آغاز ساخت کریدورهای ناتمام تا 2 ماه آینده


آغاز ساخت کریدورهای ناتمام تا 2 ماه آینده

وزیر راه و شهرسازی از افزایش قیمت اتوبوس مسیر اربعین به دلیل کمبود ناوگان خبر داد و گفت: ناوگان اتوبوسی دستگاه‌ها با دستور معاون اول رییس جمهور برای جابجایی زوار به مرزها اعزام می‌شود.

آغاز ساخت کریدورهای ناتمام تا 2 ماه آینده

به گزارش ایران اکونومیست، «رستم قاسمی» سه شنبه شب در گفت‌ وگویی درباره جابجایی زوار اربعین افزود: شرایط امسال متفاوت است، تعداد زئران افزایش یافته و به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از پایانه های میرجاوه تا پایانه‌های غربی تجهیز شده و تاکنون برای اصلاح جاده‌ها بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد.

به گفته قاسمی، وضعیت ناوگان حمل و نقل مناسب نیست، ۱۴ هزار ناوگان اتوبوس نیاز داریم، ۹ هزار ناوگان فقط در اختیار داریم و تا روز گذشته(دوشنبه) با دستگاه‌های مختلفی برای تامین ناوگان با کمک آقای مخبر رایزنی کردیم.

وی گفت: چون کمبود ناوگان عمومی داریم، مردم با وسایل خود سفر کنند.

وزیر راه درباره بازار سیاه اتوبوس گفت: در همه پایانه‌ها ایست بازرسی گذاشتیم. قیمت بلیت اتوبوس امروز افزایش یافت. برای جبران یکسر خالی قیمت را امروز افزایش دادیم. همچنین همه آزادراههای کشور نباید این ۱۵ روز از اتوبوس و سواری عوارض دریافت کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: واقعیت این است اتوبوس کم داریم، حتی تلاش کردیم چهار هزار اتوبوس از کشورهای همسایه اجاره کنیم اما موفق نشدیم. قرار است با دستور اقای مخبر اتوبوس دستگاه ها در اختیار قرار بگیرد.

وزیر راه افزود: در حوزه ریلی امسال ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت داریم. می‌توانیم ۳۰۰ هزار نفر را به عراق برسانیم با خطوط ریلی از شهرهای مختلف، امروز قطار زاهدان برای اولین بار افتتاح شد و زائران را به خرمشهر رساند.

وی گفت: حمل ونقل ریلی نیاز به برنامه جدی دارد، کمتر از ۱۰ درصد سهم ناوگان ریلی است. سرعت ناوگان نیز پایین و سن ناوگان بالا است. در دستور کار داریم تا تحول در حوزه حمل و نقل کشور رخ دهد.

وزیر راه افزود: بخشی از اختلاف نظر درباره مسیر ریلی شلمچه - بصره حل شد اما به دلیل مشکلات در دولت عراق فعلا متوقف شده است.

قاسمی با اشاره به نشست اخیر در عشق آباد گفت: همه وزرا در این نشست تقاضای ملاقات با ایران را داشتند. تفاهمنامه ۶ جانبه با هدف تسهیل توزیع بار امضا شده و ۲۰۰ میلیون تن بار در حوزه منطقه وجود دارد که فقط جذب جابجایی نصف این رقم درامد بسیار مناسبی را برای ترانزیت خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه مشترک ترانزیتی ایران و روسیه افزود: تقاضای روسیه ترانزیت تا ۵۰ میلیون تن است، اما نیاز داریم تحول جدی در مسیر جاده ای داشته باشیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وزیر راه گفت: طی چهار سال کریدورها را خواهیم ساخت و حجم بار ترانزیتی منطقه را خواهیم گرفت، قطارهای روسی مرتب از سمت ایران عبور می‌کنند و چین هم به مجموعه اضافه خواهد شد. عملیات اجرایی ساخت کریدورهای ناتمام تا دو ماه آینده آغاز خواهد شد. چهار مسیر آزادراهی و تکمیل کریدور ریلی رشت - آستارا نیز بخشی از این برنامه است. این مصوبه در اختیار وزارت راه وشهرسازی است و در مجموعه حمل و نقل کشور این انفاق خواهد افتاد.

به گفته قاسمی، در بخش هوایی با تعیین نرخ بلیت ۶ میلیونی تهران - نجف پروازها را مدیریت می‌کنیم.

وزیر راه درباره تخلف در فروش بلیت چارتری اربعین گفت: ایرلاین های چارتر کننده اجازه پرواز ندارند. تاکنون ۱۵۰ پرواز به نجف داشتیم. تخلفات محدود بوده که برخورد شده است. امسال آژانس ها اجازه فروش ندارند. اگر زائران بلیت را گران خریدند گزارش دهند، وزارت راه مابه التفاوت را پرداخت می‌کند.

قاسمی گفت: تعداد پروازها نیز محدود است، در حال رایزنی برای افزایش پروازها هستیم. فرودگاه نجف اجازه تعداد مشخصی پرواز را به ایران می‌دهد زیرا ظرفیت مشخصی دارد.

وزیر راه افزود: درخواست ما هزار پرواز است اما هنوز از عراق مجوز نگرفتیم. امروز بیش از ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام و تقاضای سفر هوایی داشتیم اما طرفیت هوایی ما در دو هفته بسیار کمتر از این رقم است.

وی گفت: دو مدیر ایران ایر امروز به دلیل تخلف عزل شدند.

رستم قاسمی گفت: اکنون ۱۰۰ میلیون دلار قیمت یک فروند ایرباس است، با این قیمت نمی‌صرفد تا در ایران با ایرباس نو پرواز داشت. قطعات هواپیما نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست. از طرفی برای مردم هم قیمت‌ها گران است.

به گفته وزیر راه، سال گذشته ۷۶ پرنده داشتیم که با ایجاد سازوکار و تعمیرات به ۱۷۰ فروند پرنده قابلیت پرواز رسیدیم. تحریم روی صنعت هوایی حتما تاثیر دارد.

قاسمی گفت: برای تعمیر هواپیما اکنون در شرایط خوبی قرار داریم. امروز ۹ فروند هواپیمای روسی در ایران در حال تعمیر است. این نشان می‌دهد از بسیاری از تحریم‌ها عبور کردیم و به تکنولوژی تعمیرات دست یافته ایم.

وی درباره بازداشت در وزارت راه گفت: اطلاع نداریم جرمش چیست؟ به عنوان وزیر نمی‌دانم، سالهاست مسولیت‌های بزرگی در کشور داشتم در نیروی قدس بودم، ممکن است نگاه سیاسی با من مشکل داشته باشد؛ اما در موضوعات اقتصادی گفتم حتی اگر چشم من باشد، باید چشم را درآورد! اما چون اطلاع دقیقی ندارم نمی توانم اظهار نظر کنم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟