enemy آن شفافیت و تفکیک صدای لازم را نداشتند و صدای سازها و خواننده به‌هم‌ریخته به‌گوش می‌رسید.

درمجموع، هرچه QC45 در پخش آهنگ‌های شلوغ و ژانرهای متال کم می‌آورد، یکی از بهترین عملکردها را بین رقبا در پخش آهنگ‌های آکوستیک، پاپ، کلاسیک و ارکسترال به‌نمایش می‌گذارد. گوش‌دادن به پادکست و کتاب‌های صوتی نیز با این هدفون لذت‌بخش است و من یکی از بهترین تجربه‌ها را از شنیدن صدای بسیار گیرای سیسیل پالمر در پادکست Welcome to the Night Vale کسب کردم.

عملکرد QC45 در جلوگیری از نشت صدا به بیرون نیز بسیار رضایت‌بخش بود. تا زمانی‌که هدفون روی گوش‌ها باشد، می‌توانید در محیط‌های نسبتاً شلوغ با خیال راحت و با صدای بلند به آهنگ دلخواهتان گوش دهید، بدون آنکه اطرافیان از بلندی صدا آزرده‌خاطر شوند.

اپلیکیشن و کنترل هدفون Bose QC45

هدفون QC45 را می‌توان با بازکردن اپلیکیشن Bose Music در گوشی‌های اندرویدی یا آیفون حتی بدون دسترسی به منو بلوتوث دستگاه به‌راحتی جفت کرد. کابل صدای ۱۱۰ سانتی‌متری درون کیس نیز که جداگانه در وب‌سایت بوز ۱۶ دلار قیمت دارد، اتصال به کامپیوتر یا گوشی‌هایی را ممکن می‌کند که هنوز از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری پشتیبانی می‌کنند. هدفون QC45 با پشتیبانی از بلوتوث ۵/۱ تا برد ۹ متری، اتصال هم‌زمان دو دستگاه مثلاً گوشی و کامپیوتر را نیز ممکن کرده است و جابه‌جایی بین آن‌ها کاملاً روان انجام می‌شود.

سیستم کنترل هدفون QC45 کاملاً دکمه‌محور است و اگرچه چنین سیستمی در ایرپاد مکس اپل آن‌چنان که از هدفونی لوکس با برچسب قیمتی ۵۵۰ دلاری انتظار می‌رود، به‌اندازه‌ی کافی کارآمد نیست و رقابت را به کنترل لمسی و عالی XM5 سونی می‌بازد. درباره‌ی QC45 اوضاع به‌مراتب بهتر است؛ چراکه تمام دکمه‌ها در هدفون بوز به‌جز دکمه‌ی خاموش و روشن کردن که در وسط کاپ راست قرار گرفته است، در پایین کاپ‌ها گنجانده شده و چینش آن‌ها به‌گونه‌ای است که به‌خاطر سپردنشان به‌شدت آسان است.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

زیر کاپ سمت راست، پورت شارژ USB-C، دو دکمه‌ برای کنترل حجم صدا و یک دکمه‌ی همه‌کاره برای پخش و توقف آهنگ (یک ضربه) یا انتخاب آهنگ بعدی (دو ضربه) و قبلی (سه ضربه)‌ یا پاسخ و رد تماس (یک ضربه) یا فعال‌کردن دستیار صوتی (نگه‌داشتن دکمه) قرار دارد. زیر کاپ سمت چپ، خروجی ۲٫۵ میلی‌متری کابل صدا و دکمه‌ی نسبتاً بزرگی برای جا‌به‌جایی بین حالت ANC و Aware (یک ضربه) قرار گرفته است.

متأسفانه بوز حالتی را برای خاموش‌کردن قابلیت ANC/Aware در نظر نگرفته است تا برای صرفه‌جویی در مصرف باتری به‌کار رود؛ اما درعوض می‌توانید با دو بار فشار‌دادن دکمه‌ی Action، صدای میکروفن را هنگام تماس‌های تلفنی قطع کنید؛ هرچند در بخش کیفیت تماس این هدفون خواهید دید که احتمالاً نیازی به این گزینه نخواهید داشت!

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

هدفون QC45 از اپلیکیشن بسیار ساده‌ای بهره می‌برد که تقریباً هرآنچه از یک هدفون نیاز داشته باشید، در‌اختیارتان قرار می‌دهد. در این اپلیکیشن، می‌توانید درصد باتری را مشاهده کنید؛ از بخش Modes، بین حالت‌‌های ANC و Aware جابه‌جا شوید؛ از Source، منبع صدا را از بین دو دستگاه هم‌زمان متصل‌شده به هدفون انتخاب کنید؛ یا در بخش Self Voice از آیکون تنظیمات، حجم شنیدن صدای خودتان را هنگام برقراری تماس تنظیم کنید.

راستش را بخواهید من فرق چندانی بین بالاترین درجه و حالت Off متوجه نشدم. همچنین می‌توانید از فهرست پیشنهادی،‌ برای هدفون خود اسم جالبی انتخاب کنید (من Obsidian Night را انتخاب کردم!) یا هر اسمی که دوست داشتید، روی آن بگذارید.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

خوشبختانه بوز در به‌روزرسانی فوریه‌ی ۲۰۲۲، تنظیمات اکولایزر را نیز به این اپلیکیشن اضافه کرد که به‌کمک آن می‌توانید سطوح بیس و میدرنج و تربل را طبق سلیقه شخصی‌سازی کنید یا از چهار پریست پیش‌فرض برای کاهش یا افزایش بازه‌ی پایینی و بالایی استفاده کنید. همان‌طورکه در بخش تست صدای هدفون مشاهده کردید، وجود این اکولایزر واقعاً برای خوشایندتر‌کردن تجربه‌ی برخی آهنگ‌ها لازم بود!

درکنار این گزینه‌ها، هدفون QC45 از قابلیت تنظیم درجه‌ی ANC موجود در هدفون Bose 700 بی‌بهره است. از قابلیت‌های دیگری که جای خالی‌اش به‌شدت در این هدفون حس می‌شود، حالت توقف پخش آهنگ در مواقعی است که هدفون از روی گوش‌ها برداشته می‌شود. این هدفون برخلاف XM5 و ایرپاد مکس از قابلیت صدای سه‌بعدی و فراگیر نیز پشتیبانی نمی‌کند.

میکروفون و کیفیت تماس هدفون Bose QC45

بوز تعداد و چینش میکروفون‌های QC45 را درمقایسه‌با مدل قبلی تغییر داده است. هدفون جدید این شرکت آمریکایی حالا به‌جای ۴ میکروفون، ۶ میکروفون دارد که از این لحاظ با Bose 700 یکی است.

کیفیت ناامید‌کننده تماس در محیط‌های شلوغ

درحالی‌که انتظار می‌رفت افزایش تعداد میکروفن‌ها و بهبود الگوریتم حذف سروصدای محیط به بهبود کیفیت تماس منجر شود، متأسفانه باید گفت عملکرد میکروفون‌های QC45 برای تماس به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست.

این میکروفون‌ها نمی‌توانند به‌خوبی صدای کاربر را از سروصدای محیط جدا کنند و اگر در محیط‌های نسبتاً شلوغ تماس برقرار کنید، طرف مقابل به‌سختی می‌تواند متوجه صدای شما شود. حتی فعال‌کردن قابلیت ANC یا افزایش حجم صدا ازطریق اپلیکیشن نیز تفاوتی در کیفیت تماس ایجاد نکرد و به‌نظر می‌رسد برای پاسخ‌دادن به تماس مجبور باشید هربار اتصال هدفون با گوشی را قطع کنید.

عمر باتری هدفون Bose QC45

بی‌شک بعد از کیفیت صدا و عملکرد ANC، عمر باتری مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب هدفون دورگوشی است که عمدتاً برای سفر و مسیرهای طولانی در نظر گرفته می‌شود. بوز عمر باتری QC45 را ۲۴ ساعت اعلام کرده است که در بررسی من درحالی‌که آهنگ به‌طورمداوم و با صدای نسبتاً زیاد در حال پخش بود، تا رسیدن به کمتر از ۱۰ درصد، ۲۳/۵ ساعت دوام آورد. زمانی‌که باتری هدفون به ۱۰‌درصد می‌رسد، مدام با پیام هشدار کم‌بودن شارژ مواجه می‌شویم که چون پخش آهنگ را متوقف می‌کند، احتمالاً ترجیح دهید همان موقع هدفون را به شارژ بزنید.

گفتنی است اگر شرایط شارژ‌کردن مهیا نبود، احتمالاً بتوان یکی‌دو ساعت دیگر نیز از هدفون استفاده کرد که در این‌ صورت، عمر باتری به ۲۵ ساعت و کمی بهتر از زمان وعده‌داده‌شده می‌رسد. در مقام مقایسه، ایرپاد مکس در حالت ANC روشن، ۲۰ ساعت شارژ و XM5 در شرایط مشابه، ۲۷ ساعت شارژ ارائه می‌دهد.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

متأسفانه نبود قابلیت غیرفعال‌کردن ANC، کاربران را از نعمت صرفه‌جویی در مصرف باتری در شرایط بحرانی محروم کرده است. بااین‌حال، اگر باتری هدفون تمام شد و امکان شارژ وجود نداشت، می‌توانید از کابل صدا برای گوش‌دادن به موسیقی استفاده کنید؛ هرچند در حالت اتصال بی‌سیم بدون شارژ، حالت ANC یا تنظیمات EQ هدفون از دسترس خارج است. شارژ صفر تا صد QC45 نیز ۲٫۵ ساعت طول می‌کشد و با ۱۵ دقیقه شارژ می‌توانید تا ۳ ساعت به موسیقی گوش کنید. درضمن، تا وقتی هدفون در حال شارژ است، امکان استفاده از آن وجود ندارد.

جمع‌بندی: آیا هدفون Bose QC45 ارزش خرید دارد؟

هدفون Bose QuietComfort 45 با عملکرد عالی ANC، طراحی مینیمال و بسیار راحت برای مصارف طولانی، تنظیمات اکولایزر کارآمد برای بازه‌ی پایینی و بالایی و تجربه‌ی شنیداری کم‌نظیر در پخش آهنگ‌های آکوستیک و خلوت، یکی از بهترین‌ هدفون‌های بازار برای آن دسته از افرادی است که حاضرند برای فرار از سروصدای محیط و فرورفتن در حباب شخصی خود، بودجه‌ی زیادی برای خرید هدفون کنار بگذارند.

با‌این‌حال، اگر قصد دارید هدفون خود را از مدل قدیمی QC35 II به QC45 ارتقا دهید، با حدود سه‌میلیون تومان اختلاف قیمت می‌توانید از عملکرد بهتر ANC (هرچند نه به‌اندازه‌ای که واقعاً محسوس باشد)، قابلیت Aware برای تقویت صدای محیط و عمر بیشتر باتری بهره‌مند شوید؛ هرچند تفاوت چندانی در عملکرد صدا و راحتی هدفون و کیفیت تماس متوجه نخواهید شد.

بررسی هدفون Bose QuietComfort 45

علاوه‌براین، اگر بین خرید این هدفون با XM5 سونی مردد هستید، با حدود چهار یا پنج‌میلیون تومان اختلاف قیمت می‌توانید از عملکرد ANC بهتر، کیفیت صدای به‌مراتب بهتر در پخش آهنگ‌های شلوغ و در ژانر متال، میکروفون‌های بهتر برای برقراری تماس، عمر باتری بیشتر و قابلیت پخش محتوای صوتی با وضوح عالی بهره‌مند شوید. هرچند هدبند XM5 به‌اندازه‌ی QC45 نرم و راحت نیست، کاپ‌های آن در خود جمع نمی‌شوند و جای بیشتری اشغال می‌کنند و روی کاپ‌های مدل مشکی آن، جای انگشت باقی می‌ماند.

درمجموع، اگر طرفدار ژانرهای آکوستیک، پاپ، رپ، کلاسیک یا موسیقی ارکسترال هستید یا وقت زیادی برای گوش‌دادن به پادکست و کتاب‌های صوتی صرف می‌کنید، تجربه‌ی بسیار رضایت‌بخشی را با QC45 خواهید داشت؛ اما اگر به‌قول معروف متال‌هد هستید یا به آهنگ‌های شلوغی گوش می‌دهید که در آن‌ها سازهای مختلفی به‌کار رفته است، شاید بهتر است سراغ XM4 یا XM5 سونی بروید یا اگر در اکوسیستم اپل هستید و بودجه‌ی زیادی دارید، سراغ ایرپاد مکس اپل بروید.

هدفون Bose QuietComfort 45 را فروشگاه کارزین تل با گارانتی ۱۸ ماهه آرمان همراه برای جعبه‌گشایی و بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • سبک و مناسب برای مصارف طولانی
  • کیس جمع‌وجور به‌‌دلیل درهم‌جمع‌‌شدن کاپ‌ها
  • عمر باتری رضایت‌بخش
  • عملکرد عالی ANC
  • عملکرد بی‌نظیر در بازه میانی و پخش آهنگ‌های آکوستیک
  • تنظیمات اکولایزر کارآمد برای بازه پایینی و بالایی

نکات منفی

  • کیفیت تماس نامطلوب
  • آسیب‌پذیر دربرابر باران و عرق
  • عملکرد ضعیف قابلیت Aware
  • نامناسب برای آهنگ‌های شلوغ و ژانر متال
  • نبود امکان خاموش‌کردن ANC

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!