چربیه چدن گاز چجوری از بین میره؟


چربیه چدن گاز چجوری از بین میره؟

تمیز کردن چدن گاز از لکه های چربی و روغن که از پخت غذا روی آن مانده است، نیازمند حوصله و زمان است. روش های کاربردی و متنوعی برای پاک کردن چربی ها از روی گاز وجود دارد که در ادامه این مطلب می توانید ۱۰ روش کاربردی برای تمیز کردن چدن گاز را بخوانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ به طور معمول هنگام آشپزی و سرخ کردن مواد غذایی، روغن اضافی روی چدن ها و همه قسمت های دیگر گاز ریخته میشود که ظاهر بدی به گاز شما میدهد. پاک کردن چربی ها بسیار کار سخت و طاقت فرسایی است، به خصوص پاک کردن گازهای چدنی. چدن گاز ممکن است بعد از تمیز کردن به روش معمول باز هم دارای لکه هایی باشد. از آنجایی که یکی از مهمترین قسمت های خانه تکانی عید و تمیز کردن آشپزخانه تمیز کردن گاز به روش اصولی است در ادامه این مطلب چند روش برای پاک کردن چربی های چدن گاز آورده شده است.

طریقه پاک کردن چربی از روی چدن گاز

اگر گاز شیشه ای دارید مطلب نحوه تمیز کردن گاز شیشه ای را بخوانید. اگر به دنبال یافتن بهترین راه پاک کردن چربی از روی چدن گاز هستید روش های زیر را امتحان کنید. شاید پاک کردن چدن گاز با لوله بازکن را امتحان کرده باشید اما این بار ترجیح می دهید بدون مواد شیمیایی این کار را انجام دهید. چند روش خانگی برای پاک کردن چربی از روی چدن گاز وجود دارد که در ادامه معرفی شده است مانند پاک کردن گاز چدنی با جوش شیرین، جوهرنمک، صابون، آبلیمو، نوشابه و …. همچنین پاک کردن چدن گاز با روش های شیمیایی مانند لوله بازکن، امونیاک، جرمگیر و وایتکس نیز توضیح داده شده است.

در این زمینه بخوانید؛

راهکار ساده و فوری برای خوشبو شدن یخچال

لباس مخمل رو چطوری باید شست؟

ترفندهای آسان برای جمع کردن موی فرش بدون جاروبرقی

چربیه چدن گاز چجوری از بین میره؟

قبل از شروع به تمیز کردن چدن گاز به موارد زیر توجه کنید

دنده های روی اجاق گاز خانه تان به احتمال زیاد چدنی هستند از این رو در تمیز کردن آن ها احتیاط کنید. از پشم فولادی یا هر پد فلزی برای تمیز کردن خودداری نمایید. بهترین روش برای پاک کردن این است که از یک برس سنگین، اسکرابر نایلونی بدون خش یا اسفنج به همراه یک محلول تمیز کننده همچون پودر پاک کننده یا جوش شیرین استفاده نمایید.در صورتی که از مواد شیمیایی (مانند آمونیاک) برای تمیز کردن دنده های اجاق گاز خود استفاده می کنید، آن را همیشه با آب گرم و صابون بشویید و با خشک کردن دنده ها قبل از قرار دادن دوباره روی اجاق گاز، از زنگ زدگی جلوگیری کنید.

روش اول تمیز کردن چدن گاز: آبلیمو

یک قابلمه بزرگ را روی حرارت قرار بدهید. چدنها را داخل قابلمه بگذارید و روی آنها را آب بریزید.

چند عدد لیمو ترش را برش بزنید و داخل قابلمه بیندازید و مقداری نمک اضافه کنید.

۱۵ دقیقه زمان بدهید تا آب به جوش بیاید .سپس چدن ها را خارج کرده و با یک سیم ظرفشویی بخوبی سیم بکشید تا چربی ها پاک شوند.

۱۰ روش کاربردی برای تمیز کردن چدن گاز

روش دوم برای پاک کردن چربی از روی گاز چدنی: نوشابه

چدن های گاز را درون یک ظرف مناسب قرار بدهید. ۱ پیمانه جوش شیرین روی چدن ها بریزید. سپس نوشابه سیاه گازدار را روی چدن ها بریزید تا سطح ان را بپوشاند. ۱۵ دقیقه زمان بدهید و سپس چدن ها را خارج کرده و اجازه بدهید کمی خشک شوند.

مجددا چدن ها را درون یک ظرف قرار یدهید و روی آنها آب جوش بریزید. سپس بیکینگ پودر و جوهر لیمو اضافه کرده و ده دقیقه دیگر زمان بدهید.

یک اسکاج سیمی بردارید و مقداری خمیر دندان رنگی روی آن بمالید و سپس تمامی چدن ها راسیم بکشید.

روش سوم برای تمیز کردن چدن اجاق گاز: لوله باز کن

چدن ها را درون سینگ ظرفشوبی قرار بدهید و روی آنها لوله باز کن اسپری کنید. به طوری که به همه جای چدن ها برسد. ۱ ساعت زمان بدهید و سپس با سیم خوب بسابید. این روش برای چربی های سخت و قدیمی بسیار مناسب است. اما هنگام استفاده از لوله باز کن حتما دستکش استفاده کنید و هیچ گونه تماس پوستی با لوله باز کن نداشته باشید.

روش چهارم: صابون و پودر پاک کننده

چدن ها را داخل سینک ظرفشویی قرار دهید (اگر سینک شما به اندازه کافی بزرگ نیست می توانید از سطل پلاستیکی استفاده نمایید). درون سینک آب جوش ویا خیلی داغ اضافه کنید درون سینک مایع ظرفشویی بریزید و حمام آب و صابون درست کنید. و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون آب داغ و صابون خیس بخورند. پس از خیساندن از یک تمیزکننده اجاق گاز استفاده کنید و با یک برس سفت (غیر فلزی)، اسفنج یا نایلون اسکرابر بدون خش دنده های چدن را تمیز کنید. در آخر دنده های چدنی را آب بکشید و خشک کنید و دوباره روی گاز قرار دهید.

روش پنجم: جوش شیرین

چربیه چدن گاز چجوری از بین میره؟

جوش شیرین به همراه آب خیلی داغ و یا جوش می تواند چربی ها و لکه های روی گاز را به راحتی از بین ببرد. تنها کافی است همچون روش بالا چدن ها را درون سینک قرار دهید و روی آن را آب داغ بریزید و سپس با جوش شیرین بسابید. این روش به راحتی می تواند گاز شما را از هر گونه روغن و لکه پاک کند. برای کارایی بیشتر می توانید به مخلوط آب و جوش شیرین، نمک هم اضافه کنید.

روش ششم: سرکه

سرکه خاصیت پاک کنندگی و ضد عفونی دارد. برای استفاده از سرکه در پاک کردن گاز چدنی کافی است سرکه را درون بطری های اسپری بریزید و آن را روی گاز بپاشید. باید به سرکه هایی که روی گاز اسپری کردید اجازه دهید چندین دقیقه بمانند و چربی ها را درون خود حل کنند. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن ها را تمیز کنید. ترکیب سرکه با آب داغ و کمی مایع ظرفشویی می تواند محلولی قوی تر برای پاک کردن گاز باشد.

روش هفتم: پاک کننده های صنعتی

چربیه چدن گاز چجوری از بین میره؟

همان طور که می دانید محصولات پاک کننده و تمیز کننده بسیاری در بازار مخصوص اجاق گاز وجود دارد. شما می توانید با تهیه این مواد به راحتی اجاق گاز چدن خود را پاک کنید. برای این کار کافی است کمی از این محصولات را بر روی گاز بریزید و یا اسپری کنید. سپس اجازه دهید تا مواد چربی ها و لکه های روغنی بر روی گاز را در خود حل کند. حدود ۱۰ دقیقه بعد با یک دستمال نمدار گاز را تمیز کنید.

روش هشتم: وایتکس یا سفید کننده

مانند روش های قبل درون سینک و یا ظرف پلاستیکی وایتکس و آب گرم بریزید و دنده های چدنی گاز را درون آن قرار دهید. دقایقی صبر کنید و سپس با اسکاچ آن ها را بسابید. آب کشی کنید و با دستمال خشک کنید.

روش نهم: جرم گیر

انواع مختلفی از جرم گیرها در بازار وجود دارد. شما می توانید برخی از آن ها را با آب مخلوط کرده و از آن ها برای پاک کردن چدن گاز استفاده نمایید. اما نوع دیگر آن ها در ظرفهای آبپاشی هستند که شما می توانید برای مناطق مختلف استفاد نمایید و منطقه مورد نظر خود را اسپری نمایید. در کل برای استفاده از جرم گیر باید مقداری از آن را روی گاز چدن بپاشید و صبر کنید. بعد گاز را با اسفنج و کف بشویید و در آخر با دستمال خشک کنید.

روش دهم: آمونیاک

چربیه چدن گاز چجوری از بین میره؟

از آمونیاک برای پاک کردن لایه های چربی وروغنی روی دنده های چدنی گاز و یا سرشعله های آن استفاده نمایید. برای استفاده از آمونیاک حتما از دستکش استفاده نمایید. حواستان باشد که به هیچ عنوان آمونیاک را با کلر و یا سفید کننده ها مخلوط نکنید.

داخل کیسه ای یک سوم لیوان آمونیاک بریزید و دنده های چدنی را داخل کیسه قرار دهید. به آن آب گرم اضافه کنید. کیسه را طوری تکان دهید که دنده های چدنی گاز آغشته به محلول شود. اجازه دهید یک ساعت داخل مخلوط بماند. سپس آنها را از کیسه درآورید و با آب و مایع ظرفشویی بشویید. می توانید روی آن ها را اسکاچ بکشید. پس از آب کشی دنده ها را خشک کنید و بر روی گاز قرار دهید.

نکته: برای تمیز کردن و سفید کردن سر شعله های گاز میتوانید از روش اول و دوم استفاده کنید.

منبع: minevisam

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند