دشمن با شعارهای تند و شبهه‌افکنی مهدویت را نشانه گرفته است


دشمن با شعارهای تند و شبهه‌افکنی مهدویت را نشانه گرفته است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: امروز هجمه علیه مهدویت، شدید است، چون دشمنان فهمیده‌اند که بساطشان با آمدن این بزرگوار جمع می‌شود، لذا از دو طریق وارد شده‌اند، یکی شبهه‌افکنی و حرکت دیگر ترویج شعارهای تند است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دومین روز کارگاه آموزش روایت‌گری و تعامل هنر در هیئت با حضور آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان و حجت الاسلام نجفی، کارشناس دینی در بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان برگزار شد.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان درباب ضرورت پرداختن به موضوع مهدویت گفت: ترویج اعتقادات دینی به ضرر دشمن و به نفع مذهبی‌هاست؛ بنابراین شما مبلغان باید در هدفی که در پیش گرفته‌اید استوار باشید.

وی با بیان اینکه 14 سال است، مباحث مهدویت را تدریس می‌کنم و 40 سال است که در حال تحقیق و بررسی در این زمینه هستم، عنوان کرد: تاکنون کتاب‌های متعدد در زمینه مهدویت نگاشته‌ام، 13 جلد در بازار موجود است و شاید 20 جلد دیگر درباره مباحث مهدویت منتشر شود. می‌توانم بگویم شاید کمتر روایت مهدوی باشد که من ندیده باشم. کتاب «نشانه‌هایی از دولت موعود»، جدیدترین اثر در حوزه مهدویت است و اثر «تا ظهور» هم که دو جلد است، بخشی از این کتاب است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: امروز هجمه علیه مهدویت، شدید است، چون دشمنان فهمیده‌اند که بساطشان با آمدن این بزرگوار جمع می‌شود. دشمنان از دو طریق وارد شده‌اند، یکی شبهه‌افکنی است که چهره خشن از حضرت مهدی(عج) به نمایش می‌گذارند، ولی نمی‌گویند که ایشان با دست خود عسل در دهان مساکین می‌گذارند، آن هم کسی که رهبر است. حرکت دیگر ترویج شعارهای تند است، مثل این‌که یمانی آمده است و دیگر باید ارتباط خود را با مرجعیت قطع کنید. اصل این است که ما منتظر صاحب‌الامر(عج) هستیم. آیا تاکنون شنیده‌اید کسی بگوید من سفیانی یا دجال هستم؟ قطعا پاسخ خیر است، چون اهداف این افراد مشخص است.

وی در رابطه با اینکه چرا دشمنان علیه شیعه برنامه‌ریزی می‌کنند؟ گفت: چون شیعه زیر بار ظلم نمی‌رود و معتقد است مقتدا باید روحانی، خویشتن‌دار و مسلط بر هوای نفس باشد، از حدود الهی خروج نکند و مطیع امر مولی باشد. حضرت مهدی(عج) در دوران غیبت، زمامت امور را به این فرد می‌سپارد. لذا دشمن برای نسل جوان و کودکان شیعه برنامه‌ریزی می‌کند و باید در برابر این حملات و هجمه‌ها با مطالعه ایستادگی کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر این‌که هدف شبهه‌پراکنی دشمنان، شکست شیعیان است و قطع و یقین به هدفشان نمی رسند، عنوان کرد: در روزهای آینده بزرگ‌ترین راهپیمایی از سوی تشیع و عظیم‌ترین سانسور را از سوی دشمن خواهید دید. دشمنان هم‌دست شده‌اند که تشیع را متلاشی کنند که الحمدالله خودشان در حال متلاشی‌شدن هستند.

وی در پاسخ به برخی شبهاتی که از سوی دشمن مطرح شده، اظهار کرد: امام زمان(عج) همان قرآن که بر پیامبر(ص) نازل شده را می‌آورند، البته قرآنی با تفسیر امیرالمؤمنین(ع)، دیگر این‌که ما یک دین با عنوان اسلام داریم و حضرت مهدی(عج) مروج همین دین هستند؛ یعنی دین کامل و اسلامی که خدا از آن راضی است. امام زمان(عج) همگان را به توحید، رسالت و ولایت حضرت علی(ع) دعوت می‌کند. امام زمان(عج) پروژه مسجدسازی را دنبال خواهد کرد و در نجف دستور می‌دهند مسجدی بسازند که هزارتا در داشته باشد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: خوشبختانه اعتقاد به مهدویت و اهل بیت(ع) زیاد شده و این نتیجه فعالیت مبلغان و علماست. علما و مراجع در دوران غیبت بهترین‌ها در نزد خداوند هستند.

حجت‌الاسلام نجفی، کارشناس دینی به بررسی موضوع «ضرورت مراقبت از اربعین» پرداخت و گفت: اربعین رزمایش مؤمنانه و پویشی عاشقانه است. هرساله شیعیان این روز بزرگ را به عنوان تعظیم شعائر الهی گرامی می‌دارند و در آن به بررسی درس‌ها، پیام‌ها و آموزه‌های روزآمد فرهنگ عاشورا و انقلاب حسینی و اقدام زینبی در تداوم بخشی آن می پردازند، دقیقا همین عبرت‌آموزی‌ها و آموزه‌های روزآمد ستم‎ستیزانه است که اربعین و زنده نگه‌داشتن آن را حائز اهمیت کرده است.

وی با بیان این‌که نقد من به جهان بدون معنویت است، عنوان کرد: در پیاده‌روی اربعین افرادی حضور می‌یابند که صرفا دلیل حضور آن‌ها کنجکاوی است. مردم به سمت معنویت غیرالزام‌آور تمایل دارند و این هنر ماست که بتوانیم آن‌ها را جذب کنیم.

حجت‌الاسلام نجفی با تأکید بر این‌که باید بسته‌ فرهنگی جدید به مخاطب ارائه کنیم، افزود: اگر مخاطب پیام ما را درک نکرد، مشکل از نوع پیام‌رسانی من است. تحقیقات نشان داده، آموزش‌های تصویری 75 درصد امکان ماندگای در ذهن را دارد در حالی که سخنرانی، 16 درصد احتمال ماندگاری در ذهن را دارد؛ بنابراین انتخاب روش آموزش مناسب بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام داده‌ایم این است که در برخی مواکب، برنامه‌هایی با پروژکشن اجرا می‌شود که بعضا ساعت‌ها افراد پای برنامه می‌ایستند. موضوع دیگر این است که آقایان مبلغ که اغلب روحانی هستند، شناخته‌شده‌اند، اما بانوان برای اینکه اثبات کنند مبلغ هستند زمان می‌برد، اگر بنری کنارشان باشد، خواهیم دید که موج مخاطبان به سمت آن‌ها می‌آیند. درواقع نوعی سبک انگیزشی کم‌معونه است که خلاء کار را در اربعین پر می‌کند.
کارشناس دینی بیان کرد: برای اربعین امسال دو بنر به‌منظور انجام زیارت با معرفت معرفی می‌شود، یکی بنر روایت «زنان عاشورایی» و دیگری «جغرافیای عراق» است با عنوان صدرة‌المنتهی، اولین نرم‌افزار نیز با عنوان «راهیان آسمان» برای دانشجویان طراحی شده و از معرفی حرم تا نقشه شهر، احکام سفر و ... را شامل می‌شود. برنامه دیگر نرم‌افزار کمک‌آموزشی است که می‌توانید به صورت ساده از آدادب زیارت تا نکاتی که زائر نیاز است بداند، برای زائران آموزش دهید. برنامه دیگر که وارد اصل روایت‌گری می‌شویم، برنامه حماسه عاشوراست که کل نهضت قیام امام حسین(ع) را بیان می‌کند و به صورت تصویرسازی شده اطلاعات نمایش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در کنار آن جلسات محرم را داریم که یکی از عناوین آن، زنان عاشوراست که قیام امام حسین(ع) را با محوریت بانوان دنبال تا وقایع بعد از کربلا دنبال می‌کنیم. اگر فردی ایده‌پرداز است، می‌تواند طراحی سناریو کند و خلاقیت خود را در این برنامه به نمایش بگذارد.

حجت‌الاسلام نجفی گفت: این نرم‌افزارها برای تمام مناسبت‌ها برنامه دارد و وقت زیادی نمی‌خواهد برای این‌که به نرم‌افزار مسلط شوید، مخاطب‌پسند است و تهیه نرم‌افزار هزینه زیادی ندارد.


حجت‌الاسلام نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی بر مطالبه گری در حوزه عفاف و حجاب تأکید کرد و گفت: باید نهضت جدی در خصوص زنان و دختران ایجاد کنید اگر سراغ نسل جوان نروید و آنها را سازماندهی نکنید، دشمن این‌ها را از ما می‌گیرد.

وی در رابطه با کسب مهارت در حوزه پرده‌خوانی اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند مهارت شما را در پرده‌خوانی قوی کند این است که داستان‌هایی را در اختیار داشته باشید و مطالب را تبدیل به شعر کنید.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور به تبیین برخی از داستان‌های مربوط به پرده مهدویت پرداخت و عنوان کرد: در این تابلو به انواع تشرفات پرداخته شده است و کاری که ما باید انجام دهیم شناخت جریان خیر و شر است و نکته دیگر داستان حضرت عیسی است که سرباز ذخیره امام زمان(عج) است. بحث مسیحیت و تقریب مذاهب را نیز می‌توانید مطرح کنید زیرا در آخرالزمان حضرت عیسی به کمک امام زمان(عج) می‌آید.

وی افزود: بحث صیحه آسمانی که در شب 23 ماه رمضان در آسمان طنین‌انداز می‌شود این صیحه آسمانی تمام گردن‌ها را در برابر حضرت مهدی خاضع می‌کند باید به گونه‌ای کار کنیم که حضرت مهدی(عج) جهانی شناخته شود.

رئیس نبیاد مهدویت و آینده‌پژوهی عنوان کرد: در زیارت عاشورا بیش از 7 لقب امام زمان(عج) را داریم. در رابطه با یاران آسمانی امام زمان(عج) نکته‌ای که وجود دارد این است که در زمان ظهور امام زمان(عج) فاصله زمین و آسمان کم می‌شود و فرشتگان در روی زمین به یاری امام زمان(عج) می‌آیند.

وی با بیان اینکه 13 زن در رکاب امام زمان(عج) رجعت می‌کنند و این بانوان مجروحان را مداوا خواهند کرد، گفت: نقش ایرانیان در نهضت حضرت مهدی(عج) حتما مورد توجه قرار گیرد. موضوع دیگر نیز مدعیان دروغین و فرقه‌های انحرافی است که سه هزار فرقه انحرافی داریم و اگر روشنگری نشود ممکن است گرفتار شویم.

با برخی شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی به گفتگو پرداخته‌ایم، شرح نظرات آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

مرجان شفیعی، بانوی مبلغ از استان کرمان، تعامل هنر در هیئت را زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌ها در زمینه آموزش مبانی دین مخصوصا حوزه مهدویت دانست و گفت: باید طرحی در نظر گرفته شود که این دوره‌های آموزشی از سوی ارگان‌های مختلف به صورت مستمر در قالب کلاس‌های حضوری و مجازی برگزار شود.

رقیه بوچ، بانوی مبلغ از اسلامشهر از جمله کارآموزانی بود که با وجود فرزند کوچک در دوره آموزشی حضور داشت و پیشنهاد او این بود که ادامه این دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان در این کارگاه و سایر علاقه‌مندان در شهرستان‌های مختلف محل زندگیشان برگزار شود.

وی این کارگاه آموزشی را بسیار تأثیرگذار و قابل تقدیر دانست و افزود: این امر نیاز به پی‌گیری دارد تا نقاط ضعف شرکت‌کنندگان برطرف شود تا بتوانند نماینده خوبی برای ترویج این هنر در استان خود باشند.

پروین صفری، بانوی مبلغ از اردبیل نیز درباره برگزاری این دوره آموزشی گفت: این دوره بسیار مطلوب بود. با تعامل هنر در هیئت، تغیی
ری در روند تبلیغ مبلغان صورت می‌پذیرد و جهاد تبیین طبق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی به نحو احسن انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: مدت برگزاری دوره محدود بود و با توجه به این‌که شرکت کنندگان از راه دور در این دوره حضور یافته بودند، حداقل چهار روز برای این کارگاه آموزشی باید در نظر گرفته می‌شد.

معصومه شمشیری، بانوی مبلغ از یاسوج ضرورت برگزاری این دوره را مورد تأکید قرار داد و گفت: اولین بار است که در این دوره آموزشی شرکت می‌کنم آنچه مسلم است اینکه روایت‌گری و تعامل هنر و آموزه‌های دینی در جذب نوجوانان و جوانان به فراگیری آموزه‌های دینی تأثیر بسیاری خواهد داشت.

وی عنوان کرد: این دوره طرح نوپایی است و از متولیان امور فرهنگی و مذهبی در استان‌ها انتظار می‌رود نسبت به برگزاری این دوره دغدغه داشته باشند.

معصومه جابری، بانوی مبلغ از استان مرکزی اظهار کرد: برگزاری این دوره بسیار مطلوب بود، اما در شیوه تبیین و تطابق لفظ و معنا نیاز به آموزش بیشتر وجود دارد.
وی افزود: اشاعه فرهنگ مهدویت از طریق همین اقدامات صورت می‌پذیرد و به نظر می‌رسد این برنامه‌ها به نوعی فضاسازی برای حضور نوجوانان و جوانان برای استقبال از برنامه‌های مذهبی باشد.

رضوان رضانژاد، بانوی مبلغ از استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این دوره فرصتی برای مبلغان بود اما باید برای ارتقای سطح آنان فکری شود تا بتوان چشم‌اندازی مؤثر با خروجی مطلوب برای این طرح تعرف کرد.

وی اظهار کرد: این دوره باید تخصصی دنبال شود چرا که مبلغان برای ترویج معارف مهدویت نیاز دارند که قواعد و فنون هنر روایت‌گری را درست آموزش ببینند.

ذکر چهل روایت از پرده مهدویت توسط حجت‌الاسلام نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی و بازدید شرکت‌کنندگان از نمایشگاه والشمس باموضوع مهدویت، غیبت و حکومت حضرت ولی عصر(عج) در این بنیاد، حسن ختام این دوره آموزشی بود.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟