نکاتی مهم درباره سویه‌ی جدید اومیکرون


نکاتی مهم درباره سویه‌ی جدید اومیکرون

کرونا بیماری که تقریبا ۲ ساله همه انسان هارا درگیر خود کرده و مدام درحال تغییر است اینبار با علائم و مشخصات جدید خودش را نشان می دهد.

به گزارش مشرق، کرونا در سال ۲۰۲۰ با کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۲ شبیه به دو روی سکه هستند. درست است که هر دو یک ویروس می باشند؛ اما از لحاظ علائم، شدت و مشکلات در طولانی مدت، با یکدیگر تفاوت دارند.

سویه هایی مانند آلفا، بتا و دلتا شدیدتر بودند و خطر مشکلات و تاثیرات منفی روی سلامتی در آنها بیشتر بود؛ اما امیکرون هم با وجود اینکه قابلیت انتقال بیشتری دارد، ظاهراً عفونت خفیف تری است‌ و همچنین زیر شاخه های جدید از امیکرون به نام BA۴ و BA۵ هم در بخش های مختلف گسترده شده‌ اند.

آیا دوره نهفتگی سویه های جدید کوتاه تر است؟

یکی دیگر از جنبه هایی که در مورد این دو زیر شاخه باید به آن اشاره کرد، دوره نهفتگی است؛ یعنی اینکه چقدر طول می کشد تا فرد بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم خود را نشان دهد؟

پزشکان در این باره اظهار کرده اند که طبق مطالعات اخیر دوره نهفتگی برای کرونا در سویه های جدید کوتاه تر شده است؛ یعنی اگر بخواهیم به دوره آلفا، بتا و دلتا و یا قبل از آن نگاهی بیندازیم، تقریباً پنج روز به طور میانگین با دوره نهفتگی روبرو بودیم.

به طور مثال اگر کسی در آن زمان به کرونا مبتلا می شد، حداقل ۵ روز طول می کشید تا علائمش نشان داده شود و تست کرونای او مثبت شود و حتی ممکن بود این عدد به ۱۰ روز یا حتی ۱۴ روز هم برسد؛ اما در مورد این دو سویه جدید، دوره نهفتگی کوتاه تر شده است و بعد از سه روز، علائم خودشان را نشان می دهند و تست کرونا مثبت می شود.

نتایج تحقیقات و مطالعات

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده که بیش از ۱۴۱ مورد می باشد و در مورد دوره نهفتگی کرونا است، محققان به این نتیجه رسیده اند که با هر سویه جدید، دوره نهفتگی کمتر و کوتاه تر شده است. سویه امیکرون کم‌ترین دوره نهفتگی را در بین سویه های قبل از خودش دارد.

چرا دوره نهفتگی کوتاه چیز خوبی است؟

پزشکان این موضوع را خبر خوبی می‌دانند، زیرا در گذشته بیشترین چالشی که با آن روبرو بودیم، دوره نهفتگی طولانی مدت بود که باعث می شد فرد به کرونا مبتلا باشد؛ اما خودش نداند و ناخواسته آن را به دیگران انتقال دهد؛ بنابراین اگر دوره نهفتگی کوتاه باشد، فردِ مبتلا زودتر مطلع شده و بیشتر اصول ایمنی را رعایت می کند.

علائمی از کرونا که این روز ها رواج بیشتری دارد

ظاهرا به نظر می‌ رسد که علائم کمی تغییر کرده است و در اکثر افراد این علائم خفیف تر از قبل تجربه می شود؛ البته بعضی ها استثنا هستند و ممکن است دوباره به نوع شدید مبتلا گردند؛ اما علائم سویه های جدید در اکثر افراد خفیف است.

به هر حال گلو درد هنوز هم جزء علائم رایج می باشد که بعد از آن سر درد دومین علامت رایج است.
دو علامت رایج بعدی شامل گرفتگی بینی و سرفه بدون خلط است که خیلی از افراد به آن درگیر می‌ شوند.
دیگر علائم هم شامل آبریزش بینی، گرفتگی صدا، عطسه، خستگی، درد عضلانی و سرگیجه است.

چه چیزهایی باید در مورد زیر شاخه های امیکرون (BA۴ و BA۵) بدانید؟

این دو زیر شاخه اولین بار در آفریقای جنوبی در ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۲ کشف شدند. در واقع این دو سویه جدیدترین نسخه امیکرون و برجسته‌ترین آن ها هستند. هم اکنون ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا را این دو مورد را تشکیل می دهد.

سازمان سلامت جهانی اخیراً گفته است که بیشتر افراد مبتلا به کرونا در جهان مبتلا به BA۵ هستند و از هر ۱۰ نفر، فقط یک نفر به BA۴ مبتلا شده است. در واقع آن ها اعلام کرده اند که این دو مورد جزء انتقال پذیرترین سویه های کرونا می باشند که علائم خفیف تری را نسبت به سویه های قبلی ایجاد می کنند.

چگونه امنیت و سلامتیِ خود را در برابر کرونای جدید حفظ کنیم؟

مراقب علائم باشید؛ اگر علائمِ مشکوکی را مشاهده کردید، حتما خودتان را قرنطینه کنید تا بیماری را پخش نکنید.
از ماسک استفاده کنید.
فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید.
دستان تان را به طور مرتب بشویید.
حتماً دوز های مورد نیاز واکسن را تزریق کنید که شاید ایمنی کامل ندهد؛ اما از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری می کند.

منبع:ایسکانیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان